دکتر برواری: رژیم ترکیه و حکمرانان باشور جوانان کورد را وادار به جلای وطن می‌کنند

دکتر کامران برواری، سیاستمدار و استاد دانشگاه می‌گوید: کوچ جوانان دلایل خود را دارد و دولت ترکیه به همراه احزاب سیاسی و حکومت باشور کوردستان برای تضعیف صدای سیاسی جوانان یک صدا هستند، به همین دلیل در مرزها با آسان کاری راه را برای کوچ جوانان باز می‌کنند

مدت یک ماه است که نقشه‌ی کوچاندن جوانان منطقه‌ی بهدینان در باشور کوردستان به اروپا آغاز شده است، ماه گذشته صدها جوان منطقه‌ی بهدینان به سمت اروپا براه افتادند. بر اساس اطلاعات بدست آمده این جوانان توسط یک شبکه‌ی قاچاق انسان با همکاری و پشتیبانی و نقشه‌ی مراکز ویزای دولت ترکیه، از دروازه‌های مرزی به ترکیه منتقل می‌شوند، و همچنین درخواست شده تا اقلیم کوردستان از صداهای ناراضی تخلیه شود.

دکتر کامران برواری، استاد دانشگاه و سیاستمدار در این رابطه به خبرگزاری روژنیوز گفته است: متاسفانه از سال ۱۹۹۱ جوانان از باشور کوردستان کوچ می‌کنند که اکثر آنها افراد روشنفکر و دانا و شجاع هستند. علت آن هم نبود آزادی بیان و آزادی‌های فردی و عمومی است که تاکنون این مسئله همچنان ادامه دارد.

وی همچنین گفت، در سال ۱۹۹۸ نیز تعداد زیادی از جوانان باشور کوردستان به خارج از میهن رفتند، مرحله‌ی کنونی نیز که آغاز شده است دلایل مختص خود را دارد که دولت ترکیه به همراه احزاب سیاسی و حکومت اقلیم یک صدا هستند تا نیرو و توان سیاسی جوانان را تضعیف کنند، به همین دلیل در مرزها شرایط را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر کسانی که قاچاقچی انسان هستند سود خوبی بدست می‌آورند، چون فقط در استانبول گروه‌ها و باندهایی وجود دارد که جوانان باشور کوردستان را روانه‌ی اروپا می‌کنند.

دکتر کامران برواری همچنین گفت: همانطور که می‌دانید در باشور کوردستان نارضایتی بسیاری وجود دارد بویژه در شلادزه که دیدید چگونه صدای نارضایتی مردم و خشم آنها منفجر شد، به همین دلیل می‌خواهند مانع این نارضایتی‌ها شوند و مردم باشور از نبود حقوق و دستمزد، آب و برق و خدمات راضی باشند، به همین دلیل همراه ترکیه دست به این کار زده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: روزنامه‌نگاران، نویسندگان، سیاستمداران و اساتید بویژه معلمان که خواهان حقوق مشروع خود هستند، در بهدینان به طور دسته‌جمعی دستگیر می‌شوند. این دستگیری‌ها مسئله را حل نمی‌کند بلکه واکنش تند مردم را در پی دارد و نارضایتی مردم از حکومت بیشتر می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد، این بدان معنی نیست که مردم بهدینان سکوت کرده و تسلیم شوند، برعکس روز به روز نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود، به همین دلیل به نظر من این کار به کورد و کوردستان و حکومت اقلیم خدمت نمی‌کند، حتی به حزب صاحب قدرت هم نفعی نمی‌رساند، فقط به نفع اشغالگران کوردستان است.

دکتر کامران برواری در پایان گفت: امیدوارم حکومت باشور دست از این قبیل اعمال بردارد و آزادی‌ها را محدود نکرده و همه‌ی دستگیرشدگان بهدینان را آزاد کنند، چون صدای آزادیخواهان به سرتاسر جهان رسیده است و همه می‌دانند که این دستگیری‌ها سیاسی هستند، به همین دلیل اگر حکومت به این اعمال خود ادامه دهد، خشم و نارضایتی بزرگی در باشور پدید می‌آید و حتی ممکن است سبب بر هم خوردن شرایط کنونی شود.


منبع: rojnews