نامه سرگشاده شماری از فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشری روژهلات کوردستان به دبیرکل سازمان ملل

... ما عدم تلاش برای پیشگیری از این فاجعە و سکوت در برابر حمله نظامی ترکیه به روژآوا را به مثابه مشارکت در ژنوساید کوردها و مشارکت در تجاوزگری و اشغالگری و شرکت در جنایت علیه بشریت می‌دانیم ...

   شماری از چهره‌های مدنی، سیاسی و حقوق بشری کورد در ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان دخالت این سازمان و شورای امنیت برای جلوگیری از جنگ در شمال سوریه و توقف آن از سوی دولت ترکیه شدند. متن کامل نامه این فعالان کورد به این شرح است:

   نامه سرگشاده فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشری روژهلات کوردستان به شرح زیر است:

"به دبیرکل سازمان ملل متحد

    همانگونه که اطلاع دارید، دولت ترکیه با اعزام صدها هزار سرباز و جنگجوی گروههای افراطی و تروریستی  و انتقال ابزارآلات جنگی و کشتار جمعی به مرزهای مناطق کوردنشین روژآوا در شمال و شرق سوریه در آستانه یک جنگ تمام عیار با هدف پاکسازی نژادی و ریشه کن کردن کوردها در این بخش از خاورمیانه برآمده است.

   استحضار دارید که در جریان جنگهای داخلی و جنگ تروریستهای نیابتی از سوی دولت ترکیه و دیگران در سوریه صدها هزار انسان قربانی و میلیونها نفر نیز آواره شدند. همینطور در مقابله با گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام که متاسفانه دولت ترکیه با تسهیل جلب و جذب نیرو و لجستیکی به آن کمک شایانی میکرد ،بیش از یازده هزار نفر از کوردها جانباختن و دهها هزار نفر نیز  مجروح و یا ناقص العضو شدە اند.

   کوردها بعنوان بزرگترین هم پیمان در جنگ با داعش و در نیروهای سوریه دموکراتیک همراە با نیروهای مقابله‌گر با داعش چند سال جنگیدند.

   کوردها بعنوان بزرگترین اتنیک و اقلیت همراه با عربها و آسوریها و دیگر اقلیتها حدود پنج سال است از طریق سیستم مدیریت خودگردان، مناطق پاکسازی شده از وجود تروریستهای داعش را اداره میکنند. روژآوا و مدیریت خودگردان دموکراتیک با وجود تهدیدهای همیشگی ترکیه و گروههای تروریستی و حتی تهدیدهای دولت بشار اسد صدها هزار آواره غیر کورد را جان پناه  داده و هزاران جنگجوی داعشی زندانی را نگهداری میکند.

   عالیجناب، ما فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشری کورد در ایران، براین باوریم که ترکیه نه با هدف مبارزه با تروریست، بلکه با هدف احیای دوباره تروریستهای داعش البته تحت نام و عنوانی جدید و با هدف غایی یک نسل کشی تمام عیار از کوردها و بمنظور تغییر دموگرافی مناطق کوردنشین روژآوا، به شمال و شرق فرات لشکر کشیده است، ترکیه میخواهد به سبک اشغال عفرین در سایه سکوت مجامع جهانی و دولتهای اروپایی و آمریکایی و با چراغ سبز قدرتهای استعماری و استبدادی ژنوساید علیه کوردها را همانند نسل کشی ارامنه تکرار کند.

   ما هرگونه حمله به روژآوا را فاجعەایی میدانیم کە پیامدهای خونین و رنجباری برای ملت کورد و خلق‌های شمال و شرق سوریە و کل خاورمیانە خواهد داشت. ما عدم تلاش برای پیشگیری از این فاجعە و سکوت در برابر حمله نظامی ترکیه به روژآوا را به مثابه مشارکت در ژنوساید کوردها و مشارکت در تجاوزگری و اشغالگری و شرکت در جنایت علیه بشریت می‌دانیم. ما از جنابعالی و شورای امنیت و دیگر مجامع جهانی میخواهیم ترکیه را از این حمله نظامی و از خلق فاجعه انسانی جدید در شمال سوریه باز بدارند.

تاریخ؛ ۹ اکتبر ۲۰۱۹

۱- حسن امینی

۲-محمدصدیق کبودوند

۳- اسماعیل مفتی زاده

۴-جلال جلالی زاده

۵- حاصل داسه

۶- سید مختار هاشمی

۷- شریفه زرینی(دایه شریفه)

۸- سیمین چایچی

۹- خالد توکلی

۱۰- سهراب زنگنه

۱۱- رئوف کریمی

۱۲- حامد فرازی

۱۳- فرهاد امین پور

۱۴- عادل محمدپور

۱۵- اجلال قوامی

۱۶- علی والایی

۱۷- مولود خوانچه زرد

۱۸-سلمان امام زنبیلی

۱۹-مسلم احمدثانی

۲۰- هاشم حسین پناهی

۲۱- محسن رضوی

۲۲- وحید مسقطی

۲۳- بلال مراد ویسی

۲۴- ایرج عبادی

۲۵- فریدون بهمنی

۲۶- هیوا کردستانی

۲۷- گلاله محمدی

۲۸- شیوا رحیمی

۲۹- سیروان کوهستانی نژاد

۳۰- هیرش علی پناه

۳۱- سهراب سنجابی

۳۲- مرضیه مراد ویسی

۳۵- احمد مولایی

۳۶- سعید مردوخی

۳۷- فرهاد شیخی

۳۸- امجد قصری

۳۹- کیوان مشیر‌وزیری

۴۰- شاهو فخر‌العلمایی"