روبوسکی؛ قتل‌عامی که هرگز از یاد نخواهد رفت

امروز هشتمین سالگرد قتل‌عام ٣۴ جوان کورد روبوسکی می‌باشد

جمهوری ترکیه واقعیت خود را بر مبنای کشتار کوردها و دیگر خلق‌ها بنیاد نهاده است. قتل‌عام روبوسکی که در تاریخ ٢٨ دسامبر٢٠١١/ ٧دیماه ١٣٩٠ توسط هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه در منطقه‌ی روبوسکی از توابع شرنخ در باکور کوردستان انجام گرفت و طی آن ٣۴ تن از ساکنان روبوسکی به شیوه‌ای وحشیانه به خاک و خون کشیده شدند. دولت ترکیه و رژیم آ.ک.پ، بعد از گذر ٨ سال تابحال نیز حاضر نیست که عاملان این کشتار جمعی را آشکار سازد.

 قتل‌عام روبوسکی یکی دیگر از زنجیره قتل‌عام‌هایی است که دولت فاشیستی ترکیه در تاریخ علیه کوردها به آن دست زده و همچون دیگر جنایت‌های خود سعی در لاپوشانی آن نمود. رژیم ترکیه از عاملان این جنایت تجلیل به عمل آورد و آنان را به سِمَت‌های بالاتری ارتقا داد.

تعدادی از کشتارهای جمعی‌ که توسط دولت ترکیه در کوردستان انجام شده‌اند از این قرار است:

قتل‌عام روستای پینارجیک - مردین

در تاریخ ٢٠ ژوئن ١٩٨٧/ ٣٠ خرداد ١٣۶۶ در روستای پینارجیک از توابع مهسرت مردین؛ ٣٠ نفر از جمله ١۶ کودک، توسط نیروهای کماندوی ارتش گلوله‌باران شدند.

قتل‌عام دره‌باشی- سلوپی

در تاریخ ١۶و ١٧ سپتامبر ١٩٨٩/ ۵و ۶ شهریور١٣۶٨ در دره‌باشی از توابع سلوپی به ادعای «عضویت در پ.ک.ک» ٩ تن را قتل‌عام نمودند که ۶ تن از آنان از اهالی روستا بودند.

قتل‌عام کوشکونار و کوچاغلی- شرنخ

٢۴ مارس ١٩٩۴/ ۴ فروردین ١٣٧٣ هواپیماهای جنگی روستاهای کوشکونار و کوچاغلی از توابع شرنخ را بمباران نمودند که منجر به قتل‌عام ٣٨ تن از اهالی این روستاها شد. تعدادی کودک در میان قربانیان بودند.

قتل‌عام پییانیس- جولمرگ

در تاریخ ١۶ سپتامبر ٢٠١٠/ ٢۵ شهریور١٣٨٩ در حالیکه مینی‌بوس روستای پییانیس بطرف شهر جولمرگ در حرکت بود، بمبی در کنار جاده منفجر شد که در نتیجه‌ی آن ٩ تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. مدارکی در رسانه‌ها منتشر شد که ثابت می‌کرد این بمب را ارتش ترکیه کار گذاشته است.

قتل سولین خردسال و خانواده‌ی وی- رانیه

در تاریخ ١٧ آگوست ٢٠١١/ ٢۶مرداد١٣٩٠ در حمله جت‌های جنگنده رژیم غاصب ترکیه در منطقه‌ی رانیه از جنوب کردستان، خودرو شخصی یکی از اهالی منطقه را  مورد حمله قرار دادند. در این حمله ٧ نفر از جمله نوزادی به نام سولین جان باختند.

قتل‌عام روبوسکی- شرنخ

اوایل صبح ٢٨ دسامبر ٢٠١١ / ٧ دیماه ١٣٩٠ در حمله جنگنده‌های رژیم ترکیه به کاسبکاران روستای روبوسکی ٣۴ نفر جان خود را از دست دادند. رژیم ترکیه تمام تلاش خود را برای لاپوشانی و کتمان این کشتار عامدانه بکار گرفت و حتی خانواده جانباختگان را تهدید نمود تا از پیگیری پرونده دست بردارند. اسامی قربانیان حمله روبوسکی از این قرار است:

بدران انجو، ارکان انجو، شوان انجو، محمد انجو، بلال انجو، آصلان انجو، آدم انجو، ساواش انجو، اورهان انجو، جلال انجو، فاضل انجو، معصوم انجو، شروان انجو، جمال انجو، جیهان انجو، ودات انجو، سرهات انجو، صالح انجو، اوزجان ویسال، حسین انجو، نوزاد انجو، حمزه انجو، محمد علی توسون، سلام انجو، زیدان انجو، یوکسل اوراک، صالح اوراک، نادر آلما، سیتهان انجو، هوسنو انجو، شیروان انجو، عثمان کاپلان، صلاح‌الدین انجو