'غصب شهرداری‌ها کودتا علیه دمکراسیست'

بدیعه اوزگوکچه ارتان و مصطفی آوج روئسای مشترک شهرداری کلانشهر وان به ارزیابی کودتای ١٩ رژیم ترکیه در کردستان پرداختند

   بدیعه اوزگوکچه ارتان و مصطفی آوج روئسای مشترک شهرداری کلانشهر وان با کودتا خواندن وقایع روز ١٩ آگوست خاطرنشان کردند، "انتخابات ٣١ مارس به واقع رفراندوم در رابطه با قیم‌های قبلی بود. با کمپین 'نه به قیم‌ها' صندوق رأی‌گیری به صندوق همه‌پرسی از سوی خلق مبدل شد. عملکرد دو سال و نیم گماشتگان و افکارشان سئوالات فراوانی را در ذهن خلق ایجاد کرده بود و از این رو پاسخی مستحکم در انتخابات به گماشتگان دادند."

   ارتان اظهار کرد که خلق کرد در وان، مردین و آمد ٧۶، ۶۴ و ۵۶ درصد مجموع آرا (برای ه.د.پ) اراده خویش را به نمایش گذاشت و گزینه مد نظر خویش را برگزید. در ١٩ آگوست کودتا علیه دمکراسی روی داد. ارتان افزود؛"یکبار دیگر ذهنیت قیم خود را به نمایش گذاشته و گماشتگان را بر اراده و آینده خلق تحمیل کردند."

شهرداری مثل خانه خلق است
   اوزگوکچه گفت، بازرسان وزارت کشور به شهرداری وان آمدند و به تحقیق در مورد شیوه مدیریت مشترک پرداختند، این مورد نشانه تعیین گماشتگان بر شهرداری‌ها بود. وی افزود؛"ما از آن موقع اعلام کردیم که مقدمات انتصاب گماشتگان را فراهم می‌کنند، اما در چهارچوب احترام به اراده خلق نمی‌توانند قیم منصوب کنند و توان چنین کاری را نخواهند داشت. زیرا این عمل به معنی سوق دادن ترکیه به پرتگاه است. خلق وان، مردین و آمَد کارنامه دو سال ونیم سلطه قیم (گماشته) را به دست آنان داد و برای بیان موضع خویش در انتخابات ٣١ مارس شرکت کرد. شهرداری همچون خانه خلق است و امروز خلق را از خانه‌اش محروم کرده‌اند.

آوج؛ سیاست‌های قیم را برملا می‌کنیم
   مصطفی آوج با تأکید بر اینکه کودتا فاقد هرگونه زمینه‌ای است آنرا گامی سیاسی خواند و افزود؛ اینکه آیا این رویکرد نفعی به حاکمیت می‌رساند خواهیم دید حکومت به هیچ روی منتفع نخواهد شد.

​​​​​​​   آوج با بیان اینکه پس از پیروزی در انتخابات ٣١ مارس فعالیت شهرداری وان برای خدمت به عموم مردم و مبارزه با فساد و فحشا آغاز شده بود افزود:"گامهایی در این راستا برداشته شد و اسناد و مدارکی مربوط به این گروهها تنظیم شدند. قرار بود قسمی از پرونده‌ها و مدارک را به دادگستری بسپاریم و سپردیم. حکومت به منظور ممانعت و سنگ‌اندازی در رسیدگی به این پرونده‌ها دست به کودتا زده است."

​​​​​​​   آوج در پایان خاطرنشان کرد که همچون ه.د.پ برملا کردن سیاست‌های گماشتگان در رأس برنامه‌های آنان بوده است.