لازمه‌ی مرحله‌ی کنونی اتحاد، مبارزه و اتکا به نیروی ذاتی و خود‌باوری است/ خلق کُرد کلید تغییر و تحولات دمکراتیک در خاورمیانه می‌باشد

بریتان در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم در هشتمین سالروز مرحله‌ی دوم حماسه‌ی قندیل به دستاوردهای آن تا به امروز، دیدار دپیلماتیک پژاک با کومله سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران، اختلاف‌نظرهای میان مسئولین نظام رژیم استبدادی ایران در رابطه با خلق کُرد پرداخت

   ریاست مشترک کودار در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم در هشتمین سالروز مرحله‌ی دوم حماسه‌ی قندیل به دستاوردهای آن تا به امروز، دیدار دپیلماتیک پژاک با کوملە سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران، اختلاف‌نظرهای میان مسئولین نظام رژیم استبدادی ایران در رابطه با خلق کُرد پرداخت.

   فواد بریتان، ریاست مشترک جامعه‌ی دموکراتیک و آزاد روژهلات (شرق) کردستان در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم از تلویزیون آرین گفت:‌ مبارزات گریلایی دارای افکار، فلسفه، پارادایم و دیدگاه دموکراسی‌خواهانه است.‌ قندیل نمود بارز اراده و اتکا به نیروی ذاتی و خود‌‌باوری گریلاها بود. حماسه قندیل اثبات‌ نمود که دیگر خلق کُرد دارای نیرویی اراده‌مند و ایمان به خود است.

   بریتان در ابتدا یاد و خاطره‌ی ۶۸ هموطن روستاهای قارنا و قلاتان که در ابتدای انقلاب خلقی ایران به دستور فتوای خمینی جانباختند را گرامی و خاطر‌نشان ساخت:‌ خلق کُرد همواره دارای فرهنگ زاگروسی و مقاومت و دفاع از دست‌آوردها و زندگی شرفتمندانه بوده است؛ تاریخ اثبات مقاومت و ایستادگی خلق کُرد در برابر استعمار و استثمار بوده است. ذ‌هنیت استعمارگری که هرگونه خواسته و حیات دمکراتیک را رد می‌نماید، مسبب چنین رویدادی است. این سیاست تا به امروز نیز تداوم دارد. در برابر این سیاست اتحاد خلق‌‌های ایران، اتکا به نیروی ذاتی و خود‌باوری و مبارزه‌ای خستگی‌ناپذیر امری الزامی است.

   فواد بریتان سپس یاد و خاطره‌ی شهدای حماسه‌ی قندیل را گرامی و به دستاوردهای جنگ قندیل از ۲۰۱۱ تا‌کنون اشاره و افزود: توهمات و خیالات رژیم استعمارگر ایران در ارتباط با تسخیر قندیل، در حماسه‌ی آن نقش بر آب شد. حماسه‌ی قندیل اثبات نمود که مبارزات گریلایی دارای افکار، فلسفه، پارادایم و دیدگاه دموکراسی‌خواهانه است. قندیل نمود بارز اراده، اتکا به نیروی ذاتی وایمان به ‌خود گریلا بود.

   بریتان در ادامه افزود: مبارزات آپوئی دیدگاه‌های دشمنان را نسبت به خلق کُرد و احزاب کلاسیک تغییر داد. حماسه قندیل اثبات‌ نمود که دیگر خلق کُرد دارای نیرویی اراده‌مند و خود‌باور است. بنیان نهادن سیستم جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان-کودار از جلمه دست‌آوردهای این مبارزات بود. کودار همانند سیستمی در ایران و روژهلات کردستان خود را در نهادهای اجتماعی و فرهنگی  ایران و روژهلات کردستان سازماندهی نموده است. مبارزان بسیاری از ایران و روژهلات کردستان نیز تا به امروز در جنبش‌ آزادی‌بخش آپویی جای گرفته و مبارزه می‌کنند.

   ریاست مشترک کودار در مورد دیدار دیپلماتیک میان احزاب پژاک و کوملە، سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران گفت: چنین دیداری انجام گرفته است. کودار و پژاک در نقشه‌راه‌های خود بر اتحاد احزاب و ایجاد جبهه‌ای سوسیالیست و دمکراتیک اشاره نموده و اصرار می‌ورزند‌.‌‌ این دیدار نیز در راستای برقراری وفاق و اتحاد احزاب با توجه به خواسته‌های خلق کُرد انجام گرفت. بر این باوریم که در آینده گام‌های عملی و موثرتری برداشته شود. همچنین خلق کُرد باید آگاه و شاهد باشد که برخی از احزاب مانعی در برابر انسجام و اتحاد کردها هستند.

   بریتان در پاسخ به سوال اختلاف‌نظرات، بیانیه‌ها و مباحث جداگانه میان مسئولین رژیم استبدادی ایران در رابطه با حل مسئله خلق کُرد از جمله رئیسی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: کلید تغییر و تحولات دمکراتیک در خاورمیانه خلق کُرد می‌باشد.‌ روژاوا و سیاست "‌خط سوم" اثبات‌ این واقعیت می‌باشد.‌ کردستان نقطه‌ ضعف اساسی رژیم استعمارگر ایران می‌باشد.‌ تمام دغدغه  و ترس رژیم استبدادی ایران نیز اتحاد، همگرایی و همه‌جانبه شدن مبارزات خلق کُرد است. به همین دلیل با چنین سیاست‌هایی، درصدد جلب‌نظر و کشاندن رای خلق کُرد به سوی خود هستند. ذهنیت دولت – ملت و شونیسم ایرانی و تک‌محوری هیچ‌گاه خواهان رهگشایی مسئله‌ی کُرد نبوده است و  این مسائل هم اکنون در چارچوب جنگ ویژه انجام می‌پذیرد.‌

   فواد بریتان در ادامه افزود: سیاست کلان امنیتی در مجلس رژیم تعیین می‌گردد. چنین سیاست و سخنانی نیز از پیش تعریف و تعیین شده است. اگر واقع‌بینانه و بطور جدی این مسائل را مورد بحث قرار ‌دهند، میدان برای مذاکرات دمکراتیک آماده است. ابتدا لازم است دیدگاه و فضای کاملا امنیتی روژهلات کردستان از میان برداشته شود.‌ لذا در گام نخست می‌بایست تغییراتی در قوانین اساسی صورت گیرد و در مراحل بعد می‌توان گام‌های  دیگر را برداشت.

   ریاست مشترک کودار فواد بریتان در مورد مفاسد اقتصادی و دزدی‌های کلان در نظام گفت: نظام ایران نظامی بیمار و پوسیده است و  دیگر عمر آن به پایان خود نزدیک شده است. نظامی که خود سرمنشا تمامی مشکلات و بحران‌ها می‌باشد حضور دزدان و مفسدان اقتصادی در بنیان آن از جمله آقازاده‌ها دور از انتظار نیست. از یک سو بیکاری و فقر دامنگیر خلق شده و از سوی دیگر آقازادگان و مفسدان در کشورهای اروپایی در ساختمانهای مجلل و در رفاه کامل زندگی می‌کنند. نظام رژیم استعمارگر و فاشیست‌ ایران به مرکز صدور و اشاعه مفسدان اقتصادی مبدل شده است.