رهبر ایران تعیین کننده تمامی سیاستها در ایران است

همزمان با ارسال پیامهای حسن روحانی مبنی بر مذاکره با آمریکا، رئیس جمهوری ایران در عقب‌گردی آشکار هرگونه تصمیم گیری در این رابطه را به تصمیم رهبر ایران منوط کرد

   هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با ارسال پیامهایی به دونالد ترامپ، تلویحا آمادگی خود را برای مذاکره با آمریکا اعلام داشته بود؛ اما امروز سه‌شنبه رئیس جمهور ایران در نشست علنی مجلس اعلام کرد که دولت ایران هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا ندارد. در این سخنرانی، روحانی با اشاره بر شرایط سخت و پیچیده ایران اظهار داشت که هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته مانند ایران، امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان قرار نگرفته است. روحانی در این سخنرانی با اعلام شکست تفاهم با اروپا نیز اظهار داشت اروپایی‌ها نیز به وظیفه خود عمل نکرده‌اند، از همین رو در صورتیکه تا روز پنج‌شنبه ایران با کشورهای اروپایی به نتیجه نرسیم مرحله سوم را اعلام خواهیم کرد.

   اما روحانی در مهمترین بخش سخنان امروز خود با نسبت دادن تمامی تصمیم گیریهای ایران به رهبر ایران، گفت این کشور تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند. خارجی‌ها معمولا برداشت های خود را دارند، اما اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند؛ همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد.

   این عقب‌گرد روحانی در حالی ایراد می‌شود که هفته گذشته وی تلویحا پیامهای را مبنی بر امکان مصالحه با امریکا، به این کشور ارسال کرده بود، این پیامهای روحانی از سوی تحلیلگران به عنوان نوعی اختلاف یا ایستادگی در مقابل رهبر ایران تفسیر شده بود، از همین رو ۸۳ نفر از  نمایندگان مجلس ایران در تذکری به وی سخنانش را خلاف مواضع رهبر ایران قلمداد گرده بودند. سخنان امروز روحانی در مجلس بار دیگر نشان می‌دهد که تمامی ارکان حکومت در ایران تحت کنترل شخصی رهبر ایران بوده و نظریه روسای جمهور تدارکاتچی می‌تواند توضیح دهنده سیستم سیاسی حاکم بر این کشور باشد.