هدیه یوسف: تمامی امکانات خود را بسیج کرده‌ایم

​​​​​​​هدیه یوسف، در زمانیکه تمامی جهان در مقابل شیوع ویروس کرونا در حال مبارزه است، دولت ترک به روژآوای کوردستان و منطقه شهبا حمله می‌کند. هدیه یوسف در این رابطه اعلام نمود که آنها برای حفظ خلق در روژآو تمامی امکانات خود را بسیج کرده‌اند.

هدیه یوسف از اعضای شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با حملات ارتش ترکی در روژآوای کوردستان و منطقه شهبا و تهدیدهای ویروس کرونا در این منطقه با خبرگزاری فرات نیوز گفتگو کرد. هدیه در این رابطه اظهار داشت که بحران سیستم سرمایه‌داری اکنون به بالاترین موقعیت خود رسیده است و خاطرنشان ساخت که اکنون تمامی جهان مشغول مبارزه با ویروس کرونا است.

هدیه یوسف با اشاره به کسترش و شیوع ویروس در کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: همزمان که جنگ در خاورمیانه در جریان است، مرگ، تاراج، پناهندگی و آوارگی بار دیگر به دلیل گسترش و شیوع ویروس تمامی زندگی را فلج نموده است. اگر این ویروس در خاورمیانه گسترش یابد، بسیاری از کشورها را کاملا درگیر و ضعیف می‌نماید. یعنی ممنوعیت و محدودیتهای موجود در این کشورها در مواجهه با سیستم سرمایه‌داری تمامی امور را فلج می‌کند. یوسف در این رابطه افزود: برای نمونه؛ ایران در میان محاصره و تحریم اقتصادی قرار دارد. اکنون نیز در مقابله با این ویروس قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌کنیم که به دلیل محاصره نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر ایران، شیوع کرونا می‌توانست به یک انفجار اجتماعی منجر شود. برآورد ما این بود که یک انقلاب اجتماعی در ایران امکان‌پذیر است. زیرا ایران اجتماعی خود دچار فروپاشی شده بود. اما این ویروس سیاست خارجی ایران را نیز فلج کرده و این وضعیت ایران را بسیار بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

ترکیه مشکلات خاورمیانه را سنگین‌تر کرده است

هدیه یوسف خاطرنشان ساخت که ترکیه با تمامی نیروی خود مشکلات در خاورمیانه را بیش از پیش گسترش داده و در این رابطه اظهار داشت: بدین شیوه درصدد تحقق پروژه عثمانیگری خود برآمد، زبان بحران را در سوریه تقویت کرد. در کشور خود دست به ترور زد، دست به آموزش و تسلیح نیروهای تبهکار در این کشور دست زد. از طریق این تبهکاران، ترکیه به سوریه و کشورهای دیگر حمله کرده است و عملا وارد لیبی شده است. اما اکنون ترکیه با بحران سنگین‌تری روبرو شده است. ترکیه در این میان چگونه خود را قدرتمند نشان می‌دهد؟ بدون تردید ترکیه تلاش می‌کند تا از طرق جنگ و زدوخورد خود را از این بحران خارج نماید. ویروس کرونا در ترکیه گسترش و شیوع یافته است،  اما مسئله سوریه به بن‌بست رسیده است، مسئله ادلب، موضوع تبهکاران، تلفات لیبی را چگونه حل می‌کند؟ به همین دلیل است که از تضعیف شدید ترکیه سخن گفته می‌شود.

علیرغم این موارد نیز ترکیه همچنان به شمال-شرق سوریه حمله می‌کند. در گری سپی، سریکانی و عفرین به غیرنظامیان حمله می‌کند. آوارگی و پناهندگی ادامه دارد. تلاش‌ها برای تغییر دموگرافی همچنان ادامه دارند. ترکیه به حملات خود در شهبا ادامه می‌دهد. در باکور (شمال کوردستان) به شهرداری‌ها و اراده خلق حمله می‌شود. آک.پ تلاش می‌کند تا با سیاست خشونت سرکوبگرانه ترکیه را رهبری کند. در مقطعی که تمامی جهان مشغول مبارزه با کرونا است، دولت ترک به غیرنظامیان حمله کرده و به دستگیری آنها می‌پردازد. سیاست ترکیه در لیبی، سوریه و خاورمیانه با بن‌بست مواجه شده است. آ.ک.پ در خاورمیانه ترکیه را با بن‌بست مواجه می‌کند. همراه با خواست جهانی مبنی بر توقف جنگ، دولت ترک همچنان حملات خود را ادامه می‌دهد. از این طریق ترکیه تلاش می‌کند تا همچنان در مسند قدرت باقی بماند.

رژیم تاکنون تمیدات لازم را اتخاذ نکرده است

یوسف خاطرنشان ساخت که رژیم سوریه مسئولیتهای خود را در مقابل خلق‌های شمال-شرق سوریه به جا نیاورده است و تاکنون هیچگونه اقدامی در راستای ویروس کرونا انجام نداده است.

هدیه یوسف خاطرنشان ساخت که سه روز است که خروج از خانه ممنوع شده است اما ما امکانات اندکی در این رابطه داریم. امکانات ما در شهبا بسیار قلیل است. همچنین زمانیکه ما بر محدودیتهایمان فایق آییم، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. از طریق سیستم کمون ما تلاش می‌کنیم که نیازمندی‌های خلق را در درب خانه‌ها برطرف کنیم. اما پاسخ دادن به نیازمندی‌های زندگی با مشکلات روبرو هستند. چون دولت بر بازار حاکمیت پیدا نکرده است قیمت تمامی کالاها روند صعودی به خود گرفته است. از نیازمندی‌های زندگی تا میوه، سبزیجات و خوراکی‌ها بهای تمامی اقلام افزایش پیدا کرده است. علیرغم این مورد، تمامی امکانات خود را برای سلامتی و بهدشت اجتماعی بسیج کرده‌ایم.

خلق کورد باید به خلقمان در شهبا کمک کند

هدیه یوسف خاطرنشان ساخت که تمامی مراکز و پایگاههای بهداشتی علیه ویروس کرونا وارد عمل شده‌اند و در این رابطه گفت: برای بیمارانی که احتمالا از وضعیت وخیمی برخوردار باشند یک مرکز ایجاد کرده‌ایم. همچنین مواد شوینده و پاک کننده و ضد عفونی‌کننده را توزیع کرده‌ایم. اما این تدابیر ناکافی هستند. زیرا این منطقه، منطقه جنگی بوده و زمینه برای گسترش بسیاری از بیماری‌ها مهیا است. هم اکنون نیز در منطقه مواد شیمیایی باقی هستند. زیر ساختمان‌های تخریب شده، همچنان جنازه‌هایی باقی مانده‌اند. به منظور حذف تهدیدات، لازم است که تمامی خانه‌ها ضد عفونی شوند.

هدیه یوسف در پایان سخنان خود به نمایندگی از پناهندگان و اوارگان منطقه شهبا از تمامی نهادهای سلامتی و بهداشتی بین‌المللی درخواست نمود که به منظور ممانعت از گسترش و شیوع بیماری از آنها حمایت شود. از خلق کورد نیز درخواست نمود از اقدامات خودمدیریتی در رابطه با ممانعت از گسترش این بیماری حمایت شود.