چهارمین سالگرد اعدام بهروز آلخانی؛ روایتی از بازداشت تا دفن مخفیانه‌ی وی

چهارم شهریور سالگرد اعدام بهروز آلخانی زندانی سیاسی کرد در زندان اورمیه است.

   شبکه‌ی حقوق بشر کردستان در سالگرد اعدام این زندانی سیاسی روایتی از بازداشت تا دفن این زندانی سیاسی کرد ارائه کرده است که در زیر به آن میپردازیم.

   بهروز آلخانی متولد ۱۳۶۳ و اهل و ساکن شهر سلماس است. وی در تاریخ ۶ بهمن ۱۳٨٨ توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شهر سلماس منتقل شد. خانواده‌ی وی تا چهار روز ازسرنوشت فرزندشان خبری نداشتند تا اینکه در ۱۰م بهمن نیروهای امنیتی رژیم به منزل آنها مراجعه کرده و به خانواده‌ی وی اعلام کردند بهروز به دلیل حمل مشروبات الکلی بازداشت شده است.

   بهروز آلخانی به مدت ۱۵ ماه در سلولهای انفرادی اطلاعات اورمیه و خوی بدون داشتن حق تماس و یا ملاقات حضوری با خانواده‌ی خود تحت بازجویی و شکنجه‌های وحشیانه قرار داشت. وی در این مدت با اتهام "همکاری موثر با حزب حیات آزاد کردستان-پژاک" و "قتل دادستان خوی" مورد بازجویی قرار گرفت. نیروهای اطلاعات با انواع شکنجه‌ها سعی در گرفتن اعتراف اجباری از وی را داشتند اما او هرگز اتهام قتل دادستان را نپذیرفت.

    بهروز آلخانی پس از ۱۵ ماه به قرنطینه‌ی زندان اورمیه منتقل و ۴ ماه در آنجا نگهداری شد، سپس وی را به بخش جرائم مربوط به مواد مخدر منتقل کردند. در نهایت پس از گذشت ۱۹ ماه خانواده‌ی وی توانستند برای اولین بار در حضور نیروهای امنیتی با او ملاقات کنند.

​​​​​​​   بهروز آلخانی در ۲۳ مهر ۱۳۹۰ در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اورمیه بدون داشتن وکیل تعیینی توسط قاضی "چابک" با اتهامات "محاربه از طریق همکاری موثر با پژاک" ، "قتل دادستان خوی"  و "نگهداری اسلحه" محاکمه شد و در نهایت علی‌رغم وجود ادله‌ی کافی برای اثبات حکم و عدم اعتراف وی به اتهامات قتل و محاربه اما به اعدام محکوم شد.

​​​​​​​   در دادنامه‌ی صادر شده توسط شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اورمیه هیچ مدرک مستدلی ارائه نشده و تنها به اعترافات یکی از هم پرونده‌ایهای وی که گفته بود در شب قتل دادستان بهروز را "مضطرب و هراسان" دیده و در آن شب "کم غذا خورده است" کفایت شده است.

​​​​​​​   به دلیل نبود مدارک کافی حتی خانواده‌ی مقتول نیز قانع نشده و درخواست قصاص را به دادگاه ندادند.

​​​​​​​   "معصومه تنها" مادر مقتول در لایحه‌ایی به دادگاه که در دادنامه شعبه‌ ۱۴دیوان عالی کشور نیز به آن اشاره شده، اعلام کرده است: "محتویات پرونده و دفاعیات متهم اصلی در جهت صدور حکم قصاص از بابت ترور آن مرحوم از نظر بنده متقن و قوی نمی‌باشد و هر چند نظرات و تحقیقات و اعلام نظرها و آرا قضات محترم و سیستم امنیتی مورد احترام می‌باشد ولی موجب اقناع فکری اینجانب نمی‌گردد."

​​​​​​​   علی‌رغم همه‌ی نواقص پرونده در ۱۷ دی ۱۳۹۲ شعبه‌ی دوم دادگاه تجدید نظر اورمیه حکم اعدام را عینا تایید کرد و با اعتراض وکیل پرونده به دیوان عالی رفت. اما در ساعت یک بامداد ۴ شهریور ۱۳۹۴ قبل از آنکه نتیجه‌ی دیدان عالی مشخص شود بهروز آلخانی اعدام شد.

​​​​​​​   یکی از اعضای خانواده‌ی بهروز که روز قبل از اعدام با وی دیدار کرده بود گفت، بعداز ظهر روز سوم شهریور به همراه خانواده‌ی بهروز به دیدار وی رفتیم. خانواده‌ی پنج زندانی دیگر نیز که با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند نیز به سالن آمده بودند. بهروز وضعیت عادی داشت و همچنان حکم را ناعادلانه میدانست. ناگهان ماموران زندان به بهروز حمله کرده و او را کشان کشان به بیرون بردند که به همین دلیل میان زنان خانواده و مامورین زندان درگیری رخ داد و شیشه‌های سالن شکسته شد. در نهایت ماموران گارد زندان ما را بیرون کردند.

​​​​​​​   ساعت یک شب به همراه خانواده‌ی پنج زندانی اعدامی دیگر در میدانی نزدیک زندان اورمیه تجمع کرده بودیم که خبر اعدام را به ما دادند. سپس از خانواده‌ی سایر  زندانیان خواستند تا برای تحویل پیکر زندانیان مراجعه کنند، زمانی که ما برای تحویل پیکر بهروز رفتیم گفتند باید دادستانی به شما نامه بدهد، صبح با پدر بهروز به دادستانی اورمیه رفتیم، آنجا به ما گفتند به دلایل امنیتی نمیتوانیم پیکر او را به شما تحویل دهیم اما به پدر بهروز اطمینان دادند که پیکر او پس از شستشو و با موازین اسلامی دفن شده است.

​​​​​​​   این عضو خانواده در مورد کشف محل دفن بهروز آلخانی به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «پس از گذشت ۵ روز از اجرای حکم اعدام و از طریق پیگیری آشناهای‌مان در ارومیه، مطلع شدیم که پیکر بهروز در محلی کنار قبرستان باغ رضوان اورمیه دفن شده است. با همراهی تعدادی از آشناها در نتیجه جستجوی زیاد در ششمین شب اعدام بهروز موفق به پیدا کردن محل دفن او در فاصله حدودا ۵۰۰ متری قبرستان باغ رضوان شدیم. منطقه‌ایی پر از زباله و مشخص بود که با بولدوزر خاک بر روی گودال ریخته شده است.»

​​​​​​​   وی در ادامه اظهار داشت : «وقتی خاک‌ها را کنار زدیم و زمین را کندیم، پیکر بهروز را با همان لباس‌هایی که روز قبل از اجرای حکم اعدام در وقت ملاقات بر تن داشت پیدا کردیم. او را در گودالی به عمق دو و نیم متر دفن کرده بودند. سرش را با پیراهنش پوشانده بودند و با بیرون آوردن جنازه متوجه شدیم که پایش با اسید سوزانده شده است.»

​​​​​​​   خانواده بهروز آلخانی در همان تاریکی شب پیکر وی را به محلی امن منتقل و بعد از شستشو دفن کردند. این در حالی بود که پیش‌تر در دادستانی ارومیه به پدر بهروز اطمینان داده شده بود که پیکر وی بعد از شستشو و انجام فرایض دینی در محلی مناسب دفن شده است.

اجرای حکم قبل از تایید در دیوان عالی کشور
   بعد از گذشت سه ماه از اجرای حکم اعدام بهروز آلخانی، وکیل وی در تماس با خانواده از ابلاغ کتبی حکم دیوان عالی کشور خبر می‌دهد. در حکم صادر شده تاریخ تنظیم دادنامه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ یعنی چهار روز قبل از اجرای حکم اعدام بوده است. به این ترتیب حکم اعدام بهروز پیش از تایید و ابلاغ آن اجرا شده است. متن دادنامه به صورت رسمی با گذشت سه ماه از اجرای حکم به وکیل و خانواده رسما ابلاغ شد.




 

 


 

​​​​​​​