مجمع مشورتی فعالان یارسان: "مردم، دیگر در برابر دستگیری و بازداشت، سکوت نخواهند نمود"

مجمع مشورتی فعالان یارسان در محکومیت بازداست «سیاوش حیاتی» سخنگوی این مجمع و از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرماشان بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه مجمع مشورتی فعالان یارسان آمده است که خانواده سیاوش حاتی در زمان ملاقات وی در بازداشتگاه پلیس امنیت کرماشان آثار شکنجه و جرح را بدن وی مشاهده کرده‌اند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

"اول و آخر یار

در پی اتفاقات چند ماه اخیر که منجر به قتل و جرح و بازداشت شمار زیادی از هم‌وطنان شد و مسئولین هم با نشر دروغ و پنهان‌کاری در رسانه‌های حکومتی، موجب بروز حس بی‌اعتمادی و خشم عمومی شدند، و نیز به دلیل دانشجو بودن تعداد زیادی از جانباختگان حادثه‌ی انهدام هواپیمای اوکراینی که جمع قابل توجهی از آنان جزو نخبگان و فرهیختگان میهن بودند، روز گذشته (مورخ ۹۸/۱۰/۲۲) دانشجویان دانشگاه رازیِ کرماشان _مانند اکثر دانشگاه‌های کشور_ اقدام به برگزاری مراسم یادبودِ جان‌باختگان آن حادثه‌ی ناگوار کردند. این مراسم، متأسفانه با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شد و در جریان آن، آقای سیاوش حیاتی، سخن‌گوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان دستگیر و بازداشت شد. نام‌برده، دانشجوی ۶۱ ساله و ممتازِ دانشگاه رازی در رشته‌ی علوم سیاسی است که پیشتر، به دلیل اعتقاد به آیین یاری و عدم انتخاب گزینه‌ی اسلام، از ارائه‌ی پایان‌ نامه‌ی کارشناسیِ ارشد و استفاده از تسهیلاتِ استعدادهای درخشان در مقطع دکترا محروم گشته بود.

خانواده‌ی آقای حیاتی در ملاقاتی که شب گذشته در بازداشتگاه پلیس امنیت کرماشان با وی داشته‌اند، اظهار نموده‌اند که دستگیری او همراه با توهین و ضرب و جرح بوده و آثار کبودی و جراحت در بدنش مشهود بوده است. گفتنی‌ست که وی در بدو بازداشت، اقدام به اعتصاب غذا نیز کرده است.

همه‌ی این موارد، موجبات نگرانی عمیق مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و بسیاری از دیگر کنش‌گرانِ حقوق بشری را فراهم آورده است. لذا، امیدواریم مسئولین امر، در برخورد با موضوع مذکور، با عقلانیت و واقع‌بینیِ بیشتری اقدام کنند و آگاه باشند که مردم، دیگر در برابر دستگیری و بازداشت، سکوت نخواهند نمود.

جامعه‌ی یارسان با توجه به چهل سال تضییع حقوق شهروندی و اجحاف و سرکوب و نفی‌هویتِ دینی و آیینی، بیش از دیگر اقشار جامعه قربانی سیاست‌های ناکارآمد حاکم بر کشور شده است. مطمئناً، فعالان مدنی این جامعه، در برابر بازداشت‌ها و خشونت‌های اخیر، سکوت نمی‌نمایند. لذا، بهتر است مسئولین کشور، راه‌های کم هزینه را در برخورد با این مردم و دیگر آحاد ملت برگزینند.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، بازداشت‌های اخیر، از جمله بازداشت آقای سیاوش حیاتی را شدیداً محکوم می‌نماید و به مقامات مسئول هشدار می‌دهد که مسئولیت حفظ جان بازداشت‌شدگان با آن‌هاست و بایستی جداً به این‌گونه برخوردهای قهری پایان دهند و بازداشت شدگان را بدون قید و شرط آزاد نمایند.

 مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان

۲۳ دی ماه ۱۳۹۸"