١٠۶ شکایت علیه حوا کران مادر ۶۵ ساله کورد

حوا کران ۶۵ ساله که در بازجویی از جمعیت زنان رُزا دستگیر و سپس آزاد شده بود، پیش از این ۵ بار دیگر از سوی چماقداران رژیم ترک بازداشت شده و در مورد وی ۱۰۶ شکایت ثبت شده است.

در ۲۲ مه در چهارچوب یورش چماقداران پلیس تُرک به سازمان مردم‌نهاد «جمعیت زنان رُزا» ۱٨ تن دستگیر شدند. یکی از این افراد حوا کران عضو مجلس مادران صلح است. کران پس از دستگیری به شرط حبس خانگی، آزاد شد. حوا کران از راه وکلای خود به دادستانی جمهور در آمد مراجعه کرد.

۵ بار بازداشت، طرح ۱۰۶ شکایت

کران که سال‌ها برای صلح تلاش کرده است، بیماریهای قند، فشار خون و بیماری قلبی دارد. او به تنهایی زندگی می‌کند و تاکنون نیز دو بار زانوهایش را جراحی کرده است. با این وجود تاکنون ۵ بار بازداشت شده و ۱۰۶ شکایت علیه وی وجود دارد.

کران گفت که دو ماه است که از خانه خارج نشده است، او گفت، در زمان حمله‌ی نیروهای پلیس به منزلش فاصله‌ی فیزیکی را رعایت نکرده‌اند و حقوق وی را نقض کرده‌اند. کران خاطرنشان نمود در زمان حمله‌ی پلیس به خانه‌اش از اسلحه علیه وی استفاده کرده‌اند. او گفت، زمانی که نیروهای پلیس دیده‌اند وی به تنهایی در خانه است در جلوی در ایستاده و سپس ۹ تن از آنها وارد خانه شده‌اند و به تفتیش خانه‌ی وی پرداخته‌اند.

کران در ادامه گفت، پس از تفتیش کامل خانه دوباره به آن‌ها دستوری داده شد و دوباره وارد خانه شدند و شروع به جستجو کردند. در تفتیش دوم خانه زمانی که داخل ظروف ادویه را جستجو می‌کردند، هارد دیسکی را بیرون آوردند که متعلق به من نبود.

کران همچنین گفت که او خواندن و نوشتن را به خوبی نمی‌داند و چندین بار به نیروهای پلیس گفته است که هارد دیسک متعلق به او نیست اما نیروهای پلیس می‌خواستند به زور کاغذی را به وی دهند تا امضا کند. او گفت؛" نمی‌دانم داخل آن دیسک چه بود. من استفاده از کامپیوتر را بلد نیستم. می‌خواستند من را مجبور به امضای کاغذی کنند که می‌گفتند برای تایید عدم خسارت به خانه است. اما من قبول نکردم و آنرا امضا نکردم."

"به عضویت در سازمان و شرکت در مراسم ختم متهم شده است"

حوا کران گفت که نیروهای امنیتی ۵ ساعت از من بازجویی کردند. او گفت؛"به من گفتند که تو عضو جمعیت زنان رُزا هستی. من عضو جمعیت نیستم، من عضو مجلس مادران صلح هستم که سازمانی اجتماعی و مدنی است. شرکت در فراخوانهای اجتماعی جرم نیست. من با اتهامات پوچ دستگیر شدم. به من گفتند ، هلال احمر برای تو پول می‌فرستد، تو چه چگونه با آنان همکاری می‌کنی." اگر پای پول در میان باشد باید قبض آن و یا مدارک تحویل آن باقی مانده باشد. گفتند یک پسر تو به ی.پ.گ پیوسته است، بله در زمان حمله به کوبانی پسر من به ی.پ.گ پیوست. اما من از وی خبری ندارم و حتی نمی‌دانم که زنده است یا نه. از زمانی که پسر من رفته است تاکنون سه بار پلیس من را احضا کرده است. به دلیل شرکت در مراسم ختم گریلاها من را متهم کردند. گفتند، چرا شما به آنها می‌گویید شهید".

"فعالیتهای من جرم نیستند"

کران در ادامه اعلام کرد اتهامات خود را قبول ندارد و فعالیتهای او جرم نیستند. او گفت؛" اگر کسی زندگی خود را از دست داده باشد دیگر حساب بین او و خدا است و جامعه ی ما نیز آنها را مانند شهید قبول می‌کند. رفتن به مراسم ختم و فاتحه خوانی جرم نیست. هدف ما مادران پیشگیری از مرگ است، ما مادران صلح و آشتی هستیم. ما سازمانی اجتماعی و مدنی هستیم. شرکت در فراخوان سازمان جرم نیست."

کران در ادامه گفت که"جایزه‌ی آشتی، دوستی و دمکراسی"  از طرف پزشکان آمد به مادران صلح داده شده است و شرکت ما در مراسم معارفه نامزدهای روئسای مشترک شهرداری جرم محسوب شده است. کران در مورد این اتهامات گفت" سیستم ریاست مشترک کمک به آزادی زن است. زن وجود جهان است. اگر در سازمانی زن حضور نداشته باشد، آن سازمان نمی‌تواند روی پا بأیستد. زنان در هرجایی که باشند ما هم با روسری‌های سفید خود در آنجاییم.

کران همچنین گفت، سخنان آنها در مورد اتحاد ملی کوردها نیز جرم محسوب شده است.

کران در ادامه گفت، آنها از وی سوال کرده‌اند که چرا تو ٨ کیسه برنج خریده‌ای؟ او در این باره گفت:" داماد من مزرعه برنج دارد. چون برنج آنها کیفیت خوبی دارد مادران خواستند از او خرید کنند. این را برای من جرم محسوب کرده‌اند. ما اعضای مادران صلح برای مادران دیگر غذا درست می‌کنیم."

"چرا به دیدار افراد مقابل ساختمان ه.د.پ نرفته‌ای؟"

کران اعلام کرد، در زمان بازجویی همچنین از او پرسیده‌اند که چرابه دیدار افرادی که در مقابل ساختمان ه.د.پ نرفته‌ای؟ او گفت، در محکومیت تداوم جنگ خواستار برگزاری گردهمایی شده بودند اما نیروهای پلیس مانع آنها شدند.

"به حال و روز خود نگاه کنند"

کران خاطرنشان نمود که وی سالمند است و بازداشت وی غیر قانونی می‌باشد و گفت:"در آمریکا نیروهای پلیس کسی را کشته‌اند و ترکیه نسبت به آن واکنش نشان داده است. با هر رنگ و صدا و نژادی اینگونه کشتن افراد حق نیست. انسان باید به حال و روز خود نیز نگاهی بیاندازد. که من چه بر سر مردم خود می‌آورم. کوردها هم از فضا نیامده‌اند. ما هم اهل همین خاکیم. ما سزاوار چنین اعمالی نیستیم. هنوز صدای دلگش که با مادرش در زندان محبوس است در گوشم است. زندانی کردن این مادر برای این رژیم مایه‌ی شرم است."

کران در ادامه تاکید کرد تا زمانی که جنگ باشد مادران صلح برای آشتی مبارزه می‌کنند و گفت: "مادران فرزندانشان را برای کشته شدن بزرگ نکرده‌اند. مادران برای آنکه فرزندانشان زندگی کنند مبارزه می‌کنند. فرزندان کوردها عاشق اسلحه نیستند بلکه عاشق آزادی و برادری هستند. کوردها را تحت فشار قرار می‌دهند اما دیگر کوردها هشیار شده‌اند. زمانی که یک مادر فرزندش را به خاک می‌سپارد می‌گوید؛"من خواهان آزادی هستم." باید از این مادران شرم کنند. ما مادران برای آنکه فرزندان آنها نمیرند، مبارزه می‌کنیم.

حوا کران در پایان گفت که سال‌هاست با فشارهای دولت ترک روبروست، ولی باکی به دل راه نداده است و افزود:"زانوهایم را عمل جراحی کرده‌ام. اگر چیزی به نام حقوق وجود داشته باشد اعتراض من به حکم را قبول می‌کنند. اما اگر حقوق وجود نداشته باشد من را زندانی خواهند کرد. من تنها زندگی می‌کنم. کسی را ندارم برای من از بیرون خانه نان بخرد."

منبع: MA