رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک: باید قبل از هر چیزی ترکیه از حکومت فاشیستی رها شود

صالحه آیدنیز رئیس مشترک د.ب.پ اظهار کرد، حاکمیت ترکیه به دلیل سیاست‌های جنگ طلبانه‌اش در باتلاق ادلب فرو رفته است. وی گفت "باید کشور از ائتلاف جریان‌های فاشیست نجات یابد و این امر نیز با هم‌پیمانی دمکراتیک ممکن است".

صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) در گفتوگو با خبرگزاری فرات سیاستهای دولت ترکیه در خاورمیانه و اصرار رژیم ترک در اشغال ادلب را مورد ارزیابی قرار داد.

آیدنیز اعلام کرد، حکومت آ.ک.پ با هم‌پیمانی فاشیستی با جریان ملیگرای م.ه.پ می‌خواهد سیستم ترکیه را تغییر دهد و رژیمی فردی ایجاد کند. همزمان با این تغییر این هم‌پیمانی فاشیستی به روژاوا و خلق‌های سوریه حمله می‌کند. وی همچنین اعلام کرد، "ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ علیه دستاوردهای چهار بخش‌ کوردستان سیاستی نو به کار گرفته و می‌خواهند سیاست خود را سرپا نگه دارند اما به دلیل دشمنی با کوردها بحران‌ها در ترکیه عمیقتر شده و حتی عمیقتر از این نیز خواهد شد و وضعیت ترکیه اضطراری خواهد شد".

ترکیه در باتلاق ادلب فرو رفته است

آیدنیز گفت، حضور ترکیه در ادلب نشان می‌دهد که رژیم اردوغان از تبهکاران حمایت می‌کند و گفت "از ابتدای رخدادهای سوریه تا به امروز به کرات حمایت ترکیه از گروه‌های تبهکار اثبات شده است. چند روز پیش خبرگزاری رسمی دولت خود ویدیوی تبهکاران با پرچم  داعش را پخش کرد. ده‌ها بار کار دولت ترکیه با تبهکاران و در زمان ارتکاب جرم آشکار شده است. دولت می‌خواهد تبهکاران را علیه کوردها به کار گیرد. هر روز بیشتر با سیاستهایشان در باتلاق ادلب فرو می‌روند. هر روز تعدادی سرباز کشته می‌شوند و روز به روز تعداد سربازهای کشته شده بیشتر می‌شوند. از طرف دیگر به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی نیز در معرض سقوط قرار دارد. علت اصلی اینها نیز آن است که آ.ک.پ بر جنگ و دشمنی با کوردها اصرار دارد. هیچ حق زندگی‌ای برای کوردها قائل نیست. حتی چند روز پیش اردوغان گفت "در آنجا ۶۰ هزار تروریست وجود دارد. با این بیانیه کوردها و روژاوا را تروریست می‌نامد."

اردوغان می‌خواهد سیستم خود را محکم کند

آیدنیز سیاست دولت ترکیه در ادلب را سیاست ایجاد آشوب در منطقه نامید و گفت "همه‌ی تلاشهای اردوغان در ادلب بجز بر هم زدن امنیت و آرامش منطقه چیزی دیگری        به دنبال ندارد. او این کارها را برای تحکیم رژیم خود انجام می‌دهد. می‌خواهد با این روش‌ها کاخ خود را سرپا نگه دارد. این سیاست برای خلق‌ها دمکراسی به دنبال ندارد بلکه سبب دشمنی خلق‌ها با یکدیگر می‌شود، به ویژه سبب دشمنی بیشتر با خلق کورد می‌شود. "

حمله علیه کوردها به سیاست حصر بازمی‌گردد

صالحه آیدنیز رئیس مشترک د.ب.پ هچنین گفت، حملات تصفیه کننده‌ی فیزیکی و سیاسی آ.ک.پ و اردوغان علیه خلق کورد به طور مستقیم به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد مرتبط است. مدت ۲۱ سال است اوجالان در حصر قرار دارد. مدت ۵ سال است که حصر سنگین بر وی تحمیل شده است. حملات به کوردستان نیز از همین حصر سرچشمه می‌گیرد.

وی همچنین گفت "تنها در همین ۵ سال اخیر هر زمانی که حصر علیه آقای اوجالان سنگینتر شده است، هم زمان حملاتشان علیه خلق کورد افزایش یافته است. جنگ را در منطقه پراکنده کرده‌اند، عملیات تصفیه را انجام داده و شهرداری‌ها و سازمانهای مدنی را غصب کردند. این سیاستها بر روی خلق ترک نیز تاثیر زیادی گذاشت. همچنین به دلیل این سیاستها پناهجویان در ترکیه با شرایطی بسیار دشوار مواجه شدند. حمله علیه پناهجویان روز به روز بیشتر می‌شود. اخیرا نیز مرزها را گشودند و هزاران پناهجو به راهها و مسیرهای مختلف بیرون رانده شدند و به آنها حمله کردند و اینگونه می‌خواهند اروپا را تهدید کنند".

ضرورت ایجاد جبهه‌ی دمکراسی

آیدنیز همچنین گفت، دولت‌های منطقه و به ویژه دولت ترکیه با جنگ‌هایی که ایجاد می‌کنند، همه‌ی ارزش‌ها و دستاوردهای خلق‌ها را از بین می‌برند. وی همچنین گفت،"در زمان جنگ هیچ کس نمی‌تواند در مورد دمکراسی سخن بگوید. آوارگی و پناهجویی به اوج رسیده است و جامعه از همه‌ی حقوق خود بی‌بهره شده است. به همین دلیل باید مبارزات مشترک انجام شود و یک روز زودتر از این دیکتاتور فاشیست و جبهه‌ی فاشیستی نجات یابیم. راه آن هم ایجاد یک جبهه‌ی دمکراتیک است. باید خلق‌هایمان با مبارزات مشترک جبهه‌ی دمکراسی خود را ایجاد کنند".