زولکوف پالو: کوردها باید به دادستانی سوئد مراجعه کنند

زولکوف پالو از فرمانده‌های ه.پ.گ با یادآوری جنایت قتل اولف پالمه از کوردهای ساکن سوئد خواست تا با مراجعه به دادستانی این كشور خواستار رسیدگی مجدد به پرونده قتل پالمه شوند. پالو گفت:"تلاش‌های ما برای روشن شدن این رویداد، وظیفه‌ی ما در قبال پالمه است."

زولکوف پالو از فرمانده‌های نیروهای مدافع خلق کوردستان (ه.پ.گ) سال‌ها در زندان‌های سوئد بسر برد. وی در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز به ارزیابی رویداد قتل اولف پالمه، مختومه کردن پرونده، دلایل بازداشت و زندانی شده خود، متهم کردن پ.ک.ک و کوردها پرداخت.

"اولف پالمه فردی دمکرات، انسان‌دوست و هوادار خلق‌های تحت ستم بود"

زولکوف پالو خاطرنشان کرد که بسیاری از جریان‌ها در سوئد دل خوشی از اولف پالمه نداشتند و افزود:"کسی از این واقعیت‌ها سخن نمی‌گوید. پالمه کسی بود که کسی احتمال نمی‌داد چه کاری خواهد کرد. فردی دمکرات، انسان‌دوست و هوادار خلق‌های تحت ستم بود. زمانی که کوبا تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت پالمه نخستین رهبر غربی بود که با فیدل کاسترو ملاقات کرد. چنان شخصیت و رهبری بود که مخالف سیستم کنونی بود. سیاستمداری بود که در خاورمیانه، آفریقا، اروپای شرقی و شوروی مورد توجه قرار گرفت. در اواخر سال‌ها ١٩٧٠ نقش میانجی را بر عهده گرفت. در پایان دادن به جنگ مابین ایران- عراق نقش بسزایی داشت."

پالو خاطرنشان کرد که اولف پالمه در زمان نخست‌وزیری هیچگاه از سوی ایالات متحده آمریکا به این كشور فراخوانده نشد. پالو افزود:"حاکمان آمریکا هیچ روی خوشی به وی نشان ندادند، اگر بیاد داشته باشیم درست پس از قتل اولف پالمه، فردی که جانشین وی شده بود از سوی واشنگتن برای سفر به آمریکا دعوت شد."

"شش ماه قبل از قتل پالمه خبرهای کذبی منتشر شدند"

زولکوف پالو در رابطه با رویدادهای قتل از قتل پالمه چنین گفت:" رسانه‌های سوئد شش ماه قبل از قتل پالمه خبرهای کذبی را همچون «پ.ک.ک پالمه را خواهد کشت»، «پالمه مورد تهدید واقع شد» منتشر کردند. در آن زمان نمایندگی پ.ک.ک در اروپا بیانیه‌ای را برای افکار عمومی بین‌المللی منتشر کرد. در بیانیه آمده پرسشی به این مضمون قرار داشت: 'آیا توطئه‌ای علیه اولف پالمه در حال شکل‌گیری است؟ آیا این توطئه را به پ.ک.ک نسبت می‌دهند؟' آن موقع کسی به این بیانیه توجه نکرد. پس از قتل اولف پالمه، روزنامه‌نگارانی که ادعا کرده بودند 'پ.ک.ک پالمه را می‌کشد'، در اوج قباحت این بیانیه را در صفحه نخست خود منتشر کردند و و آنرا نشانه دست داشتن پ.ک.ک در قتل پالمه خواندند. پ.ک.ک درک کرده بود که این اقدام و کمپین سیاه‌نمایی حاکی از توطئه‌ای بین‌المللی علیه اولف پالمه است. به همین دلیل برای اطلاع افکار عمومی بین‌المللی این بیانیه‌ را منتشر کرده بود. این بیانیه کاملا واضح بود."

"بدون ارائه هیچ دلیلی، قتل پالمه را به پ.ک.ک نسبت دادند"

پالو با اشاره به اینکه هانس هولمر رئیس پلیس استکهلم فردی مشکوک بود گفت:"[هولمر] برای اینکه پرونده را به انحراف بکشاند به روند بازجویی ملحق شد. از روزی که در بازجویی جای گرفت مدام می‌گفت؛'ما می‌دانیم که پ.ک.ک به این کار دست زد. اکنون رد پ.ک.ک و کوردها را در دست داریم. ما بر این اساس رخداد قتل را آشکار می‌کنیم.' هنوز هیچ مدرکی در دست نداشتند. در حالی چنین ادعایی را طرح می‌کردند که در رویداد قتل همسر پالمه نیز حضور داشت و زخمی شده بود. از همسر پالمه پرسیده بودند که آیا قاتل را دیده است یا نه، او هم مشخصات قاتل را به آنان داده بود. همسر پالمه گفت:'قاتل یک فرد اهل اسکاندیناوی بود. یک فرد عادی اسکاندیناوی.' هانس هولمر و همکاران مخفی‌اش مدعی شده بودند که 'چنین تکنیکی در اختیار پلیس نیست. برای ترسیم عکس قاتل به استخبارات آلمان مراجعه می‌کنیم.' تصویری که استخبارات آلمان از قاتل ترسیم کرده و منتشر کرده بود هیچ شباهتی به شهروندان اسکاندیناوی نداشت. اهالی اسکاندیناوی قد بلندی دارند، چشم آنان سیاه و موهای زرد است. اما تصویری که آنان منتشر کردند بسیار متفاوت بود. تصویری از یک شهروند عادی کورد ترسیم کرده بودند که دارای موهای مایل به قهوه‌ای، رنگ پوست گندمی با چشمانی سیاه بود. سالها این تصویر را به افکار عمومی نشان داده و گفتند؛'قاتل این است، ما به دنبال این قاتل می‌گردیم.' محال بود این قاتل پیدا شود، زیرا هیچ رابطه‌ای بین فردی که تصویرش منتشر شده بود و قاتل واقعی اولف پالمه وجود نداشت.

می‌توان فهمید که رخداد قتل اولف پالمه نقشه‌ی نیروهای بین‌المللی بود و برای به انحراف کشیدن آن نیز تیم ویژه‌ای از پلیس‌های فاشیست سوئد موظف شده بودند تا آنرا به پ.ک.ک نسبت دهد."

زولکوف پالو خاطرنشان کرد که میهن‌دوستان کورد پس از این توطئه سال‌ها نتوانستند از مناطق خود خارج شوند و در ادامه اظهارات خویش افزود:"هر صبح مجبور بودند به اداره پلیس رفته و امضا دهند. از آنان بازجویی می‌شد تا بدانند به کجاها رفت و آمد داشته‌اند، دستگاه‌های شنود را در منازل آنان کار گذاشتند. کورد در میان جامعه سوئد به عنوان قاتلان پالمه معرفی شدند. از اینرو قتل اولف پالمه هر اندازه که برنامه‌ریزی شده بوده باشد، نسبت داده آن به پ.ک.ک نیز به همان اندازه از روی برنامه بود. برای تحقیق و تفحص در آغاز کمیسیونی را تحت عنوان «کمیسیون آدنمان» تشکیل دادند، اما چیزی دستگیرشان نشد. برای تحقیق در مورد این قتل برخی به عنوان «ردپای پ.ک.ک» و برخی نیز به عنوان «ردپای پلیس» خواهان راهپیمایی شدند. در مورد همکاری استخبارات سوئد با برخی از جریان‌های فاشیست موجود در میان ارتش سوئد سخن گفته می‌شد و حتی خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شدند. در این رابطه نه حکومت سوئد، نه دولت وقت و نه نیروهای پلیس گامی برنداشتند. مثل اینکه همه بر این موضوع توافق کرده بودند که «همه ما بر این مبنا عمل می‌کنیم و رویداد قتل را به پ.ک.ک نسبت می‌دهیم.»"

"دولت سوئد بر پ.ک.ک ظلم کرد"

پالو خاطرنشان کرد که دادستان کل سوئد پس از ٣۴ سال اعلام کرد که مسئول دانستن پ.ک.ک در قتل پالمه درست نیست و افزود:"اما باید آشكار کنند که چه کسی این پرونده را به انحراف کشید؟ این نقشه کار چه کسی بود؟ از کجا آغاز شد و چگونه عملی شد؟ باید این واقعیت‌ها را برای جامعه آشكار کنند. دادستانی سوئد هر چقدر دلشان می‌خواهد می‌توانند بیانیه صادر کنند، تا زمانی که گلادیوی در میان دولت سوئد برملا نشوند دولت سوئد نخواهد توانست از زیر بار مشارکت در قتل پالمه رهایی یابد.

میهن‌دوستان کورد بسیاری مورد ظلم واقع شده و بازداشت شدند. باید به ظلم علیه آنان پایان داده و به آنان غرامت پرداخت شود. همچنین یک جنبش سیاسی به نام پ.ک.ک وجود دارد که مهمتر از همه است. جنبش آزادیخواهی [یک ملت] است. این جنبش را ٣۴ سال با برچسپ «تروریست است» متهم کردند. دولت سوئد بر پ.ک.ک ظلم کرد."

"باید پ.ک.ک از سیاهه «سازمان‌های تروریست» خارج شود"

پالو برای پایان دادن به این ظلم گفت:"عذرخواهی کار بسیار کوچکی است. دولت سوئد باید زیان ٣۴ ساله به پ.ک.ک را جبران کند. سوئد شاید نتواند به تمامی گذشته را جبران کند، اما می‌تواند گام‌هایی را در این راستا بردارد.

*نخستین گام این است که باید از داستان «پ.ک.ک تروریست است» دست بردارد. سوئد قبل از هر کاری باید چنین گامی بردارد. دولت سوئد لازم است مُهر «سازمان تروریستی» که ٣۴ سال پیش آنرا بر نام پ.ک.ک زده است بردارد و برای برداشتن این مهر در تمامی كشورهای اروپایی تلاش‌های جدی را آغاز کند. اینچنین می‌تواند تا حدی زیان‌هایی را که به پ.ک.ک و خلق کورد وارد کرده بود جبران کند.

*سوئد باید از پ.ک.ک، از اجحافی که بر هواداران پ.ک.ک و خلق کورد روا داشت عذرخواهی کند.

" پ.ک.ک و کوردها از این رویداد چشم‌پوشی نمی‌کنند"

زولکوف پالو فرمانده نیروهای مدافع خلق کوردستان یادآوری کرد که پ.ک.ک و کورد از این رویداد چشم‌پوشی نخواهند کرد و افزود:"در عین حال ما مسئولیتی را بر عهده داریم. پ.ک.ک علی‌رغم آنکه در برابر دولت نژادپرست و فاشیست ترکیه می‌جنگد تاکنون علیه سیاستمدار تُرک به چنان حمله‌ای دست نزده است. احمق نیست علیه یک سیاستمدار اروپایی، آنهم سیاستمدارای که دوست کورد بود به چنین حمله‌ای دست زند. در چنین وضعیتی متهم کردن پ.ک.ک به قتل پالمه فایده‌ای برای انان نخواهد داشت.

تنها بیان اینکه «پ.ک.ک با واقعیه [قتل پالمه] رابطه‌ای ندارد» کافی نیست. سوئد خود را به عنوان دولتی حقوقی معرفی می‌کند. لازم است کوردهای ساکن در سوئد با مراجعه به دادستانی سوئد مرحله‌ای تازه‌ای را آغاز کنند. دولت سوئد باید این واقعه را روشن کند. باید به ظلم بر پ.ک.ک و کوردها پایان داده شود."

پالو در خاتمه سخنان خود یکبار دیگر خواستار روشن شدن زوایای تاریک قتل پالمه شد و گفت:"تلاش برای روشن شدن این رخداد، ادای دین ما به پالمه است. ما می‌خواهیم که زوایای این قتل روشن شود."