علمای دینی: بپاخاستن در مقابل ظلم ششمین رکن اسلام است

علمای دینی در آمد اعلام کردند که  در شمال-شرق سوریه قتلعام در جریان است، از سوی دیگر بی‌احترامی به جنازه‌های کشته شدگان در دین اسلام جایگاهی ندارد. این علما بر این باور هستند که بپاخاستن در مقابل ظلم ششمین رکن اسلام است.

بعد از شروع حملات اشغالگرانه دولت ترک به شمال-شرق سوریه تصاویری از اقدامات وحشیانه آنان در رسانه‌ها به نمایش گذاشته شد. جنازهای قربانیان مورد بی‌احترامی و هتک حرمت قرار گرفته و در این حمله که از بمبهای فسفری استفاده شده بود، شدت این وحشی‌گری به نمایش گذاشته شد. خصوصا هتک حرمتی که نسبت به جنازه دبیرکل حزب آینده سوریه، هورین خلف انجام شده بود به اعتراضات گسترده‌ای در میان افکار عمومی بین المللی منتهی شد. علمای دینی در آمد این وحشیگری را تقبیح کرده و نسبت به انجام آن اعتراض نمودند.

ملا محمد امین کیلیچ در این رابطه اظهار داشت که اقدامات انجام شده از سوی دولت ترک در تمامی بخشهای کوردستان هیچ رابطه‌ای با دین و انسانیت ندارد و در این رابطه اظهار داشت که اقدامات دولت ترک بر اساس حقوق جهانشمول قرار ندارد. در این گفتگو کلیچ اظهار داشت که دولت ترک برای تداوم حاکمیت ظالمانه خود چنین اقداماتی را انجام می‌دهد. کلیچ در این رابطه به سیستم پر از اشکال ترکیه اشاره کرده و گفت: حضرت علی می‌گوید زمانیکه اسلحه در دست ترسوها قرار داشته باشد، زمانی که پول در دست حریصان و دندان گردها قرار داشته باشد، زمانیکه قدرت در دست افراد ضعیف قرار داشته باشد، همانزمان است که دنیا رو به سوی نابودی می‌رود. اگر در جنگی حقوق انسانهای بی‌گناه و غیرنظامیان نقض شود نمی‌توان گفت این مسئله هیچ رابطه‌ای به اسلام دارد. در چنین وضعیتی است که نباید هیچ زنی، هیچ کودکی و هیچ کهنسالی مورد آزار و اذیت قرار نگیرد. حضرت محمد خود در جنگها شرکت کرده است. اما حقوق انسانهای بیگناه را نقض نکرده است و همواره این حقوق را حفظ کرده است.

در مقابل خدا می‌ایستند

حاجی قادح نیز وحشیگریهای دولت ترک و تبهکاران وابسته به ان را در روژآوا علیه کوردها ارزیابی کرده و اظهار داشت تنها افرادی که از انسانیت بهره‌ای نداشته باشند می‌توانند جناره‌ها را مورد شکنجه و هتک حرمت قرار دهند. در حقیقت این افراد از انسانیت بهره‌ای ندارند. نفرت و کینه عرب، ترک‌ها و فارس‌ها علیه کوردها هیچ جایگاهی در اسلام ندارد. بر اساس دین اسلام چیزی که بر عهده عالمان اسلامی قرار می‌گیرد اینست که ابعاد این ظلم و جنایات را به گوش همه برسانند. در مقابل این ظلم بپاخیزند. همانگونه که نماز، زکات، حج، شهادتین و روزه بر مسلمانان واجب است، بپاخاستن در مقابل این اعمال نیز واجب است.

بپاخاستن در مقابل ظلم ششمین رکن اسلام است. باید بگوییم که اقدامات دولتهای عربی، ترک و فارس در دین اسلام هیچ جایگاهی ندارد. متاسفانه نهادهای دینی اعراب، ترک و فارس گفته‌های روسای دولت‌ها یا مسئولان خود را همانند آیه‌های قرآن دیده و بر زبان می‌آورند. در مساجد نه بر اساس فرامین الهی بلکه براساس گفته‌های روسای دولت خود سخن می‌گویند. با این سخنان خود در مقابل خداوند می‌ایستند.

فراخوان اتحاد ملی

قادح خاطرنشان ساخت در دین اسلام جایگاهی برای اقداماتی که روی می‌دهند وجود ندارد. از خلقمان انتظار داریم که بدون شرط اتحاد ملی خود را شکل دهند. خلق کورد و خصوصا عالمان دینی باید در فرایند اتحاد ملی نفش خود را ایفا کنند. اگر کوردها متحد نشوند در سده آینده نیز بیش از پیش در میان درد و آزار خواهند زیست. به همین دلیل فرصتهایی که اکنون بدست آمده‌اند نباید قربانی منافع احزاب شوند. ما نباید اجازه بدهیم که نوادگان ما ناگزیر باشند که در سده‌های آینده نیز همچنان علیه ذهنیت بردگی بجنگند.