تکمیلی| کاراییلان: ما وارد دوره‌ای جدید شده‌ایم

آرمان آزادی کوردستان وارد دوره‌ای جدیدی شده است. دولت ترک علیه آرمان برحق و مبارزه آزادیخواهانه کوردستان، علیه موقعیت خلق کورد حمله گسترده‌ای را آغاز کرده است. هر چهار سوی کوردستان باید این مرحله را به درستی درک کنند.

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه نیروهای مدافع خلق در برنامه ویژه تلویویزیون سترک شرکت نمود. مراد کاراییلان در این برنامه به پرسشهای آرژین فلات در رابطه با شهادت قاسم انگین، حملات دولت ترک در هفتانین، اهمیت اتحاد ملی در میان کورد و عملیاتهای گریلا پاسخ داد.

ما در جنگ هستیم، هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنیم

پیش از هر چیز با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق قاسم انگین و زین جزیره، یاد و خاطره تمامی شهدای انقلاب را گرامی می‌دارم و اعلام می‌کنم عهدی را که با شهدا بسته‌ایم، تجدید می‌کنیم. ژوئن ماه فداکاری است. این ماه ماه فداییان بزرگی مانند مانند رفیق زیلان، سما و گولان است، یاد آنان را نیز گرامی می‌دارم. ما هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنیم. در جنگ هستیم، دیروز در مقامت جنگ هفتانین دو نفر از رفقایمان به نامهای مظلوم و عگید در تپه دوپشک در مقاومتی به شهادت رسیدند. با گرامیداشت یاد این دو رفیقمان، یاد و خاطره تمامی شهدای جنگ هفتانین را گرامی می‌دارم. بار دیگر با این شهدا تجدید پیمان می‌کنیم.

قاسم انگین از فرزندان خلق کورد بود که به خوبی آموخته بود

من رفیق انگین را زمانی که در اروپا بود می‌شناختم. ۳۱ سال است که ما همدیگر را می‌شناسیم. در گذشته‌ها با یکدیگر و از نزدیگ با سلاح به دوستی پرداختیم. در روزهای خوش، در روزهای دشوار با هم بودیم. بسیاری از رفقای ما در رابطه با رفیق قاسم سخن گفته‌اند؛ به اظهار نظر پرداختند. در واقع رفیق قاسم با اظهارات خود در رسانه‌ها، با اشعار خود، با درک عمیق و تاریخی خود و با اقدامات خود که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌داد، چهره‌ای شناخته شده بود. او یک فرمانده، یک نویسنده و تاریخدان بود. شخصیتی خردمند و شایسته و با صلاحیت بود. به وی فیلسوف کوه‌ها می‌گفتند. بله درست است، رفیقمان مانند یک فیلسوف بود. عاشق خلق کورد بود که به درستی مسائل را درک کرده بود.

دشمن با حملات و ترورهای خود علیه رفقای ما در رهبری، با حمله به نیروهای مدافع خلق تلاش می‌کند به نتایجی دست پیدا کند. به این شیوه نمی‌تواند به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا کند. دست‌یابی به این اهدف یک رویا است. قاسم انگین به شهادت می‌رسد، اما ده‌ها قاسم انگین جای وی را پر می‌کنند. زمانی که پ.ک.ک شهدایی تقدیم می‌کند، نه تنها ضعیف نمی‌شود بلکه بر عکس هر چه بیشتر قدرتمند می‌شود. به همین دلیل دشمن هیچگاه به اهداف خود دست نیافته است. رفقای ما به شهادت می‌رسند، هر رفقیمان که به شهادت می‌رسد، از خود یک رهبری و یک مسیر را برای مبارزه بر جای می‌گذارد. مقاومت ما بر این اساس است که قدرت گرفته و مبارزه ما به این مرحله و به سطح دست یافته است.

خیانت نوکران و حملات ناجوانمردانه

با شهادت جانگداز وی که قهرمانی بزرگ، فیلسوفی بزرگ از دست ما کوردها گرفته شد، خائنان و مزدوران ایفای نقش کردند. آپویی بزرگی بود که می‌توانست خدمات بزرگتری را به خلق کوردستان نماید، با حملاتی ناشی از جبن و ترس، ناجوانمردانه به شهادت رسید.

ما انقلابی هستیم، احتمال دارید فردا یا پس فردا به شهادت برسیم. کاملا ممکن است. این رویداد برای همه و از جمله من نیز صدق می‌کند، اما ما به خوبی می‌دانیم که باید این آرمان ما به پیروزی دست پیدا کند. آرمان برحق و مشروع ما با شهادت رفقایمان تضعیف نمی‌شود، برعکس قدرتمند شده و به پیروزی می‌رسد. ما اینگونه از یاد و خاطره شهدایمان باید صیانت به عمل بیاوریم.

چاوش اوغلو مانند یک دیوانه عمل می کند

دولت اشغالگر ترک نمی‌خواهد که اتحاد ملی در میان کورد ایجاد شود. زیرا از این مسئله در هراس است. در اصل هر میهن‌دوست کوردی زمانیکه به اظهارات اخیر چاوش اوغلو توجه کند، می‌بیند که واقعیت دولت اشغالگر ترک چیست،  واقعیت آن را به درستی درک می‌کند. چاوش اوغلو در اظهارارتش مانند یک لات بی سروپا دست به تهدید می‌زند، هم  ی.ن.ک را تهدید نمود و هم دست به تهدید ا.ن.ک.س زد. اما در اساس این حزب دمکرات کوردستان را تهدید نمود.

باید بر اتحاد ملی اصرار کرد

برای آنکه اختلافات در جنوب کوردستان ادامه داشته باشد، علیرغم تمامی مسکلات، فشار نظامی و سیاسی نیز ادامه یافته از طریق نظامی نیز تهدید می‌کنند. اعلام می‌کنند که اگر شما متحد شوید، اگر شما خط مشی واحدی را در پیش بگیرید، من [ترکیه] شما را هدف قرار می‌دهم. علنا این مسئله را بیان می‌کنند. بسیار خوب، زمانیکه دشمن چنین چیزی را بر زبان می‌آورد، باید در مقابل این گفته‌ها عقب‌نشینی کرد؟ خیر، مادامی که دشمن اینگونه می‌گوید،  زمانیکه اتحاد می‌تواند به خیر منتهی شود، باید بر آن اصرار کرد. بدون آنکه نیت خود را مخفی کند، از طریق رسانه‌ها نیت خود را اعلام می‌کنند و این تهدیدات را بر زبان می‌آورد. امری طبیعی است که از ارتباط با نیروهای مذکور برخوردارند، همه کم و بیش اطلاع دارند که از طریق ارتباطات خود چگونه آنها را تهدید می کنند. در رسانه‌ها علنا می‌گویند که برخی از کشورها نیز با آنها همکاری می‌کنند، این یک بازی است. در هر صورت، منظور آنها آمریکا و فرانسه هستند. زیرا این دو کشور بین ا.ن.ک.س و پ.ی.د میانجیگری کرده و به آنها اشاره می‌کنند.

پیام حمله به هفتانین               

در این رابطه مسئله متمایز و قابل توجهی وجود دارد. مئسله ارتباط حمله به هفتانین و مفسرانی است که این حمله و ابعاد آن را تفسیر می‌کنند. برای نمونه این تفسیر یکی از زعمای این دولت است که می‌گوید: نباید عملیات حمله هفتانین صرف مانند عملیات اشغال هفتانین دیده شود. پیامی که این گفته در خود دارد مهم است. می‌گوید که: می‌خواهند شمال عراق و شمال سوریه را  متحد و یکی کنند. هر دو را متحد کرده و با آنها نشست مشترک برگزار می‌کنند. این عملیات پیام و مداخله‌ای در مخالفت با این مسئله است. یعنی آشکارا می‌گویند که ما عملیاتی را علیه سیاستهای کوردی شروع کرده‌ایم، در سیاست‌ورزی کوردها مداخله می‌کنند، نباید کورد متحد شود.

از شلادزه خشمگین هستند

دشمن مناطق حوالی شلادزه را بمباران کرده است. بمباران شلادزه نیز به همان صورت، تلاشی برای تهدید است. چرا خصوصا شلادزه؟ زیرا از ابتدای سال جاری، در شلادزه شاهد قیامی بسیار انقلابی بودیم، پایگاههای نظامی دشمن سوزانده شد و این اقدام موضع خلقمان در جنوب کوردستان را نشان داد. به همین علت است که علیه شلازه کینه به دل گرفته و به این حملات دست می‌زنند. متاسفانه ۵ نفر از شهروندان ما در شلادزه به شهادت رسیدند. به خانواده‌های این شهدا و خصوصا تمامی خلقمان در باشور کوردستان تسلیت عرض می‌کنم. این شهدا، شهدای مبارزه ازادیخواهی کوردستان بوده و آن‌ها در گسترش این مبارزه ایفای نقش نموده‌اند. یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم.

لازم است همه مرحله جدید را به خوبی و بر اساس واقعیتهای آن درک کند

ما وارد مرحله‌ای جدید شده‌ایم. در این مرحله هم در روژهلات و هم در باکور، باشور و هم روژآوای کوردستان باید این مرحله به خوبی و بر مبنای واقعیات درک شود. آرمان آزادی کورد امروزه وارد مرحله جدیدی شده است. دولت ترک علیه آرمان برحق مبارزه آزادی کوردستان، علیه کیان سیاسی خلق کورد دست به حمله زده است. این حملات دامنه‌دار و گسترده هستند. این استراتژی را دولت ترک به مبنایی برای خود قرار داده است. هدف، قتلعام خلق و جامعه کوردی است. تلاش می‌شود که موقعیت خلق کورد در باشور کوردستان و روژآوای کوردستان، دستاوردهای خلقمان در باشور کوردستان را در همه جا از میان بردارند. تلاش می‌کنند اجازه ندهند که خلق کورد هویت خود را داشته باشد. هدف اساسی و استراتژی آنان بر این اساس است. بدون گمان این استراتژی از سطوح ویژه‌ای برخوردار است. اکنون به این شیوه مدیریت می‌شود. این مسئله نیز نشان می‌دهد که ما با وضعیت جدید روبرو هستیم.

استراتژی اصلی و مخفی آنان عملی کردن میثاق ملی است

دولت ترک اظهار می‌دارد که حمله آنان به هفتانین یکی از بزرگترین عملیاتهای سالهای اخیر است. برخی از اهداف نظامی خود را آشکار کرده‌اند. اما تمامی این اهداف را علنی نکرده‌اند. این مسئله استراتژی پنهانی آنان است. ما همیشه گفته‌ایم، دیگران هم ان را مورد بحث قرار داده‌اند؛ استراتژی اصلی و اشغالگرانه آنان تحقق میثاق ملی است. ابعاد تاکتیکی آن را علنا بیان می‌کنند. آنچه که در این رابطه آشکار شده است چیست؟ با اعمال فشار بر سیاستهای باشور کوردستان تلاش می‌کنند مانع از تحقق اتحاد کوردی شوند. تلاش می‌کنند نیروهای کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهند. تلاش می کنند روژآوا و باشور کوردستان، باشور و باکور کوردستان را در مقابل یکدیگر قرار دهند، اجازه اتحاد به خلق کورد را ندهند، یکی از اهداف فاش شده آنان بر این امر متکی بوده است.

از طریق منطقه حائل تلاش می‌شود اشغالگری را گسترش دهند

یکی از اهداف دیگری که فاش شده است ایجاد یک منطقه حائل در باشور کوردستان است، با این گفته که منطقه حائل ۳۰-۴۰ کیلومتری ایجاد می‌کنند آشکارا بر این مسئله تاکید می‌کنند، اما از استراتژی خود کاملا سخن نمی‌گویند. از طریق این عملیات می‌خواهند منطقه هفتانین را اشغال کنند. عملیات هفتانین سرآغاز تحقق این استراتژی است. اشغال للیکان در سال گذشته مرحله مقدماتی این طرح بود. اکنون نیز تلاش می‌کنند بخش دیگری از باشور کوردستان را یعنی هفتانین را اشغال کنند. بخش دیگر، یعنی للیکان را در منطقه خاکورک به اشغال درآورده‌اند. بعد از ان نیز می‌خواهند که هر دو نقطه را به یکدیگر مرتبط کنند. چگونه؟ هدف آنان اینست که از درکاره تا باتوفه و بامرنی، کانی ماسی، سپس از آمیدی و دیرلوک و شلادزی و سیدکان را به هم پیوند بدهند. هدف آنان اینست و علنا نیز ان را اظهار می‌دارند. تلاش می‌کنند این منطقه را اشغال کنند. همچنین می‌گویند که قصد اشغالگری موقت این مناطق را دارند، زیرا در مناطقی که به اشغال خود در می‌آورند سیستم خود را ایجاد و تداوم می‌بخشند.

موضع باشور کوردستان مایه نگرانی است

در اینجا مسئله مهم نوع و نحوه موضعگیری نیروهای منطقه‌ای است. عراق حداقل نگرانی خود را از این موضوع نشان داده است. هم سفیر ترک را فراخوانده است و بیانیه‌ای را در این خصوص صادر کرده است. معلوم است که سازمان ملل متحد نیز از ترکیه انتقاد کرده است. عربستان سعودی، مصر، اتحادیه عرب نیز بیانیه‌هایی را در این خصوص منتشر کرده‌اند، اما نگرش برخی از نیروهای بین‌المللی حاضر در منطقه هنوز شفاف نیست. آیا این اقدامات بدون اطلاع آنها انجام می‌شود؟ خصوصا آمریکا در این رابطه چه نظری دارد همچنان نامشخص است. جمهوری ترک بدون اطلاع آنان دست به این اقدام زده است؟ این مسئله مهم است. نه فقط این مسئله، همه منتظر موضوع حکومت اقلیم کوردستان هستند. در مقابل طرح‌های ترکیه برای ایجاد منطقه حائل و اشغال بخشی از باشور کوردستان، حکومت اقلیم فدرال کوردستان چه موضعی دارد؟

اتحادیه میهنی را تهدید کردند

چرا اتحادیه میهنی را تهدید کردند؟ زیرا دو روز قبل فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان در پارلمان عراق علیه حملات دولت ترک بیانیه‌ای را صادر کرد. چاوش اغلو مستقیما اتحادیه میهنی را تهدید کرد. گفت که پ.ک.ک در این منطقه تاثیرگذاری و برتری دارد. چه ربطی به آنها دارد؟ مگر خلق خود نمی‌تواند تصمیم بگیرد؟ اما دولت فاشیست ترک بهانه می‌آورد و مسائل را توجیه می‌کند. بهانه آفرینی و توجیه کار دشواری نیست. در اصل، سیاستی را پیگیری می‌کند که بر مبنای انکار و دروغ استوار است. دروغپردازی کرده و مستقیما گفت که پ.ک.ک در این منطقه برتری دارد.

هدف اساسی آنها اعمال فشار و تسلیم کردن است. مسئله اینست. سیاست باشور کوردستان در این رابطه باید چکار کند؟ آیا باید خود را تغییر دهد؟ تسلیم شود یا از اشغالگری حمایت کند؟ اگر هم اکنون در مقابل آن ایستادگی نکند، دولت ترک منطقه حائل را ایجاد می‌کند. اگر در مقابل این مسئله سکوت کند، به این معنا خواهد بود که این منطقه را فروخته‌اند. باید این مسئله به این شیوه درک شود. ما می‌گوییم که باید در مقابل این مسئله واکنش نشان داده شود.

زمان همکاری و سیاستهای نرم به پایان رسیده است

زمان همکاری با ترکیه [برای دمکراسی] و سیاستهای نرم به پایان رسیده است، زیرا دولت ترک به حملات مکرر دست می‌زند. هم زبان درازی کرده و هم نیز در بعد نظامی به حمله دست می‌زند. هیچ کس نمی‌تواند این حملات را به بهانه پ.ک.ک توجیه کند. سال گذشته زمانی که به سریکانی حمله شد، نچیروان بارزانی گفت: دولت ترک با کورد مشکلی ندارند، بلکه با پ.ک.ک مشکل دارد. من اکنون به آقای بارزانی می‌گویم: بفرمایید به سریکانی بروید و نگاه کنید، نگاه کنید که کورد در چه حال و روزی است. نگاه کنید که آیا کورد در سریکانی مانده است یا نه؟ ببینید که اموال و تمامی دارایی‌های آنان به غارت رفته است یا نه؟ ببینید که آیا به ناموس کوردها تعدی شده است یا نه؟  از غوطه و دیگر شهرها تبهکاران را به این شهر انتقال داده‌اند یا نه؟ ببینید که وضعیت کوردها در عفرین چگونه است؟ در عفرین  قتلعامی در جریان است، تمامی کوردها از این شهر به زور آواره شده‌اند. تمامی اموال کوردها را غارت کرده‌اند، تمامی اموال آنان را مصادره کرده‌اند. همین اقدامات را در سریکانی نیز انجام داده‌اند.

لازم نیست هیچ کس از ترکیه دفاع کند. به جای دفاع از ترکیه لازم است که واقعیت فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ را مشاهده کنند. آنها تلاش دارند تا سیاستهای مبتنی بر پاکسازی خلق کورد را ادامه دهند.

مقاومت تاریخی در هفتانین

از تپه‌ای که در روستای هفتانین به عنوان تپه سیپان مشهور است، نبردها در جریان هستند. دشمن تلاش می‌کند تا از این نقطه به پیشروی دست پیدا کند. اگر پیشروی کند می‌تواند خود را به کشانی برساند. دشمن خود می‌گوید که هدف رسیدن به باتوفه است. در این منطقه نیروهای انها حضور دارند. تلاش می‌کند خود را به این منطقه برساند. در تپه سیپان جنگ در جریان است، رفقایمان این منطقه را ترک نکرده‌اند. دشمن با حملات فراوانی تلاش کرده است، اما در این منطقه نبردی تاریخی در جریان است. اگر جایی را که ما به آن تپه شهید بریوان گفته و بر فراز بانیکی است و تپه دوپشک را اشغال کنند، در این صورت است که هفتانین را می‌توانند به دو بخش تقسیم کنند. با تقسیم آن می‌خواهند رفقای ما در خانتور و دره پس آغا محاصره کنند. این تاکتیک آنها است. روز گذشته در تپه پرخ-قسروک دست به حمله زدند. می‌خواهند که از این محور نیز پیشروی کنند. اکنون نبردها در سه منطقه جریان دارند.

با قهرمانی بزرگی نبرد در جریان است

دشمن گفته است که پیش از آغاز حمله، از طریق جاسوس‌ها و خبرچینان خود چهار رفیق ما را در این منطقه به شهادت رسانده است. درست نیست، ۳ نفر از رفقای ما به شهادت رسیده‌اند، رفقایمان، شهید شاهین، شهید چیا و شهید تولهلدان در منطقه‌ای نزدیک کشانه بعد از گزارش خبرچینان و جاسوسان به شهادت رسیدند. این رویداد پیش از آغاز حمله بود. در این شب حمله هوایی وسیعی نیز صورت گرفت. تا کنون دو نفر از رفقای ما در جریان این حمله به شهادت رسیده‌اند. اسامی آنها در رسانه‌ها نیز اعلام شده است. شهید مظلوم و عگید. هیچ ارتباطی با چهار رفیقی که دشمن اعلام کرده است ندارند. اما حملات در چند محور ادامه دارند، هم اکنون مشخص نیست که نتایج این حملات به کجا منتهی می‌شود. خلاصه کنم؛ مقاومتی که تا کنون در هفتانین شاهد بوده‌ایم،  معلوم می‌کند که مقاومت هفتانین، نبرد در هفتانین، نبردی تاریخی بوده است. نبردی است که با مقاومتی تاریخی ادامه دارد.

تا آخرین نفس مبارزه می کنیم

خلقمان در باشور کوردستان و تمامی کوردستانیان بدانند که علیه سیاستهای دولت ترک برای ایجاد منطقه حائل در باشور کوردستان تا اخرین نفس مبارزه می‌کنیم. ما مقاومتمان را ادامه می دهیم و دست از هفتانین بر نمی‌داریم. دشمن از تکنولوژی برخوردار است. احتمال دارد که بر برخی از مناطق برتری پیدا کند، اما نمی‌تواند این منطقه را اشغال کند، اما در این راه هزینه می‌دهند. در هر منطقه‌ای که به اشغال درآورده باشند کشته می‌دهند. ما در هفتانین و در تمامی مناطق دیگر مبارزه و مقاومت را ادامه می‌دهیم. به این دلیل سیاست ایجاد منطقه حائل از میان می‌رود و ما به شیوه‌ای تاریخی مقاومت می‌کنیم. رفقایمان در این باره تصمیم قاطع دارند و از اراده‌ای مصمم برخوردارند.

تصمیم گرفته‌ایم که به شیوه‌ای فدایی به دفاع بپردازیم

لازم است که خلقمان و خصوصا خلقمان در منطقه بهدینان از مبارزه و مقاومت ما حمایت کند. باید در مقابل خبرچینان و جاسوس‌ها واکنش نشان داده شود. باید مانع از اقدامات خبرچینان شوند، تا نتوانند به رفقایمان حمله کنند. این نبرد را نه برای خود، بلکه برای تمامی کوردستان انجام می‌دهیم. تحت عنوان فداییان آپویی، عهد بسته‌ایم که تمامی بخش‌های کوردستان را به شیوه‌ایی فداییانه حفاظت کنیم و در این راه هر هزینه‌ای را که لازم باشد می‌پردازیم، ما پایبند به عهدی هستیم که بسته‌ایم. احتمال دارد که شهید شویم، اما هیچگاه در مقابل دشمن یک قدم عقب‌نشینی نمی‌کنیم، سر تعظیم فرود نمی‌اوریم. از طرف دیگر می‌توانیم دست به مانورهای نظامی بزنیم، می‌توانیم مناطق را تصرف کنیم، می‌توانیم از برخی از مناطق عقب‌نشینی کنیم و وارد برخی از مناطق شویم. اما یک نکته اساسی و آن اینکه در این منطقه می‌مانیم. حتی اگر این منطقه را نیز به اشغال دربیاورند، همیشه در این منطقه حضور خواهیم داشت. با راهکارهای خلاقانه، از طریق جنگ گریلایی معاصر و جدید ما در خاک کوردستان همیشه حضور خواهیم داشت. خاک آزاد کوردستان را برای دشمن به جا نمی‌گذاریم. اجازه نمی‌دهیم که به آسانی خاکمان را به اشغال دربیاورند. تحت عنوان حزب کارگران کوردستان ما در مقابل دشمن به نبردی قدایی دست می‌زنیم. از خلقمان می‌خواهیم که از ما حمایت به عمل آوردند. همین درخواست را از نیروهای سیاسی نیز داریم، اما این درخواست ما در درجه نخست از خلقمان است.

در مخمور یک نیروی کوچک دفاعی وجود دارد

در مخمور یک نیروی کوچک دفاعی وجود دارد. برای حفاظت از خلقمان در  مقابل داعش در مخمور این نیرو در آنجا حاضر است. یک ماه پیش داعش به این منطقه حمله کرد و ۲ تبهکار نیز کشته شدند. یکی از اعضای نیروهای دفاعی نیز به شهادت رسید. برای حفاظت این منطقه صرفا یک نیروی دفاعی کوچک حضور دارد. نیروی چندانی در مخمور وجود ندارد که آن را به عنوان تهدیدی برای خود فرض کنند، یا از طریق هواپیما به این منطقه حمله شود.

نیروهای گریلا در شنگال حضور ندارند، نیروهای ی.ب.ش/ی.ژ.ش در شنگال حضور دارند

در شنگال ما نیرویی نداریم. ما در شنگال حضور نداریم. در شنگال نیروهای ی.ب.ش/ی.ژش حضور دارند، برخی سعی می‌کنند که این دو نیرو را همان پ.ک.ک بدانند. درست نیست. نخست مایلم بگویم که به گونه‌ای رفتار می‌کنند که بگویند نیروهای پیشمرگه از سوی پ.ک.ک در شنگال به بیرون رانده شد. چنین چیزی صحت ندارد. اینگونه رفتار می‌کنند تا تاکید کنند که پ.ک.ک در آنجا حضور داشته و آنان را هدف قرار دهند. در این باره نگرش بسیار غلطی وجود دارد. اگر مداخله فدایی ما در شنگال وجود نداشت، چه اتفاقی می‌افتاد؟ حداقل یکصد هزار نفر از افراد خلق ایزدی ما دراین حمله قتلعام می‌شدند. ایزدیان را ریشه‌کن می‌کردند.

به این مسئله اشاره می‌کنیم، اما نه برای آنکه منتی بر دوش کسی بگذاریم. ایزدیان بخشی از خلقمان هستند، ما خلقمان را حفاظت کرده‌ایم. حتی می‌توانیم بگوییم که در انجام این کار دیر عمل کردیم، ما در این رابطه از خودمان انتقاد کرده‌ایم. برخی از ایزدیان در این خصوص قدرنشناسی کرده و برخی دیگر نیز با پ.ک.ک دشمنی دارند. اگر ما در این منطقه مداخله نمی‌کردیم، هیچ کس در این جا زنده نمی‌ماند. در این منطقه ۱۵۰ هزار نفر را تحویل گرفتیم، کریدوری را ایجاد کردیم و ایزدیان را به روژآوا انتقال دادیم، ایا با این اقدام گناهی مرتکب شده‌ایم؟ باید حق قیصر را به قیصر داد، در این خصوص مثلی وجود دارد، باید حقمان را به ما بازپس بدهید.

نیروهای پیشمرگه چگونه از شنگال عقب‌نشینی کردند؟

بعد از مداخله ما در شنگال، برای نیروهای پیشمرگه راه را باز کردیم و ان‌ها نیز خود را به منطقه رساندند. بعد از آن در سال ۲۰۱۷ رفراندوم برگزار شد. ارتش عراق با تشویق ترکیه در کرکوک، در شنگال وارد عمل شد. آنزمان فرماندهی نیروهای پیشمرگه در شنگال نزد رفقای ما آمده و گفت: ما دست از شهر برنمی‌داریم، ما به شما می‌پیوندیم. رفقای ما نیز آنزمان از کوهستان شنگال محافظت می‌کردند. وضعیت را به ما گزارش دادند. ما نیز موافقت کردیم. گفتیم که با هم در مواضع قرار بگیرید. گفتیم زمانی هم که ارتش عراق وارد شد، به آنها بگویید که ما خواهان جنگ با شما نیستیم، ما در اینجا حضور داریم و وضعیت را مشاهده کنید. یعنی ما به انها گقتیم می‌توانید با ما باشید تا با رفقای ما مواضع را حفظ کنیم، اما بعد از دو ساعت و نیم، نیمه شب اطلاع دادند که فرماندهی نیروی پیشمرگه به ما اطلاع داده است که از حمایت شما تشکر می‌کنیم، اما دستور صادر شده است که ما عقب‌نشینی کنیم. همچنین گفتند که ارتش عراق محور ربیعه را به تصرف درآورده است. آیا می‌توانیم مانند زمان حمله داعش بار دیگر از محور روژآوا عقب‌نشینی کنیم؟ ما نیز اعلام کردیم که بسیار خوب، فردا صبح با رفقای یگانهای مدافع خلق گفتگو کنید. چنین چیزی امکان دارد. بعد از مدتی ارتش عراق راه را برای آنان گشود و گفتند که می‌توانید از این منطقه خارج شوید، نیروهای پیشمرگ به این شیوه از شنگال خارج شدند.

عقب‌نشینی نیروهای گریلا بعد از یک سال

ما در شنگال ماندیم. زمانی که ارتش عراق وارد شد و مشاهده کرد که ما در مواضع خود حضور داریم، به انها گفتیم ما در اینجا هستیم، ما خواهان جنگ با شما نیستیم. اما دست از مواضع خود بر نمی‌داریم. سپس دیدار و نشست‌هایی برگزار شدند، گفتگوها ادامه یافته و جنگی روی نداد. و در این منطقه هیچ کسی را نیز اخراج نکردیم. این رویداد در اکتبر ۲۰۱۷ روی داد. در آوریل ۲۰۱۸ نیز بدون آنکه هیچ کس از ما بخواهد ما تصمیم گرفتیم از شنگال عقب‌نشینی کنیم. ملاحظه کردیم که نیازی به حضور ما نیست. عراق آمده است و یگانهای ی.ب.ش نیز حضور دارند. نیروهای انان نیز کافی هستند. ما نیز تصمیم گرفتیم که تحت عنوان نیروهای مدافع خلق از شنگال عقب‌نشینی کنیم. اکنون نیز از نیروهای ما کسی در منطقه حضور ندارد.

آیا  این معنای ایزدیت، کوردیت است؟

مدتی بعد هواپیماهای جمهوری ترک به فرمانده گرانقدر ی.ب.ش، زرتشت شنگالی، برادرش جیلو و رفقای وی عزالدین و حمید حمله کردند و این فرزندان گرانقدر شنگال به شهادت رسیدند. ساعتی بعد از این حمله، شخصی با نام حیدر ششو در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: حمله‌ای صورت گرفته است، این حمله علیه قرارگاه پ.ک.ک بوده است. وجدانتان کجا است؟ آیا این جوانان ایزدی نبودند؟ چرا انها را به پ.ک.ک نسبت می‌دهید و هدف قرار می‌دهید؟ آیا ایزدیت اینگونه است؟ کوردایتی اینگونه است؟ مشخص است که چه کسانی و چرا انها را هدف قرار دادند؟ جوانانی که خود را تحت عنوان ی.ب.ش سازماندهی کرده‌اند را به عنوان اعضای پ.ک.ک نشان می‌دهند و بدین شیوه ان‌ها را در معرض حمله قرار می‌دهند. آیا این افراد از وجدانی اگاه برخوردارند؟ آیا واجد احترام و ارزش هستند؟ آیا حیثیتی دارند؟ شخص دیگری نیز وجود دارد که زمانی بخشدار بوده است، هر لحظه می‌گوید که در اینجا پ.ک.ک حضور دارد. به همین علت این منطقه دچار بی‌ثباتی است. به این فرد پیشنهاد می‌کنم که یک هیات بیطرف را به این منطقه اعزام کند و ببیند که آیا پ.ک.ک در این منطقه حضور دارد یا خیر؟

باید از خود دفاع کرد، خودمدیریتی کرد و مستقل شد

در این منطقه کدام نیرو حضور دارد؟ زمانی که ما در ابتدا ۱۲ نفر از رفقایمان را مخفیانه به این منطقه فرستادیم، رفقایمان در این منطقه هیچ کس را نمی‌شناختند. بدون شک ما پیش از ان نیز شنگال را می‌شناختیم. اما زمانی که فرمان روی داد، جوانانی که ما آنها را می‌شناخیتم، همراه با رفقای ما وارد نبرد شدند. یکی از آنان زردشت بود. دیگری نیز برخودان بود که در جریان جنگ به شهادت رسید. بعد از ان این رفقا در جریان نبردها به سازماندهی خود پرداختند و عنوان ی.ب.ش را برای خود انتخاب کردند. ما نیز از آن‌ها حمایت کردیم، ما آنها را آموزش دادیم و به تقویت انها دست زدیم. اعتماد ما بر این امر متکی است: باید خلق ایزدی ما در شنگال خود بتواند از خود دفاع کند، خود را مدیریت نماید و خودگردان باشد. این پیشنهاد ماست. ما تا آخرین نفس با خلق ایزدیمان خواهیم بود، از شنگال حمایت می‌کنیم. زیرا تا کنون ۷۳ فرمان علیه ایزدیان روی داده است، به هر نحو ممکن از آنها حمایت می‌کنیم. این مسئله برخاسته از بینش و ذهنیت ماست و براساس تفکرات ماست. اما این به این معنا نیست که تمامی این افراد وابسته به حزبمان هستند.

آگاهانه ی.ب.ش را اماج حملات خود قرار می‌دهند

اکنون ده‌ها هزار نفر، صدها هزار عرب، با افکار رهبر اشنایی داشته و آن را پذیرفته‌اند. در بغداد، در بصره، آپویی‌های فراوانی هستند که بیش از ما از عزمی راسخ برخوردارند. شاید خود را سازماندهی نکرده باشند، اما حضور دارند. حتی در آرژانیتن نیز شاهد حضور آپویی‌ها هستیم، می‌شنویم که جنبش جوانان آپویی تلاش دارند تا خود را سازماندهی کنند. در پاکستان نیز حضور دارند، آلترناتیف را به جامعه جهانی ارائه کرده‌اند، این تفکر از سیستم ذهنی خود برخوردار است. همه می‌توانند به آن بپیوندند. هر کسی که به این سیستم فکری بپیوندند پ.ک.ک‌ای نیست. کسانی که به ی.ب.ش پیوسته‌اند، را می‌خواهند به عنوان پ.ک.ک‌ایی نشان دهند، می‌خواهند از این طریق جوانان ایزدی را در منطقه شنگال اماج حمله قرار بدهند. نمی‌خواهند که خلق ایزدی بتواند از خود دفاع کند، خودمدیریتی خود را انجام دهد. اکنون با پرسپکتیوها‌ی ملت دمکراتیک با خلق عرب، ارتباطاتی برقرار شده است، برای نمونه بسیاری از انقلابیون گرانقدر عرب نیز به یگانهای ی.ب.ش پیوسته‌اند و این یگانها بیش از پیش گسترش و توسعه یافته‌اند. از این موضوع نگران هستند و به همین دلیل است که انها را هدف قرار می‌دهند.

تلاش می‌شود آنچه را که از طریق داعش نتوانستند عملی کنند خود انجام دهند

در این میان قابل توجه است که شنگال و مخمور را که داعش تلاش می‌کرد در انجا قتلعام انجام دهد، اکنون مورد حمله قرار می‌دهند. هدف یکی است، در این مقطع نیز آشکار می‌شود که دولت ترک پیش از این می‌خواست که در شنگال و مخمور تمامی باشور کوردستان و سیستم فدراسیون آنجا را نابود کند. اما داعش شکست خود و نتوانست به این مهم دست پیدا کند، به همین علت هم اکنون خودشان این کار را انجام می‌دهند. واقعیت اینست.

جنگ گسترش پیدا می‌کند

گفتیم که آرمان آزادی کوردستان وارد مرحله جدیدی شده است. ما این گفته را تنها در چارچوب مداخله دشمن در باشور کوردستان بر زبان آوردیم. در کل وضعیت اینگونه است. خصوصا که جنگ بین ما و دولت جمهوری اشغالگر ترک امسال وارد عصر جدیدی می‌شود. ما تغییرات و سازماندهی‌های جدیدی را در میان صفوف خود ایجاد کرده‌ایم. آشکار است که امسال این جنگ بیش از پیش شعله‌ور می‌شود.

اقدامات مبتنی بر دفاع از خود باید گسترش پیدا کند

اقدامات و حملات در باکور کوردستان روی می‌دهند. باید اقدامات گریلا و هم اقدامات مبتنی بر دفاع از خود افزایش یابند. این خوب است، این اقدامات نشان می‌دهند که ادعاهای دولت ترک واقعیت ندارند. رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ جنگی گسترده و روانی را مدیریت می‌کند. آکسیونی مبتنی بر دفاع از خود در کوردستان و کلان شهرهای ترکیه علیه جاسوس‌ها و خبرچینان، اهداف اقتصادی دشمن اقداماتی خوب هستند، اما کافی نیستند. این آکسیونها باید افزایش بیابند.

 هیچ کس به ترکیه سفر نکند، زیرا ترکیه میدان جنگ است

بین ما و دولت اشغالگر ترک جنگی گسترده در جریان است. جمهوری اشغالگر ترک ترور دولتی را علیه خلق ما براه انداخته است، اقدامات سبعانه‌ای را علیه خلقمان براه انداخته است. از شهروندان اروپایی، روس می‌خواهیم که سیاستهای مبتنی بر پاکسازی دولت ترک را علیه خلق کوردستان مشاهده کرده و به عنوان توریست به ترکیه سفر نکنند. با سفر به ترکیه، هر دلاری که در این کشور خرج می‌شود، صرف خرید گلوله برای کشتار خلق کورد می‌شود. به همین دلیل از این شهروندان می‌خواهیم که به ترکیه سفر نکنند. اگر به ترکیه مسافرت کرده و متحمل ضرری شوند، ما در این رابطه هیچگونه مسئولیتی نداریم. من نمی‌گویم که آنها را هدف قرار می‌دهیم، اما در ترکیه جنگی وسیع در جریان است، اگر وارد این میدان جنگ شوند و متحمل آسیب شوند، ما در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نداریم. به ترکیه سفر نکنید. ویروس کرونا نیز شیوع پیدا کرده است، هیچ کس به ترکیه سفر نکند، اما حتی در صورتیکه اوضاع نیز عادی شود، هیچ کس به ترکیه سفر نکند. این دولت علیه خلقمان دست به سبعیت می‌زند. ما نیز در مقابله با این اقدامات سبعانه، نبردی مشروع را مدیریت کرده و مقاومت می‌کنیم.

آرمان ما مقدس و مشروع است

ما آرمانی بسیار مشروع و حق‌طلبانه را پیگیری می‌کنیم. هرکس نیز که به جای ما بود، لازم بود که بهتر ما از این نبرد دشوار را ادامه می‌داد. ما حافظان انسانیتمان، زبانمان و واقعیات انسانی خودمان هستیم. تسلیم نشده و مقاومت می‌کنیم. به همین علت است که آرمان ما مشروع و برحق است. همه باید براین نکته واقف باشند. جوانان کورد، جوانان سوسیالیست، دمکرات‌های ترکیه باید علیه این رژیم فاشیست و نابودگر بیش از پیش مبارزه کنند. ما می‌دانیم که اکنون جوانان بسیاری هستند که می‌خواهند به صفوف گریلا بپیوندند. اما از طریقه پیوستن به نیروهای گریلا اطلاعی ندارند. اما اگر به شیوه‌ای خلاقانه عمل کنند، می‌توانند خود را به نیروهای گریلا برسانند. کسانی که می‌توانند به نیروهای گریلا بپیوندند، لازم است وارد صفوف گریلا شوند، آنهایی نیز که نمی‌توانند می‌توانند در قالب ی.پ.س (یگان‌های مدافع غیرنظامیان) سازماندهی شوند. در مکان‌های خود مانده و به بخشی از نیروی دفاعی تبدیل شوند.

 زمان حرف زدن و سخن گفتن نیست، زمان عمل است

از تمامی جوانان کورد، از تمامی میهن‌دوستان و دمکرات‌های کوردستان و ترکیه می‌خواهم: علیه این رژیم فاشیست دست به عمل بزنید. زمان سخن گفتن به پایان رسیده است، زمان عمل فرا رسیده است.  باید همه خود را برای این مرحله تاریخی آماده کرده و مسئولیتهای خود را بردوش بگیرند. لازم نیست هیچ کس منتظر دستورات ما بماند. همه می‌توانند مستقلا عمل کنند. همه می‌توانند یک رزمنده باشند. با مطالعه، با یادگیری، با سازماندهی خود همه باید نقش خود را ایفا کنند. اگر همه اینگونه عمل کنند بدون تردید به پیروزی دست می‌یابیم.