کاراییلان: هر جایی که مسئله بین المللی شود، آنجا به نفع کوردهاست [بخش دوم و پایانی]

مسئله‌ی کورد هرچقدر بیشتر در سطح بین‌الملل طرح شود کوردها متحمل  ضرر و زیانی نمی‌شوند. بدون شک نیاز به مبارزات سیاسی، دیپلماتیک، اجتماعی است و نتیجه‌ای نظامی نیز خواهد داشت.

مراد کاراییلان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در برنامه‌ی ویژه‌ی «ستیرک تی‌وی» شرکت کرده و به پرسشهای سردار یکتاش پاسخ داد.

 مسئله‌ی کورد مسئله‌ای مشروع است و همه‌ی درخواستهای خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان مشروع می‌باشد. در بسیاری از مناطق جهان این مسئله حل شده است، در آمریکا، در روسیه ، در اروپا چنین مسائلی حل شده‌اند. حق زبان، فرهنگ و خودمدیریتی خلق‌ها و ملت‌ها و حق اساسی خلق‌ها و ملت‌ها است. حق اساسی هر ملتی است و خلق کورد نیز خواستار حقوق مشروع خود است. این مسئله مشروع کوردها را «تروریزه» کرده و با خشونت با کوردها برخورد کرده و سبب تراژدیهای بزرگی در کوردستان شده‌اند. مسئله‌ی کورد هرچقدر بیشتر در سطح بین‌الملل طرح شود کوردها متحمل  ضرر و زیانی نمی‌شوند. بدون شک نیاز به مبارزات سیاسی، دیپلماتیک، اجتماعی است و نتیجه‌ای نظامی نیز خواهد داشت. هر زمان که این کار انجام شود دیگر ترسی باقی نمی‌ماند و می‌توان به پیش رفت."

آنچه اردوغان به آن دست می‌زند نسل‌کشی است

کاراییلان خاطرنشان نمود که اردوغان دست به نسل‌کشی زده است و اظهار کرد، "اردوغان آشکارا از ژنوساید دفاع می‌کند و آنرا بر همه واجب می‌داند. در نشست سازمان ملل متحد او نقشه‌ای نشان داد و اعلام کرد که وی شمال و شرق سوریه را اشغال خواهد کرد و پناهجویان عرب را به آنجا منتقل خواهد نمود. آن زمان کسی چیزی نگفت و نپرسید که چگونه حق اشغال سوریه را به خود می‌دهد؟ تو این مشروعیت را چگونه بدست می‌آوری؟ دبیر کل سازمان ملل در مقابل این پاکسازی سکوت کرده و همکار وی شده است. حقیقت اینگونه است. اردوغان آشکارا می‌گوید، من این مناطق را اشغال می‌کنم، من این پناهجویان را به آنجا منتقل می‌کنم و آنها نیز همکار من هستند. آیا دبیرکل سازمان ملل نباید از اردوغان بپرسد: خلقهای آن مناطق به کجا باید بروند؟ مگر در آن مناطق ۳۰۰ هزار تن آواره نشده‌اند؟ آیا آنها انسان نیستند؟ آنها کجا بروند؟

دولت ترکیه در گریسپی و سریکانی کودکان را قتل‌عام کرد، سالمندان را کشتند. خانه‌ها و روستاها را سوزاند. علیه غیرنظامیان از سلاح شیمیایی استفاده کرد و فسفر سفید را به کار گرفت. قبل از اشغالگری دولت ترکیه در این منطقه امنیت وجود داشت. مردم با آرامش در خاک خود زندگی میکردند. اما دولت ترکیه با جگنده‌هایش مردم را بمباران کرد و با تانک و توپ به آنها حمله کرد و قتل عامی بزرگ پدید آورد. اگر این ترور نیست پس چیست؟ قتل عام کودکان ۶ سال تا ۹ سال با بمب فسفر اگر ترور نیست پس چیست؟ در این منطقه ۳۰۰ هزار تن به اجبار آواره شده‌اند، خانه‌هایشان، روستاهایشان ویران و سوزانده شده است. اگر اینها ترور نیست پس چیست؟ چرا هیچ کس این پرسشها را مطرح نمی‌کند؟ تروریست بزرگ اردوغان است اما چون صاحب دولت است کسی چیزی نمی‌گوید. اما آیا یک دولت این حق را دارد که خلقی را قتل‌عام و پاکسازی کند؟ حق ژنوساید را دارد؟ حق ترور را دارد؟ بدون شک چنین حقی ندارد.

ما کوردها چون دولتی نداریم هر کاری که انجام دهیم آنرا به عنوان ترور نشان می‌دهند، مقابلمان می‌ایستند، اما نیروهای قاتل و استعمارگر مانند دولتهای معقول دیده می‌شوند. خلق ما هر ترور می‌شوند. کودکان ما، مردم ما، خلق ما هر روز قتل عام می‌شوند. آشکار شد که سازمان ملل برخلاف نام خود منافع ملت‌ها را مبنا قرار می‌دهد. در حالیکیه علیه خلق ما تروری آشکار در جریان است و می‌خواهند خلقمان را قتل‌عام کنند. در سوریه کوردبودن فرصتی است برای کسب جایگاه و موقعیت سیاسی. اما دولت ترک مدعی می‌شود که : «در این منطقه دولت ترور تشکیل می‌شود». در حالیکه کورد در این منطقه برای تأسیس دولت اقدامی نکرده‌اند، بلکه در اتحاد با خلق‌های دیگر سوریه خواستار خودمدیریتی هستند. اما دولت ترکیه مخالف این خودمدیریتی است."

کاراییلان همچنین تاکید کرد که به دلیل مبارزات خلق و دوستان آنها مسئله‌ی مشروع آنها جهانی شده است. این مسئله در میان روستاییان، کارگران، روشنفکران و زحمت‌كشان گسترش یافته است. وی گفت، " قتل‌عام کنندگان هر کاری که می‌خواهند بکنند، آنها دیگر نمی‌توانند مسئله‌ی مشروع خلق ما را مانند ترور نشان دهند."

ما کوردها همه در یک کشتی هستیم

کاراییلان خاطرنشان نمود که یکی از مسائل اصلی کوردها مسئله‌ی اتحاد ملی است و گفت، "ما کوردها همه در یک کشتی هستیم. اگر ما غرق شویم همه با هم غرق خواهیم شد و اگر پیروز شویم همه با هم پیروز خواهیم شد. با این همه فقدان اتحاد ملی توجیه‌پذیر و قابل بیان نیست. به ویژه در این زمان فرصتی مهم وجود دارد. در وجود روژاوای کوردستان و در سایه‌ی مقاومتگران، صدای کوردها امروز به همه‌ی جهانیان رسیده است و جهانیان همه از آن حمایت می‌کنند. این یک فرصت بسیار مهم است. اگر ما کوردها سیاستی مشترک ایجاد کنیم، اگر ما توطئه‌ی اشغالگری تازه‌ی دولت ترک را با شکست مواجه کنیم، دستاورد کوردها حفظ میشود و مسئله‌ی کورد حل خواهد شد."

ما به خاطر دستاوردهای باشور کوردستان نگران هستیم

کاراییلان به خطراتی که دستاوردهای باشور کوردستان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت، " در حال حاضر در مورد قانون اساسی بحث می‌شود. دولت ترکیه برای منطقه نقشه کشیده است. گفته می‌شود تعدادی را از کرکوک برده و آموزش داده‌اند. تلاش می‌کنند تا سنی‌ها را سازماندهی کنند و همچنین داعشی‌ها را آماده می‌کنند. اینها همه نشان دهنده‌ی خطرات بزرگیست.

من از همه‌ی احزاب کوردی و همه‌ی مسئولین می‌خواهم: باید این خطر را ببینند. کار به جای خطرناک رسیده است. اگر این مرحله از دست برود دیگر کوردها نمی‌توانند صدای خود را به جایی برسانند. اکنون کوردها فرصت بزرگی در اختیار دارند. اکنون مسئله‌ی مشروع خلق کورد در جهان مطرح شده اسا. اگر ما سیاستی مشترک و درست داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم نقشه  و حملات فاشیستهای قاتل و استعمارگر را شکست دهیم و دستاوردهایمان را حفظ کنیم. اگر ما نتوانیم این کار را انجام دهیم همه‌ی دستاوردهایمان را از دست خواهیم داد. ما باید با جدیت بر روی این مسئله کار کنیم."

برای اتحاد ملی ما باید این گام مهم را برداریم

کاراییلان خاطرنشان نمود که همه‌ی کوردها باید در راستای اتحاد ملی گامی مهم بردارند و چنین پیشنهاد کرد: اکنون کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) وجود دارد، توسط ک.ن.ک روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان می‌توانند کمیسیونی ایجاد کنند. این کمیسیون همه‌ی احزاب را با هم گرد آورده تا با هم دیدار کنند و از آنها بخواهند که برای اتحاد ملی گرد هم آیند. آنان که از از خطمشی اتحاد ملی فاصله می‌گیرند باید مورد انتقاد قرار گرفته و در برابرشان موضعگیری شود. پیشنهادی مطرح می‌کنم: برنامه‌ی اتحاد ملی آماده است. برنامه‌ی اتحاد ملی که در سال ۲۰۱۳ آماده شد در مرحله‌ی پایانی متوقف شده بود. اگر همه این برنامه را بپذیرند دیگر لازم نیست تا از اول و از صفر شروع کنیم. چون اساس آن وجود دارد و با نشست و مذاکره بر آن اساس مرحله‌ای ایجاد می‌شود. در واقع، مبنایی برای اتحاد ملی وجود دارد.