"پرداخت غرامت پیشکش، حکومت اقلیم تنها به تحریف پرونده‌ها نپردازد کافیست!"

اهالی دامنه‌ی قندیل بیشتر از آنکه نگران بمباران‌های ترکیه باشند، نگران اقدامات حکومت اقلیم هستند. آنطور که آنها می‌گویند، در زمان ارائه‌ی پرونده‌هایشان در مورد بمباران‌های ترکیه، حکومت اقلیم موضوع پرونده‌ها را به انحراف می‌کشد.

یکی از داستان‌های تعجب‌آوری که امروز شاهد نقل آن بودیم، داستان کریم قادر بود که ساکن روستای سولی در دامنه‌ی قندیل است. کریم قادر پس از آنکه جنگده‌های ترکیه خانه‌اش را بمباران و تخریب می‌کنند، پرونده‌ی بمباران و تخریب منزلش را به دادگاه می‌برد، قاضی به او می‌گوید، تو اولا نمی‌دانی که جنگنده متعلق به کدام کشور بوده، ثانیا نام خلبان را هم نمی‌دانی!!!! کریم قادر متوجه می‌شود که آنها نه تنها نمی‌خواهند خسارت وی را جبران کنند، بلکه می‌خواهند حقش را غصب نمایند و تلاش می‌کنند تا جنایات دولت ترکیه را مخفی کنند، به همین دلیل در نهایت بر اساس این رفتار و برخوردها و نداشتن پشتیبان و برای پنهان نمودن جنایات دولت ترکیه، پرونده‌ی وی را به حاشیه رانده و در نهایت شکست می‌خورد و هیچ خسارتی دریافت نمی‌کند.

کریم قادر در این زمینه به خبرگزاری فرات نیوز می‌گوید:"جنگنده‌های دولت ترکیه در یک شب ۵ خانه را بمباران کردند که سه خانه متعلق به من و برادرانم بود و دو خانه‌ی دیگر نیز متعلق به بستگان ما بود. یک شب زمستانی بود و ٨۰ سانتی متر برف بر روی زمین نشسته بود. ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صدای جنگنده‌ها به گوش رسید و بمباران را آغاز کردند.در این بمبارانها منازل ما را هدف قرار دادند، می‌خواهم بگویم دولت ترکیه در اینجا هیچ تفاوتی میان پ.ک.ک و مردم منطقه قائل نمی‌شود. در این مناطق نه مقرهای پ.ک.ک وجود دارد و نه نیروهای پ.ک.ک حضور دارند، اما دولت ترکیه کل منطقه و خانه‌هایمان و باغ و زمینهای کشاورزیمان را بمباران می‌کند."

آخرین بمباران که جنگنده‌های ترکیه روستای سولی را هدف قرار دادند در ماه مارس امسال بود و باز هم باغ کریم قادر هدف قرار گرفت. همان طور که خودش می‌گوید، وی به همراه همسرش در این بمباران مجروح شدند.

کریم قادر در مورد موضع‌گیری حکومت اقلیم برای کار بر روی پرونده‌هایشان می‌گوید:"حکومت اقلیم کوردستان از ما شاهد خواستند و آنها را وادار کردند که سوگند یاد کنند و همچنین ما نیز سوگند خوردیم، پس از ٨ جلسه، قاضی به ما گفت شما نام خلبان را نمی‌دانید و ما نمی‌دانیم جنگنده متعلق به کدام کشور بوده است!! من ساعت ۱۲ شب از کجا بدانم نام خلبان چیست و جنگنده متعلق به کدام کشور است!"

در ادامه‌ی جستجو به دنبال قربانیان و آسیب دیدگان دامنه‌ی قندیل به دلیل بمباران‌های ترکیه، در روستای اینزی با فردی با نام غفار حسن آشنا شدیم که امسال و در ۱٨ فوریه سال جاری جنگنده‌ها خانه‌اش را بمباران و کاملا ویران کردند. غفار حسن در مورد خسارات و آسیبهای وارد شده می‌گوید:" برای ساختن خانه‌ام پول زیادی خرج کردم، همان طور که می‌بینید اکنون کاملا ویران شده است، تاکنون هیچ مسئول و هیچ کسی به کمک ما نیامده است و تاکنون هیچ خسارتی به ما پرداخت نشده است".

وی از حکومت اقلیم و حکومت بغداد خواست تا به طور جدی مانع بمباران‌های ترکیه شوند. وی همچنین درخواست کرد تا به خسارت دیدگان، خسارت پرداخت شود.

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ ساکنان دامنه قندیل: حملات هوایی رژیم غاصب تُرک خانه و مزارعمان را ویران کرده است
    ♦ تراژدی مردم جنوب کردستان؛ کشتار از ارتش ترکیه، لاپوشانی از پ.د.ک
    ♦ "تاکنون ۶ عموزاده‌ام در بمباران‌های جنگنده‌های ترکیه شهید شده‌اند"

پس از گفتگو با اهالی دامنه‌ی قندیل لازم دانستیم تا به دیدار شهرداری دامنه‌ی قندیل برویم و با رئیس مشترک شهرداری در این رابطه گفتگو کنیم.

آواز اسماعیل رئیس مشترک شهرداری دامنه‌ی قندیل در این رابطه گفت:"متاسفانه تاکنون برای خانواده‌ی قربانیان هیچ اقدامی صورت نگرفته است، ما چندین بار تلاش کرده‌ایم این موارد را به دادگاه ببریم اما حکومت اقلیم موضوع پرونده‌ها را تغییر می‌دهد. آن چهار جوانی که در روستای سرکان شهید شدند، دولت اقلیم موضوع پرونده‌ی آنها را تحریف کرد و به کشته شدن آنها توسط جنگنده‌های ترکیه هیچ اشاره‌ای نکرد و در پزشکی قانونی سوران علت مرگ آنها را انفجار اعلام کرده‌اند."

آواز اسماعیل در مورد سازمان‌هایی که برای به نتیجه رساندن این پرونده‌ها اقدام کرده‌اند گفت، تعداد زیادی از سازمان‌ها برای این منظور دست به فعالیت زده‌اند اما تا سطحی قادر به کار بوده و سپس پرونده‌ها در همان سطح باقی مانده‌اند. وی همچنین گفت:"ما تصمیم داریم که پرونده‌ها را دوباره به جریان بیندازیم تا دیگر به دامنه‌ی قندیل حمله نشود و خسارت آسیب دیدگان هم جبران شود. بارها از حکومت اقلیم درخواست کرده‌ایم ولی موضعی جدی را شاهد نبوده‌ایم. از اینرو ما به حکومت عراق پناه می‌بریم تا موضعی جدی را در قبال حملات ترکیه و نقض حقوقمان نشان دهد."

آواز اسماعیل در پایان سخنان خاطرنشان کرد که تمامی مناطقی که ارتش ترکیه هدف حمله قرار می‌دهد مناطق غیرنظامی بوده و متعلق به ساکنان دامنه قندیل است، هیچگونه پایگاه و یا مقر پ.ک.ک اینجا نیست. و افزود: باید با دیدی عمیقتر به این موضوع بنگریم، هدف دولت ترک تنها پ.ک.ک نیست، رژیم ترک نابودی تمام خلق کورد و آزادیخواهان را در سر دارد.