مَدد سرحد: با اتحاد ملی می‌توان ذهنیت فاشیسم و ملی‌گرایی دولت ترکیه را نابود ساخت

فرهنگ ترکیه با فرهنگ مزوپوتامیا همخوانی ندارد. ایدئولوژی کمالیسم و پیمان اتحادوترقی بمانند یکدیگرند و تا به امروز نیز تدوام دارد. ایدئولوژی که وجود و هویت خود را در نابودی دیگر خلق‌ها می‌بیند.

عضو شورای مدیریتی کودار در برنامه‌ی هفتگی هِلی سه (خط سوم) در مورد هجوم دولت ترکیه به روژاوا اظهار نمود: «بعد از پیمان لوزان طرح نسل‌کشی خلق‌ کورد تصویب و از زمان پیمان اتحادوترقی اجرایی و تا به امروز نیز ادامه دارد.

مَدد سرحد عضو شورای مدیریتی جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان «کودار» در برنامه‌ی هفتگی هلی سه (خط سوم) از شبکه‌ی تلویزیونی آرین به توطئه‌ی ژینوساید خلق کورد در روژاوا، استراتژی و ایدئولوژی دولت ترکیه در برابر خلق کورد و موضع خلق کورد در برابر دولت ترکیه در وضعیت کنونی پرداخت.

سرحد در ابتدا گفت: پشتیبانی خلق کورد در روژهلات کوردستان از روژاوا نشان از اتحاد و همدلی خلق‌ کوردستان است. تمام کوردستانیان باید بدانند، به مدت ۱۰۰ سال است که توطئه‌ی نسل‌کشی خلق کورد از سوی استعمارگران طرح ریزی شده است. این توطئه با پیمان‌نامه‌ی اتحادوترقی در ترکیه آغاز شد و تا به امروز از نیز توسط تبهکاران داعش تدوام دارد. باید به‌خوبی دانست که سازمان‌های برای به هدف رساندن این استراتژی از گذشته تا به امروز شکل‌گرفته‌اند؛ اما اکنون فرمانداری و مرکز آن دولت ترکیه و رئیس آن نیز رجب طیب اردوغان است. تنها راهکار در برابر توطئه‌ی نسل‌کشی خلق کورد به دست دیکتاتور اردوغان، وحدت ملی است. با اتحاد ملی می‌توان ذهنیت فاشیسم و ملی‌گرایی دولت ترکیه را نابود ساخت.

وی در ادامه افزود: سخنان رئیس سازمان ملل مبنی بر اعلام آمادگی برای مداخله‌ای انسانی در روژاوا دال بر توطئه‌ی نسل‌کشی از پیش‌تعیین شده بمانند نسل‌کشی ارامنه است. توطئه‌ از این ‌قرار است که اول روژاوا اشغال شود و بعد از آن نیز با هجوم بر شنگال، این منطقه‌ نیز تحت استعمار دولت ترکیه قرار گیرد. به همین دلیل نیز اجازه حضور کوردها را در بازنویسی قانون اساسی سوریه ندادند؛ اما مقاومت خلق و مبارزان در روژاوا و پشتیبانی تمام خلق‌های جهان از شمال و شرق سوریه این توطئه و طرح را به‌هم ‌زد. بازنویسی قانون اساسی سوریه اهمیت خاصی ندارد، زیرا در نهایت این مبارزه و مقاومت است که هر مسئله‌ای را تعیین می‌نماید.

عضو شورای مدیریتی کودار، در مورد ضرورت اتحاد خلق کورد گفت: باید به‌خوبی بدانیم که در دنیای امروز تنها اتکا به نیروی ذاتی، سازمان‌دهی و اتحاد می‌تواند از موجودیتمان دفاع نماید. در وضعیت کنونی ما به‌عنوان خلق کورد، ایجاد سرزمینی آزاد برایمان الزامی است. موضع شفاف و آشکار و برداشتن گام‌های عملی از طرف تمامی احزاب و جریانات سیاسی لازم است. موضع بسیاری از هنرمندان موضعی شرافتمندانه بود؛ اما لازم است تدوام یابد.

وی در مورد سکوت دولت‌ها و سازمان‌های جهانی گفت: کوردستان تحت استعمار بین‌الدولی است. کوردستان سرزمینی است که ازلحاظ ژئواستراتژیک و ژئوپولوتیک حائز اهمیت هست. کوردستان ازلحاظ منابع زیرزمینی، نفت، معدن و آب دارادی اهمیت و راه عبور و مرور تجارت در جهان و خاورمیانه را به یکدیگر متصل می‌سازد. به همین دلیل تمام تلاش نیروهای هژمونیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای تدوام استعمارگری کوردستان است؛ زیرا اگر کوردستان آزاد گردد، تمام کشورهای جهان مجبورند کوردستان را مخاطب ارتباطات و روابط خود با خاورمیانه و جهان قرار دهند. به همین در وضعیت کنونی روژاوا، تمامی دولت‌ها به‌جای موضع شفاف و گام‌های عملی، سکوت را گزینه‌ی مناسب برشمرده‌اند.

سرحد در ادامه به سازمان‌های مختلف دولت ترکیه برای قتل‌عام خلق کورد از دیدگاهی تاریخی پرداخت و خاطرنشان ساخت: دولت ترکیه بعد از انقلاب شیخ سعید در سال ۱۹۲۵ برای سرکوب و نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی خلق کورد، سازمان‌های جداگانه‌ای را بنیاد نهاده است. شورش شیخ سعید، سید رضا، مقاومت آگری و مقاومت عبدالسلام بارزانی، همه‌ و همه به دست مزدوران و جاسوسان این سازمان‌ها از میان ‌رفته‌اند. این سازمان‌ها از سال ۱۹۵۰، بعد از پیمان لوزان در کمر سبز در برابر کمونسیت و سوسیالیسم به نام اسلام‌گرایی خود را تا تاجیکستان و افغانستان و قرقیزستان سازمان‌دهی نموده‌اند. حتی از جنگ افغانستان می‌توان گفت که ژيتم و میت در طالبان و القاعده خود را سازمان‌دهی نموده‌اند. زیرا تاکنون یک سرباز دولت ترکیه به‌عنوان عضوی از ناتو از شروع جنگ افغانستان تاکنون کشته نشده است.

 وی در ادامه افزود: پایه و اساس القاعده و داعش از سوی مرکز ژیتم و میت بنیاد نهاده شده‌ و فرماندهی آن را نیز ارتش ترکیه بر عهده دارد. بغدادی و خلافت آن بمانند ماشه‌ای در دست ترکیه قرار داشت. داعش و خلافت آن را ژیتم و میت ترکیه سازمان‌دهی می‌نمایند. ژیتم ۱۷۰۰۰ میهن‌دوست کورد را در چاه‌های اسید آلود به قتل رساند و کودکان روزنامه‌فروش شهر آمد از توابع ترکیه را نیز با ساتور در خیابان‌ها سربرید. داعش‌ نیز همان شیوه‌ قتل را در روژاوا و شنگال تکرار نمود. باید به‌خوبی دانست که داعش همان ژیتم است.

مدد سرحد عضو شورای مدیریتی کودار در پایان برنامه به ایدئولوژی و استراتژي دولت ترکیه پرداخت و خاطرنشان ساخت: فرهنگ ترکیه با فرهنگ مزوپوتامیا همخوانی ندارد. ایدئولوژی کمالیسم و پیمان اتحادوترقی بمانند یکدیگرند و تا به امروز نیز تدوام دارد. ایدئولوژی که وجود و هویت خود را در نابودی دیگر خلق‌ها می‌بیند. قتل‌عام چرکس، تاتار، پوماخ و... از سوی دولت ترکیه بر این مبنا صورت گرفته است. این است که هیتلر می‌گوید معلم من کمالیست‌ها هستند. اکنون نیز در برابر این ایدئولوژی تنها خلق کورد است که مقاومت و مبارزه می‌نماید. جنگ میان خلق کورد و دولت ترکیه به مدت ۲۰۰ سال است که تدوام دارد. دلیل آن نیز به مقاومت میر و شیخ کوردها در برابر عثمانی‌ها برمی‌گردد.