هشتمین سالروز شهادت فرمانده سمکو سرهلدان

امروز هشتمین سالگرد جانباختن فرمانده سمکو سرهلدان رمز شکست سپاه پاسداران در قندیل است

   سوم سپتامبر ٢٠١١/١٢ شهریور ١٣٩٠ فرمانده افسانه‌ای روژهلات ماجد کاویان با کد سازمانی سمکو سرهلدان در جریان مقاومت قندیل در برابر حملات سنگین سپاه استعمار همراه با همرزمانش ضربات مهلکی را به آنها وارد کرد و جان خود را ازدست داد.

   تابستان سال ١٣٩٠، با وجود اینکه حزب حیات آزاد کردستان- پژاک، بیانیه‌ی شش ماده‌ای را منتشر کرده و مواضع خود را برای حل مسالمت‌آمیز مسئله کرد در روژهلات کردستان اعلام کرده بود. حکومت ایران پس از یک هفته حمله توپخانه‌ای، حمله نظامی گسترده‌ای را به کوهستان قندیل آغاز کرد که هزارها نظامی به همراه مزدورهای محلی در آن شرکت داشتند.

   گریلاهای نیروی مدافع روژهلات کردستان در برابر این حملات مقاومتی قهرمانانه کردند تا جمهوری اسلامی که تلفات سنگینی را در جنگ متحمل شده بود ناچار شود با میانجی‌گری برخی جناح‌های کُرد، اعلام آتش‌بس کرده و پیمان‌نامه‌ای را امضا کند.

   در این جنگ که به حماسه قندیل معروف شد، شمار زیادی از عناصر سپاه و مزدورهای محلی کشته شدند. برآوردها از این تعداد سیصد نفر بود که شماری از مقامات سپاه را شامل می‌شد. شماری از گریلاهای نیروی مدافع روژهلات کردستان نیز جان خود را از دست دادند.

   یکی از این جانباختگان، فرمانده ماجد کاویان یا سمکو سرهلدان بود که پیش از حضور در قندیل دوران گریلایی را در درسیم و دریای سیاه ترکیه گذرانده بود. او که در این جنگ فرماندهی گریلاهای روژهلات کردستان در خط مقدم را بر عهده داشت؛ دوازدهم شهریور ١٣٩٠ پس از پنجاه روز از شروع جنگ، در جریان حملات توپخانه‌ای ایران به همراه همرزش روژهات بوتان، جان خود را ازدست داد.

​​​​​​​   سمکو سرهلدان در سال ١٣۶٠ در شهر بانه بدنیا آمد و در سال ١٣٧٧ پس از توطئه جهانی علیە رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان به صفوف مبارزان جنبش آزادیخواهی کردستان پیوست.

​​​​​​​   نیروهای سپاه بیشترین ضربات را در مناطق کوتامان و تپه جاسوسان متحمل شدند که فرماندهی این مناطق بر عهده سمکو سرهلدان بود.