وخامت وضعیت جسمی زندانیان کورد در زندان‌های جمهوری اسلامی

وضعیت سه تن از ١١ زندانی سیاسی و عقیدتی کورد که در اعتصاب غذا بسر می‌برند وخیم گزارش شده است

شبکه حقوق بشر کوردستان در گزارشی اعلام کرد که اعتصاب غذای یازده زندانی سیاسی و عقیدتی کورد در زندان‌های مرکزی اورمیه و زندان زنان سنه ادامه دارد.

بنابر این گزارش در حال حاضر ۱۱ زندانی سیاسی و عقیدتی کورد به نام‌های «رضا اسماعیلی»، «کیوان زارع»، «امید سعیدی»، «سیامک اشرفی»، «کیوان رشوزاده»، «کامران قاسمی»، «کامران درویشی» و «ایرج صوفی‌محمد» در زندان مرکزی اورمیه، «مصطفی سبزی» در زندان خوی، «پروین ادوایی» و «فریده ویسی» در کانون اصلاح و تربیت (زندان زنان) سنه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. از میان این زندانیان وضعیت سلامتی «کیوان رشوزاده»، «کامران قاسمی» و «کامران درویشی» در سلول انفرادی نامناسب گزارش شده است.

از میان ۷ زندانی سیاسی که در بند جوانان زندان اورمیه در اعتصاب غذا به سر میبرند، سه زندانی به نام‌های کامران قاسمی، کامران درویشی و کیوان رشو زاده از روز ۴ اسفند به دستور "امیر سهرابی" رئیس زندان اورمیه به سلول انفرادی قرنطینه منتقل شده‌اند.

وضعیت این سه زندانی در سلول انفرادی بسیار نامناسب است و با دست بند و پابند در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند و از هرگونه سیستم گرمایشی و حتی پتو محروم می‌باشند. نگهبانان هر روز به دستور دادستانی و رئیس زندان به سلول انفرادی رفته و آنها را مورد توهین قرار می‌دهند و حتی از دادن چای به آنها خودداری می‌کنند.

همچنین دست‌کم یک بار این ۳ زندانی سیاسی با دستور رئیس زندان و با حضور وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

هم زمان ایرج صوفی محمد زندانی سنی مذهب زندان اورمیه از روز ۲۰ اسفند در اعتراض به بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده است.

مصطفی سبزی، دیگر زندانی سیاسی کورد نیز در اعتراض به عدم انتقال به زندان ماکو و محرومیت از حق اعزام به مرخصی از روز ۱۲ اسفندماه دست به اعتصاب غذا زده است و تاکنون در اعتصاب به‌سر می‌برد.

همچنین فریده ویسی و پروین ادوایی دو زندانی سیاسی زن در کانون اصلاح و تربیت سنه از روز ۱۹ اسفند دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

فریده ویسی فعال مدنی کورد قرار بود با پایان دوران بازجویی با قرار وثیقه آزاد شود اما همچنان به صورت بلاتکلیف در کانون اصلاح و تربیت سنه نگهداری می‌شود. وی در اعتراض به این وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

پروین ادوایی، دیگر زندانی سیاسی کورد نیز در اعتراض به مخالفت با درخواست مرخصی خود دست به اعتصاب غذا زده است. این در حالی است که بر اساس بخشنامه جدید قوه قضاییه مبنی بر اعزام زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال به وی مرخصی تعلق می‌گیرد. وی  پیش از انتقال به زندان جهت تحمل مدت محکومیت خود، تحت عمل جراحی گواتر قرار گرفته بود و در حال حاضر به مراقبت‌های پزشکی ویژه نیاز دارد.