زبان کوردی را برای مقابله با آسیمیلاسیون بیاموزید

سعید احمد یکی از آموزگاران جمعیت تحقیقات کورد در شهر استامبول گفت؛ برای مقابله با سیاست آسیمیلاسیون باید زبان خویش را فراگیریم و از آن محافظت به عمل آوریم

   جمعیت تحقیقات کورد برای آنهایی که خواستار پاسداشت زبان و فرهنگ کوردی هستند گزینه‌ای مناسب است.

   پس از آنکه رژیم فاشیست ترک انستیتوی کورد استانبول را پلمپ کرد فعالان فرهنگ و ادبیات کوردی جمعیت تحقیقات کوردی را تأسیس کردند. این مرکز آموزش به زبان کوردی را از سر گرفته است. در برنامه‌ی این مرکز که برای سه مقطع تهیه شده‌اند بیشتر از ٨٠٠ دانش‌آموز در فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان زبان کوردی را یاد خواهند گرفت.

   سعید احمد از اعضای مرکز آموزش جمعیت تحقیقات کورد به خبرگزاری فرات گفت؛ برای مقابله در برابر آسیمیلاسیون شدیدی که علیه خلق کورد اعمال می‌گردد برگزاری دوره‌های آموزشی اهمیت ویژه‌ای دارد. سعید احمد با اشاره به فشار و موانع موجود بر آموزش زبان کوردی در ترکیه گفت:"ما زبان کوردی را به شاگردان آموزش می‌دهیم. به آنها یاد می‌دهیم که با زبان کوردی با اعضای خانواده سخن گویند. به آنان می‌گوییم که اعضای خانواده هم باید با زبان کوردی حرف زنند و اینگونه بکارگیری زبان کوردی گسترش می‌یابد. پس از پایان کلاسها دوره‌ای برای معلمان برگزار می‌شود. کسی که در این دوره شرکت نماید می‌تواند به آموزش زبان کوردی بپردازد. اینچنین پس از آنکه کوردها به جایگاه شایسته خود دست یافتند آنان معلمین به آموزش زبان کوردی خواهند پرداخت و خلا را پر خواهند کرد. هدف ما این است و جمعیت ما برای کوردها اهمیت ویژه‌ای دارد."

حرف و عمل باید یکی باشد
   سعید احمد در مورد تعطیلی بخش کوردی دانشگاه آرتوکلوی مردین هم گفت: برخی از رسانه‌ها با لحنی انتقادآمیز می‌گویند 'بخش کوردی دانشگاه ارتوکلو تعطیل شده است' ولی وقتی به آنان می‌گوییم بیایید کوردی بخوانید و با فرهنگ کوردی زندگی کنید ساکت می‌شوند. با انتقاد در رسانه‌ها کوردی یاد نمی‌گیرید. بسیاری از مردم در مرحله گفتوگوهای صلح زبان کوردی را یاد گرفتند. ولی در این مرحله تعداد کمتری به کلاسها می‌آیند. قیم‌ها پس از آنکه بر شهرداری‌ها گماشته شدند تابلوهای کوردی را جمع‌آوری کردند. البته که شهروندان نسبت به این وضعیت ناراحتند، اما وقتی از زبان کوردی سخن به میان می‌آید حرف و عملشان با هم یکی نیست."

گفتوگو با زبان کوردی پاسخی درخور خواهد بود
​​​​​​​   سعید احمد در ادامه با اشاره به تأثیر آموزش به زبان کوردی بر بستگان دانش‌‌آموختگان گفت:"لازم است سخن به عمل بیانجامد. نه تنها در حیطه حرف بلکه در کردار از زبان کوردی صیانت به عمل آورده شود. تنها به حرف محدود نباشد. یک مرکز آموزش کوردی وجود دارد و همه می‌توانند در آنجا کوردی یاد بگیرند. لازم است با زبان کوردی با فرزندانشان صحبت کنند. بایستی در مقابله با آسیمیلاسیون (نابودی فرهنگی) ایستاری شایسته اخذ شود."