ممانعت از اعزام به مرخصی پنج فعال کارگری کورد

۵ فعال کارگری کورد محبوس در زندانهای سنه و بوکان همچنان از اعزام به مرخصی محروم می‌باشند.

بنابر گزارش سایت شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان علی‌رغم بخشنامه‌ی جدید قوه‌ی قضائیه که طی آن زندانیان با اتهامات امنیتی باحکم کمتر از ۵ سال می‌توانند به طور موقت از زندان آزاد شده و به مرخصی اعزام شوند، اما همچنان ۵ فعال کارگری کورد همچنان از اعزام به مرخصی محروم می‌باشند.

اسامی این ۵ فعال کارگری کورد عبارتند از: «اسحاق روحی»، « توفیق محمودی»، «زانیار دباغیان»، «خبات دهدار» و «هادی تنومند».

در گفتگویی که شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان با خانواده‌ی این زندانیان انجام داده است، آنها اعلام کرده‌اند، تاکنون از طرف مسئولین زندانهای سنه و بوکان به درخواست آنها مبنی بر اعزام به مرخصی زندانیان پاسخی داده نشده است.

با گسترش شیوع ویروس کرونا وخطر ابتلای زندانیان، قوه‌ی قضائیه بخشنامه‌ای به زندان‌ها برای اعزام به مرخصی زندانیان ابلاغ کرد، علی‌رغم آنکه در این بخشنامه آمده است که زندانیانی با اتهامات امنیتی که حکم آنها کمتر از ۵ سال است می‌توانند به مرخصی اعزام شوند، اما تاکنون هیچ کدام از زندانیان سیاسی کورد به مرخصی اعزام نشده‌اند.

هادی تنومند، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در خردادماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در آذرماه سال ۹۲ در شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد به اتهامات «عضویت در کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال و نیم حبس محکوم شد و در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه سال‌جاری جهت تحمل مدت محکومیت ۳ سال و نیم حبس خود روانه زندان بوکان شده است.

اسحاق روحی از فعالان کارگری شهر سنه است که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر بازداشت و پس از ۳۲ روز با سپردن وثیقه از زندان این شهر آزاد شد. این فعال کارگری مردادماه سال‌جاری  از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنه به اتهام «شرکت در روز جهانی کارگر» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه پس از تایید شدن محکومیت یک سال حبس تعزیری‌اش در شعبه چهار دادگاه تجدید نظر سنه جهت تحمل حبس روانه زندان مرکزی این شهر شد.

توفیق محمودی، فعال کارگری ساکن سنه روز ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۴۵ روز با سپردن وثیقه از زندان سنه آزاد شد. وی در ۲۱ اردیبهشت ماه سال‌ جاری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنه به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «همکاری با احزاب معاند» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. پس از تایید شدن این حکم وی در اواسط آبان‌ماه جهت اجرای حکم حبس به اجرای احکام شعبه ۴ دادگاه کیفری سنه احضار و سپس روانه زندان این شهر شده است.

زانیار دباغیان، فعال کارگر کورد روز ۱۶ مهرماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۶۷ روز با سپردن وثیقه آزاد شد. وی در بهمن ماه ۱۳۹۷ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنه به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال کارگری در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با معرفی خود به دفتر اجرای احکام دادگاه برای گذراندن یک سال حبس تعزيرى به زندان مرکزی سنه منتقل شد.

در خصوص خبات دهدار گفتنی است که وی پس از ۸ سال عضویت در حزب کومله و دریافت امان‌نامه در سال ۸۹ به ایران بازگشت. در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹ از سوی دادگاه انقلاب سنه به اتهام «عضویت در کومله» ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۴ یعنی در آخرین روز پایان حکم حبس تعلیقی‌اش از سوی نیروهای امنیتی مجددا بازداشت و به مدت ۲۰ روز تحت بازجویی قرار گرفت.

وی پس از مدتی در پرونده‌ای دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۳ ماه و ۱۰ روز حبس محکوم و حکم حبس تعلیقی پیشتر وی نیز به حکم حبس تعزیری تبدیل شد.

خبات دهدار در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم به زندان سنه منتقل شد و تاکنون از حق اعزام به مرخصی  محروم بوده است.