پس از ١٨ ماه بازداشت جلسه دادگاهی حسین کمانگر برگزار شد

یک سال و نیم پس از بازداشت حسین کمانگر، جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال کورد در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنه برگزار شد

شبکه حقوق بشر کوردستان با استناد به گفته‌ی یک منبع مطلع از برگزاری جلسه دادگاهی حسین کمانگر، فعال مدنی کورد در روز دوشنبه (۱۶ تیر) در شعبه اول دادگاه انقلاب سنه به ریاست قاضی سعیدی به اتهام «عضویت در یکی احزاب اپوزیسیون کورد و بغی» خبر داده است.

در ادامه گزارش به نقل از منبع آگاه آمده است: "قاضی سعیدی به آقای کمانگر اعلام کرده که با توجه حجم زیاد گردش‌کار ارائه شده از سوی اداره اطلاعات سنه، جلسه دادگاهی او احتمالا در دو جلسه برگزار خواهد شد." به این ترتیب اداره اطلاعات رژیم غاصب جمهوری اسلامی در یکسال و نیم گذشته در حال پرونده‌سازی برای این فعال کورد بوده است.

این منبع در ادامه اظهار داشت، چند روز قبل آقای مازیار طاطایی در حالی که پیشتر وکالت این پرونده را بر عهده گرفته بود انصراف داد و اکنون تنها آقای امیر احمدی وکالت پرونده را بر عهده دارد.

جلسه دادگاهی حسین کمانگر در حالی برگزار می‌شود که هفته گذشته نیز جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از فعالان محیط زیست کورد و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی به نام‌های فاضل قیطاسی، هادی کمانگر، بختیار کمانگر، آمانج قربانی، سیروان قربانی، عیسی فیضی، مهدی قبادی، راشد منتظری، خالد زمان و فرزاد حسینی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنه به ریاست قاضی سعیدی برگزار شده بود.

بازداشت این فعال مدنی کورد در دی‌ماه ۱۳۹۷ همزمان با آغاز موج بازداشت گسترده فعالان مدنی و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی در شهرهای سنه، کامیاران و مریوان صورت گرفت.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت حسین کمانگر به مدت چند ماه وی را از ملاقات و تماس تلفنی با اعضای خانواده خود محروم کردند. یک منبع مطلع در خردادماه سال گذشته به شبکه حقوق بشر کوردستان گفته بود که این اقدام اداره اطلاعات به‌منظور اعمال فشار جهت واداشتن وی به همکاری و انجام اعترافات تلویزیونی صورت گرفته است.

همچنین در این مدت «نسرین نقدی» و «ناهید کمانگر»، همسر و فرزند این فعال کورد بارها توسط اداره اطلاعات کامیاران احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

حسین کمانگر در اواخر تیر سال گذشته در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی و محرومیت از تماس با خانواده خود به مدت سه هفته دست به اعتصاب غذا زد. وی نهایتاً در تاریخ ۱۷ مرداد موفق به برقرای تماس تلفنی با خانواده خود شد و به اعتصاب غذای خود پایان داد.

در ادامه فشارهای اداره اطلاعات بر این فعال کورد، «برهان کمانگر»، خواهرزاده وی و از اعضای گروه موسیقی «کورال» در تاریخ ۱۵ مردادماه بازداشت شد. وی روز ۱ مهرماه با پایان مراحل بازجویی و صدور قرار بازداشت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه به زندان کامیاران منتقل شد. پس از دو هفته قرار بازداشت موقت وی به قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد و ۲۰ مهرماه با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

برهان کمانگر نهایتا در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنه به ریاست «قاضی سعیدی» به اتهام «عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

حسین کمانگر در تاریخ ۱۹ مردادماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات کامیاران به زندان این شهر منتقل شد. علیرغم انتقال وی به زندان کامیاران، تاکنون چندین بار جهت بازجویی به ادراه اطلاعات منتقل و به زندان بازگردانده شده است.

روز ٢٣ مهر سال گذشته علیرغم تامین وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی برای آزادی موقت حسین کمانگر و انجام مراحل اداری در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کامیاران، در آخرین لحظات با دخالت اداره اطلاعات سنه از صدور نامه آزادی وی جلوگیری شد.