کنگره ملی کوردستان برای اتحاد میان خلق کورد تلاشهایش را گسترش می‌دهد

شورای مدیریتی کنگره‌ی ملی کوردستان ک.ن.ک جلسه‌ای برگزار نمود و ساعاتی پس از آن در بیانیه‌ای نتیجه‌ی نشست خود را منتشر کرد.

بر اساس قطعنامه نوزدهمین مجمع عمومی کنگره ملی کوردستان، که در ماه گذشته برگزار شد، نشست تازه ک.ن.ک به ویژه در مورد وضعیت روژاوای کوردستان بود و برای کار و فعالیتها در زمینه‌های گوناگون برنامه‌ریزی شده است که جمع‌بندی آن در این بیانیه منتشر شده است:

علی‌رغم توافق ترکیه-آمریکا و ترکیه-‌روسیه، که بدون خواست و شرکت خلق‌های منطقه به ویژه خلق کورد امضا شده‌اند، اما دولت ترکیه به حملات و اشغالگریهایش در روژاوای کوردستان ادامه می‌دهد. این حملات اشغالگرانه نیز سبب جان باختن صدها هم‌وطن غیرنظامی و آواره شدن هزاران تن شده است.

دولت ترکیه می‌خواهد تحت عنوان منطقه‌ی امن، دمگرافی منطقه را تغییر دهد. خلق‌های منطقه را بیرون کند و عناصر وابسته به خود را در جای آنها اسکان دهد. این استراتژی و سیاست ناروا و غیرقانونی در نهایت سبب بیشتر شدن تنشها در منطقه، عمق بخشیدن به اختلافات اتنیکی و مذهبی و بر هم زدن ارتباطات اجتماعی در منطقه خواهد شد.

بر علیه حملات دولت ترکیه در سرتاسر کوردستان و جهان، کوردستانیان و دوستان آنها به کار و فعالیت پرداخته‌اند. ما واکنش خلق کوردستان و دوستانشان را در مقابل این حملات و اشغالگری علیه روژاوای کوردستان را ارج می‌نهیم. باید کوردستانیان در هر جایی با شیوه‌های دمکراتیک و در چهارچوب قوانین آنجا به فعالیتها و تلاشهای خود ادامه داده و آنرا گسترش دهند. ک.ن.ک از کمپین بایکوت کالاهای ترکی و مسافرت (توریسم) ترکیه که از کوردستان آغاز شده است، پشتیبانی می‌کند و آنرا بسیار مثبت ارزیابی می‌کند. باید این کمپین در سرتاسر کوردستان و خارج از آن نیز گسترش یابد. هدف دولت ترکیه فقط اشغال و از بین بردن دستاوردهای روژاوای کوردستان نیست، بلکه همزمان از بین بردن و بر هم زدن امنیت باشور کوردستان و دستاوردهایش است. صاحبان قدرت در ترکیه با شیوه‌های گوناگون و با بهانه‌های مختلف این هدف خود را در سخنانشان نشان داده‌اند.در باکور کوردستان سالهای طولانی است که چنین شرایطی وجود دارد. دستگیری و کشتار ادامه دارد. شهردارهایی که با رای مردم انتخاب شده‌اند با زور و در مقابل افکار عمومی و جهان بدون هیچ دلیل قانونی اخراج شده و از کار خود دور می‌شوند و حتی دستگیر و زندانی می‌شوند و قیمها را جایگزین آنها می‌کنند.

در روژهلات کوردستان سالهای متمادیست که دولت ایران به کشتار و دستگیری ادامه می‌دهد. وضعیت بد اقتصادی به طور مستقیم بر زندگی مردم کوردستان تاثیر گذاشته است. برای تامین معیشت خود، هزاران تن کار مرگبار کولبری را انتخاب کرده‌اند. حکومت حتی آن را به مردم روا ندیده و روزانه دست به قتل و کشتار آنها می‌زند. از طرف دیگر سیل دستگیری و اعدام مردم کوردستان با بهانه‌های متفاوت وبی‌اساس ادامه دارد. همچنین دولت ایران نیز در چهارچوب نقشه‌های منطقه‌ای، با همه‌ی توان خود در مقابل دستاوردهای خلق کورد در همه‌ی بخشهای دیگر کوردستان می‌ایستد.

مدتیست در عراق تظاهرات و نارضایتی علیه شیوه‌ی اداره و فساد و بیکار و نبود خدمات در جریان است.  متاسفانه در این اعتراضات دهها تن جان خود را از دست داده‌اند. به دلیل دخالتهای منطقه‌ای و وضعیت شوونیستی، تلاش می‌شود درخواست معترضین تغییر داده شود. در میان آنها تلاش برای تغییر قانون اساسی عراق و پایان دادن به سیستم پارلمانی و ایجاد سیستم ریاستی وجود دارد. همچنین تلاش برای پایان دادن به سیستم فدرالی و در این چهارچوب غصب حقوق مردم کوردستان در جریان است. باید مسئولین و سیاستمداران و خلق باشور کوردستان، با هم متحد شوند و یکصدا در مقابل هر تلاشی برای از بین بردن دستاوردهای باشور کوردستان بایستند.

کنگره‌ی ملی کوردستان برای ممانعت از همه‌ی این تهاجم‌ها و تلاشهای دولتهای اشغالگر برای غصب دستاوردهای کوردستان، فعالیت می‌کند. به ویژه حملات دولت  ترکیه به عنوان حمله به قوانین و تعهدات بین‌المللی و اساس حقوق بشر شناخته می‌شود. از سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و ائتلاف بین المللی علیه داعش می‌خواهیم واکنش نشان داده و علیه این نقض آشکار و حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه علیه کوردستان، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. همچنین ک.ن.ک می‌خواهد هر تصمیمی در مورد سرنوشت این منطقه و مردمش، بدون خواست و اراده‌ی مردم منطقه، نامشروع شناخته شده و مورد پذیرش قرار نگیرد.

پس از گفتگوها و بر اساس مباحث نشست، کارهای مجمع عمومی را ارزیابی می‌کنیم. علی رغم همه‌ی کمبودها، نوزدهمین مجمع عمومی، نشستی موفق بود. برای آنکه نشست آینده بهتر سازماندهی شود و کمبودها برطرف شوند، پیشنهادات لازم ارائه شد. در بخش دیگری از مباحث مورد بحث در مورد مسائل داخلی ک.ن.ک، کار و وظایف اعضای شورای مدیریت تقسیم شد. جانشین رئیس مشترکها، رئیس کمیسیون کمیته‌ها نیز انتخاب شدند. تصمیم گرفته شد در مدت ۳ هفته همه‌ی کمیسیونها و کمیته‌ها اعضای خود را مشخص کرده و آغاز به کار کنند.

شورای مدیریت کارها و فعالیتهای خود را برای مقطع پیش رو برنامه‌ریزی کرد. پیشنهادات و پیامهای نوزدهمین مجمع در نظر گرفته شد تصمیم گرفته شد کارها با این شیوه ادامه یابند.

سپس گردهمایی بر اساس دیالوگ داخلی، ارتباط میان احزاب و سازمانها و نیروهای کوردستانی مواضع خویش را اعلام کرد. در این مرحله مقاومت و محافظت از دستاوردهای مردم کوردستان به عنوان فرصتی مهم و وظیفه‌ای ضروری خاطرنشان شد. برای ایجاد اتحاد میان کوردها، تصمیم گرفته شد در زودترین زمان ممکن هیئت ک.ن.ک به باشور و روژاوای کوردستان و چندین جای دیگر برود.

برای نیرومند کردن ارتباطات و رساندن پیام مردم کوردستان، تصمیم گرفته شد هیئت ک.ن.ک از کشورهای آمریکا، روسیه و دولتهای اروپایی و عربی دیدار کند.