مأ‌موران زندان اورمیه زندانیان سیاسی و عقیدتی را مورد ضرب و شتم قرار دادند

​​​​​​​روز دوشنبه (٢٣ مهر/ ١۵ اکتبر) پس از جدال لفظی یکی از زندانیان سیاسی در بند ١٢ زندان مرکزی اورمیه، چندین زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

روز دوشنبه (٢٣ مهر/ ١۵ اکتبر) پس از جدال لفظی یکی از زندانیان سیاسی در بند ١٢ زندان مرکزی اورمیه، چندین زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند

 

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان روز دوشنبه پس از جدال لفظی میان حمید رحیمی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۱٢ زندان مرکزی اورمیه با یکی از ماموران زندان جو اين بند متشنج شده است. به دنبال اين جدال لفظی، چندين زندانی سياسی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند كه اين اقدام اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی ديگر را در پی داشت و هم اکنون در این زندان وضعیت فوق العاده اعلام شده است.

 

اعلام شد که حمید رحیمی از زندانیان سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در حین برگشت از باشگاه زندان از سوی یکی از ماموران زندان به نام نیرومند مورد اهانت قرار گرفته و بعدا با حضور ۳ مامور دیگر زندان به نام‌های صفرمداری، اسکندی و رضایی، این زندانی سیاسی به انفرادی منتقل شده و در آنجا از سوی این ماموران به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

 

بعد از اطلاع زندانیان سیاسی بند ۱۲ از ضرب و شتم هم‌بندي خود، تعدادی از این زندانیان نيز با حضور در نگهبانی زندان نسبت به ضرب و شتم و انتقال حمید رحیمی به سلول انفرادي معترض شده که با دخالت ماموران یکی از زندانیان سیاسی به نام احمد تموئی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بعدا به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های تورج اسماعیلی و کمال حسن رمضان به اندرزگاه جوانان منتقل می‌شوند.

 

بعد از ادامه اعتراضات زندانیان سیاسی، معاونت زندان و مسئول حفاظت زندان به اندرزگاه جوانان مراجعه کرده و بعد از گفتگو با ۳ زندانی سیاسی منتقل شده به اندرزگاه جوانان به آنها قول مساعدت داده اند که اعتراض آنان برسی شود. در حین بازگشت این ۳ زندانی سیاسی از اندرزگاه جوانان، حدود ۱۵ زندانی جرائم خطرناک بندهای ۹-۱۱ زندان با هماهنگی علیرضا بابازاده، مسئول بند و تحریک ماموران زندان در سالن اصلی به وسیله تیزی (شی برنده) به این ۳ زندانی حمله کرده و در مقابل دیدگان ماموران زندان، آنها را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند. ماموران زندان بعد نیم ساعت، این بار اقدام به انتقال احمد تموئی، کمال حسن رمضان و تورج اسماعیلی به حسینه زندان کرده و درب آنجا را قفل می‌کنند.

 

با گسترش اعتراضات، زندانیان سیاسی بند ۱۲ اقدام به آتش زدن تعدادی از پتوهای بند کرده و شیشه‌های این بند را می‌شکنند. بعد از اعلام حالت فوق العاده از سوی مسئولین زندان، گارد زندان مجهز به باتوم و اقدام به یورش به بند ۱۲ کرده و تک تیراندازها نیز بر روی دیوارهای زندان مستقر می‌شوند. حسن رستگار، از زندانیان سیاسی مسن محبوس در بند ۱۲ که در جهت آرام کردن وضعیت خواستار گفتگو با مسئولین زندان بوده است از سوی گارد ویژه زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. هم‌اکنون کامران درویشی و حمید رحیمی در حالی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به دلیل جراحات شدید نیاز اعزام به بهداری دارند اما همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند.

 

در اعتراض به ضرب و شتم زندانيان سياسي، ۵ تن از زندانیان سیاسی به نام‌های احمد تموئی، کامران درویشی، حمید رحیمی، تورج اسماعیلی و کمال حسن رمضان اعلام کرده‌ بودند که از امروز (سه‌شنبه) دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

 

در تازه‌ترین گزارش اعلام شد که ۵۵ زندانی سیاسی و عقیدتی از امروز دست به اعتصاب زده‌اند.

 

بند ۱۲ مشهور به بند زندانیان سیاسی زندان مرکزی اورمیه دارای ۶۰ نفر زندانی می‌باشد و از این تعداد ۲۵ زندانی سیاسی، ۳۰ زندانی مذهبی و ۵ زندان مربوط به جرائم عادی هستند.