چهار درخواست اساتید دانشگاههای اروپا برای روژاوا

نتایج کارزار اساتید دانشگاههای کشورهای آلمان، بریتانیا و سوئیس عصر امروز در نشستی مطبوعاتی در برلین منتشر شد.

جمعیت آکادمیسین‌های کورد (کورد- آکاد) با آغاز حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه در ٩ اکتبر سال جاری به روژاوا، کمپین جمع آوری امضای استاتید و آکادمیسین‌های دانشگاههای سوئیس، بریتانیا و آلمان را آغاز کردند. این کمپین با شعار "مخالفت با جنگ علیه روژاوا" در سه کشور مذکور به پایان رسید و بیش از ١۵٠ آکادمیسین و استاد دانشگاه آنرا امضا کردند.

از امضاکنندگان این کمپین می‌توان به نام‌های پروفسور کوچر بیرکار استاد دانشگان کمبریج، پرفسور دکتر جاست جونگردن استاد داشنگاه واگنیگن، پروفسور میخائیل ماین استاد دانشگاه مونشن، بهمن رستمی‌تبار استاد دانشگاه کاردیف و چندین استاد دیگر اشاره کرد.

عصر امروز در نشست مطبوعاتی کورد آکاد در شهر برلین پایتخت آلمان نتایج کمپین اعلام شد. درسیم داغدویرن رئیس مشترک جمعیت کورد آکاد در آلمان، پروفسور کاریانه واسترهایم رئیس هیأت ترکی اتحادیه اروپا (EUTCC) و گوکای آک‌بولوت پارلمانتار حزب چپ فدرال آلمان در این نشست شرکت کردند.

چهار خواسته اندیشمندان علم علیه اشغالگری

در بیانیه‌ی کتبی نشست خبری تصریح شده است که حملات اشغالگرانه دولت ترک زمینه بحران انسانی را هموار کرده، ساکنان منطقه قتل‌عام و یا از خانه و کاشانه خود کوچانده می‌شوند. آکادمیسین‌ها و دانایان حمایت خود را از کمپین اعلام کرده و خواهان توقف فوری اقدامات ضدبشری در روژاوای کوردستان شدند. امضا کنندگان در چهاربند خواسته‌های خود را طرح کرده‌اند:"باید فورا اشغالگری نظامی پایان یابد. شمال سوریه به عنوان منطقه پرواز ممنوع اعلام شود. ارسال تسلیحات از ترکیه متوقف شود. توافقنامه پیاهجویان ملغی شود."

درسیم داغدویرن رئیس مشترک جمعیت کورد آکاد آلمان در سخنانی گفت:"لازم است حمایت از روژاوا تنها به برگزاری یک کمپین محدود نگردد. ما همزمان با محکوم کردن حمله اشغالگرانه به روژاوا از سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک حمایت می‌کنیم. اشغالگری به معنی نقض قوانین بین‌المللی است و در این زمینه لازم است حقوقدانان صدای خود را بلند کنند."

پروفسور کاریانه واسترهایم رئیس (EUTCC) هم در سخنانی اظهار کرد که استاتید دانشگاهها و دانایان لازم است برای حل صلح‌آمیز مسئله کورد نقشی آشتی‌جویانه ایفا کنند و تأکید کرد باید در منطقه حل سیاسی آغاز گردد.

گوکای آک‌بولوت عضو مجلس فدرال آلمان نیز در سخنان خود خواستار پایان فوری اشغالگری رژیم ترک در روژاوا شد و ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت آلمان خواهان توقف روابط امنیتی و همچنین الغای توافقنامه پناهجویان مابین برلین و آنکارا شد.