شکنجه‌ی هموطنان در وان توسط عوامل رژیم تُرک آزاد است

در سال‌های اخیر ژریم حاکم بر ترکیه هموطنان و بازداشت‌شدگان در شهر وان را به شکل فزاینده‌ای تحت شکنجه قرار داده است. حتی علیه آنهایی که شکنجه شده‌اند شکوائیه طرح کرده و شکنجه‌گرها محافظت می‌شوند.

پس از آنکه سلیمان سویلو به وزیر کشور ترکیه انتخاب شد، در وان شکنجه‌ی شهروندان روز به روز افزایش یافته است. ۴ سال است هرگونه فعالیت مدنی، فرهنگی، هنری و سیاسی در وان ممنوع است و این مسئله خود نوعی شکنجه‌ی روحی است، هم زمان همه‌ی کوچه و خیابانها پر از نیروهای امنیتی و پلیس است. هر ساله در این شهر ده‌ها مورد شکنجه توسط نیروهای امنیتی دولت علیه شهروندان کورد انجام می‌شود که تعدادی از آنها آشکار می‌شود.

نیروهای ویژه ی جندرمه و پلیس خیابانها، محلات و روستاهای وان را محاصره میکنند و شهروندان را شکنجه کرده و تصاویر شکنجه ها را در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند، اما علی رغم همه ی اینها شکنجه گرها بدون آنکه مجازات شوند، توسط حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ تشویق میشوند.

پس از حمله‌ی راکتی به مقر پلیس در منطقه‌ی وستان در وان در سال ۲۰۱۸، نیروهای ویژه‌ی پلیس شهروندانی را که برای جمع‌آوری قارچ رفته بودند، دستگیر نموده و آنها را شکنجه کرده و تصاویر شکنجه‌ی آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. با شکایت شهروندان شکنجه شده، پرونده‌ای علیه پلیس گشوده شد. پلیس شکنجه‌گر را به پرداخت ۳ هزار لیره‌ی ترکی محکوم کرد، اما آن پلیس با نام ا.ش آزاد شد. اینگونه آن پلیسی که شهروندان را شکنجه کرده و ویدیوی شکنجه‌ی آنها را منتشر کرده بود بدون هیچ مجازاتی آزاد شد.

در سال ۲۰۱۹ در زمان عملیات تحمیل قیمهای آ.ک.پ بر شهرداری‌های کوردستان، نیروهای پلیس به یک چایخانه در خیابان سانات در وان رفته و یک هموطن با نام «فرات کوچ» را که به بیماری شیزوفرنی مبتلا بود، مورد ضرب و شتم قرار دادند. دادستان عمومی جمهوری دولت ترکیه در وان با آماده کردن بیانیه‌ای اعلام کرده بود، فرات کوچ که به بیماری شیزوفرنی مبتلاست عضو سازمان می‌باشد و با نام سازمان مرتکب جرم شده است و بر خلاف قانون تجمع کرده و علی‌رغم هشدارها اما متفرق نشده‌اند، و به همین دلایل توسط دادستانی عمومی از وی شکایت شده است.

"شهروندانی که دامهایشان را به چرا برده بودند، از هلی کوپتر پرت شدند"

پس از رخ دادن درگیری در منطقه‌ی شاخی در وان، نیروهای ویژه‌ی ژاندرمری دو شهروند با نامهای س.ت و ا.ش را دستگیر کردند که دامهایشان را برای چرا برده بودند و آنها را شکنجه کرده و آنها را از هلی‌کوپتر به پایین پرت کردند. وقتی این جنایت برای افکار عمومی آشکار شد استانداری وان بیانیه‌ای منتشر کرد. استانداری اعلام کرد این شهروندان از هلی کوپتر پرت شده‌اند و تحقیقات در رابطه با این حادثه آغاز شده است.

طیب تمل و مراد ساریساج و معزز ارهان نمایندگان مجلس ه.د.پ پرتاب کردن این دو شهروند از هلی‌کوپتر را به عنوان طرح سئوال به مجلس ترکیه بردند، اما تاکنون پاسخی به آنان داده نشده است. نمایندگان ه.د.پ سئوالی را برای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه فرستادند، اما تاکنون هیچ پاسخی به این پرسش دریافت نکرده‌اند.

ساریساچ: راه برای شکنجه در وان صد در صد باز شده است

مراد ساریساچ پارلمانتار ه.د.پ در مورد شکنجه‌ی هم‌وطنان در وان گفت،" صد در صد راه برای شکنجه در وان باز شده است. شکنجه به حدی رسیده که وقتی شهروندان برای جمع‌آوری قارچ به کوه می‌روند [از سوی نظامیان] شکنجه می‌شوند، اما دادگاه حکم آزادی شکنجه‌گران را صادر کرده و پرونده را بست.

اکنون نیز موضوع پرت کردن هموطنان از هلی‌کوپتر و شکنجه‌ی هموطنان مطرح شده و تایید هم شده است. در سالهای اخیر در وان شکنجه‌ی هموطنان توسط نیروهای دولتی افزایش یافته است. سال گذشته یک جوان را شکنجه کردند که بیماری روحی داشت و در مقابل دوربینها دسته جمعی به وی حمله کردند و او را شکنجه نمودند.

رفتار وزیر کاشور با قانون اساسی همخوانی ندارد و ضدقانونیست. وزیر کشور تمامی حقوق و قوانین را زیر پا گذاشته است. مدتی پیش اعلام کرد 'پای فروشنده مواد مخدر را شکسته‌اند' و دستور 'بی‌رحمانه‌ای' را علیه نیروهای امنیتی صادر کرده است. ذهنیت ناقضان قانون و حقوق هموچن تبهکاران هر روز خود را در جایی نشان می‌دهد و خلق را مورد شکنجه، نقض حقوق و جرم قار می‌دهد و این وضعیت هم بسیار خطرناک است."