قتل ۵٨ کولبر کورد با گلوله نیروهای نظامی ایران در سال ٩٨

شبکه حقوق بشر کوردستان در گزارشی جزئیات کشته و زخمی شدن ٢٢۴ کولبر و کاسبکار کورد در سال ١٣٩٨ را منتشر کرده است

بنابر گزارش سالانه شبکه حقوق بشر کوردستان در سال ١٣٩٨ حداقل ۵٨ کولبر و کاسبکار کورد در شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران به قتل رسیده و ١۴٨ تن دیگر زخمی شد‌ه‌اند.

این مرکز با بیان اینکه آمار مذکور با تحقیقات شبکه تأیید شده‌اند خاطرنشان کرده است که تعداد جانباختگان حمله مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بیشتر از آمار موجود است. در ادامه گزارش آمده است به دلیل فشارهای نیروهای رژیم بر خانواده‌ی کولبرهای جان باخته و یا مجروحین، اسامی تعدادی از آنها اعلام نشده و ثبت نمی‌شوند.

شبکه حقوق بشر کوردستان از گفتوگو با خانواده تعدادی از کولبرها که توسط نیروهای نظامی رژیم ایران به قتل رسیده‌اند سخن به میان آورده و می‌افزاید؛ "نیروهای رژیم در ازای تحویل پیکر فرد جان‌باخته از خانواده‌ی وی تعهد گرفته‌اند تا از رسانه‌ای کردن مسئله خودداری کنند و آنها را مجبور به سکوت می‌کنند."

همچنین ١٢ کولبر و کاسبکار دیگر نیز بر اثر سوانح طبیعی و عدم امنیت در مرزهای قراردادی کوردستان جان خود را از دست داده و ۶ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند. سه کودک مریوانی به نام‌های اسماعیل ساوجی‌نژاد ۱۶ ساله (بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای نظامی) و آزاد خسروی ۱۷ ساله و فرهاد خسروی ۱۴ ساله (بر اثر سرمازدگی) از جمله کولبرانی هستند که در مناطق مرزی استان سنه جان باختند.

در این گزارش ارتفاعات هورامان واقع در استان کرماشان مرگبارترین نقطه برای کولبران بوده است و ۱۰ کولبر در این مناطق جان خود را از دست داده اند. همچنین مرزهای پیرانشار با ۹ جان باخته و شنو و سردشت با ٨ جان باخته واقع در استان اورمیه نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

آمار به تفکیک استان‌ها

استان کرماشان: ۱۰ کولبر و کاسبکار جان خود را از دست داده و ۲۹ نفر دیگر مجروح و مصدوم شده‌اند.

استان سنه: ۱۵ کولبر و کاسبکار جان خود را از دست داده و ۱۷ نفر دیگر مجروح و مصدوم شده‌اند

استان اورمیه: ۵۴ کولبر و کاسبکار جان خود را از دست داده و ۹۶ نفر دیگر مجروح و مصدوم شده‌اند.

همچنین دو کاسبکار دیگر با تیراندازی مستقیم و یک کاسبکار هم در نتیجه تصادف در جاده‌های استان خوزستان جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین اعلام شده است ۶۷ درصد قربانیان متاهل  و ۱۰ درصد نیز مجرد  بوده‌اند. وضعیت تاهل ۲۳ درصد آنها نامشخص است.