وکلای اوجالان: بدون اتلاف وقت تمهیدات لازم در امرالی اتخاذ شوند

وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواستار اتخاذ تدابیر لازم در مورد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جزیره امرالی شدند.

اعضای کانون وکلای سده که وکالت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه زندانی سیاسی کورد دیگر محبوس در جزیره امرالی را بر عهده دارند روز ٢٠ مارس/ ١ فروردین در رابطه با مخاطرات ویروس کرونا ضمن مراجعه به دادسرای کل جمهوری واقع در شهر بورسا، دادگاه جرایم سنگین بورسا و وزارت دادگستری ترک درخواست‌هایی را به مسئولین تحویل دادند.

وکلا در دیدار با مسئولین قضایی خواهان اعلام وضعیت جسمی موکلانشان و فراهم نمودن امکان گفتگوی تلفنی با آنان شدند.

کانون وکلا به موارد زیر اشاره کرده‌اند؛

١- همچنانکه واقفید افکار عمومی پس از بیانیه‌ی ١١ مارس ٢٠٢٠ وزارت بهداشت در جریان شیوع بیماری کووید١٩ در ترکیه قرار گرفت. از آن روز شمار بیماران و قربانیان هر روز افزایش می‌یابد.

٢- وزارت دادگستری در مورد خطر شیوع این بیماری اعلام کرد که در زندان‌ها تدابیری به مرحله اجرا گذاشته شده‌اند، برای زندان‌ها ابزار پزشکی اندازه‌گیری دمای بدن، لوازم ضد عفونی‌ کردن و بهداشتی فراهم شده‌اند. با اینهمه اعلام گردید که در زندان‌ها ابزار تشخیص این بیماری وجود ندارد، اما زندانیانی که احتمال ابتلای آنان وجود داشته باشد به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند.

٣- در چنین شرایطی ضرورت دارد که ما به عنوان وکلای زندانیان امرالی از وضعیت آنان مطلع شویم و از تدابیر اتخاذ شده آگاه گردیم.

۴- گزارش‌هایی دال بر مداخله پرسنل بهداشتی زندان‌ها در بیماری‌های موکلانمان دریافت کرده‌ایم، با این همه موکل ما آقای عبدالله اوجالان از سال ١٩٩٩ را برای مداوا از جزیره امرالی خارج نکرده‌ و به یک مرکز پزشکی منتقل ننموده‌‌اند. این وضعیت برای موکلان دیگر ما هم صدق می‌کند.

۵- از ٧ آگوست ٢٠١٩ اجازه ملاقات به وکلا داده نشده است و از وضعیت جسمی موکلانمان اطلاعی نداریم. ما آخرین وضعیت موکلانمان را از زبان اعضای خانواده آنان پس از ملاقات ٣ مارس ٢٠٢٠ دریافت کرده‌ایم.

تدابیری که باید به عمل آیند

کانون وکلای سده در بیانیه خواهان به اجرا گذاشتن این تدابیر شده است؛

الف- در زندان امرالی بدون اینکه منتظر بروز نشانه‌های بیماری باشند آزمایش‌هایی سلامتی موکلان ما به عمل آیند و بویژه ابزار تست کووید١٩ تهیه شود و به شیوه‌ای منظم تحت آزمایش قرار گیرند و ما به عنوان موکل در جریان ترکیب اعضای تیم پزشکی قرار گیریم.

ب- مواد بهداشتی، آنتی‌باکتریال، دستکش‌های طبی، ماسک‌های طبی، دستمال‌های ضدعفونی شده و آنتی‌باکتریال، آب سالم و الکل طبی در اختیار موکلان ما قرار داده شود، ما هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنیم.

ج- وضعیت سلامت کارمندان داخل و خارج زندان که می‌توانند با موکلان ما در تماس باشند به شیو‌ه‌ای منظم کنترل شده و آزمایش کووید١٩ از آنها به عمل آید.

د- کارمندان زندان امرالی پس از ورود به جزیره تحت آزمایش قرار گرفته و تدابیر لازم در این مورد اتخاذ شوند.

ه- سلول‌های موکلان ما در رابطه با جلوگیری از بروز بیماری مورد بازبینی قرار گرفته و تهویه هوای آنها مد نظر قرار گیرد.

ف- به منظور ممانعت از ورود به جزیره امرالی کارمندان و مسئولینی که احتمال بیماری آنان می‌رود تدابیری به عمل گذاشته شوند.

گ- ما می‌خواهیم نسبت به سطح عمل به تدابیر ذکر شده قرار گیریم.

کانون وکلای سده تمهیدات لازم در جزیره امرالی را اینچنین اعلام نمود.

همچنین درخواست نمود حق بکارگیری تلفن و راه‌های مشابه برای ارتباط با موکلان آنان عبدالله اوجالان، هامیلی یلدرم. عمر خیری کونار و ویسی آکتاش سد نگردد.