کودار: شهدای محیط ‌زیست، نمود بارز میهن‌دوستی و انسان‌دوستی در کردستان هستند

   کمیته اکولوژی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان به مناسبت اولین سالروز شریف باجور و همراهانش بیانیه‌ای منتشر کرده و یاد و خاطره آنان را گرامی داشته است

   "...حوزه‌ی زیست‌‌محیطی ایران و به‌ویژه شرق کردستان، دچار مشکلات زیست‌محیطی فراوانی است که تا حد بسیاری برآیند عملکرد و رویکردهای رژیم اشغالگر اسلامی ایران است. در این وادی دولت و حکومت مرکزی و استبدادی موجود از هیچ حربه‌ای برای نابودی زیست‌بوم کردستان روی‌گردان نبوده است..."

   کمیته اکولوژی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان به مناسبت اولین سالروز شریف باجور و همراهانش بیانیه‌ای منتشر کرده و یاد و خاطره آنان را گرامی داشته است.

متن بیانیه به این شرح است:

   "مشکلات زیست‌محیطی پدید آمده در جهان به ‌اصطلاح مدرن، مبدل به بخش مهم، بزرگ و تراژیک زیست- حیات انسان و اجتماعات انسانی شده است.

   مشکلات زیست‌محیطی پدید آمده در جهان به ‌اصطلاح مدرن، مبدل به بخش مهم، بزرگ و تراژیک زیست- حیات انسان و اجتماعات انسانی شده است. در همین چارچوب حوزه‌ی زیست‌محیطی و تخریباتی که در صدسال اخیر در گستره‌ی جهان بر آن وارد گردیده، به علت سوءاستفاده‌ها و سودجویی‌هایی که به نام توسعه از جانب دول سرمایه‌داری بر طبیعت اعمال‌شده است سرمنشأ می‌گیرد. دامنه‌ این تخریبات بر تمامی کشورها جهان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد؛ بدین ترتیب نمی‌توان از منظر محدود و مرزبندی شده‌‌ی ملی و در چارچوب جغرافیای خاصی به آن نگاه کرد. با این توضیح می‌توان تاثیرات تخریبات زیست‌بوم در سطح جهان بر ایران و شرق کردستان را مشاهده نمود. آتش‌سوزی جنگل‌ها، احداث بیٰ‌رویه سدها، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی و نابودی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها که در مقیاسی جهانی به وجود می‌آیند، گواهی بر این ادعا است. لذا در این شرایط فاجعه‌بار زیست‌بوم ایران، فرهنگ‌سازی و مبارزه همه‌جانبه با مشکلات و معضلات زیست‌محیطی همتی بلند و انسان‌هایی آزاده را می‌طلبد.

   به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت چهار تن از فعالان عرصه زیست‌محیطی، شریف باجور، امید کهنه‌پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی که در هنگام تلاش برای مهار و خاموش نمودن آتش‌سوزی رویدادِ در کوهستان‌های اطراف مریوان به شهادت رسیدند را به خانواده محترم آنان، مردم مریوان و خلقمان در شرق کردستان بار دیگر تسلیت می‌گوییم. شهدای یادشده درواقع نمود بارز میهن‌دوستی و انسان‌دوستی در مقیاسی گسترده و بزرگ در کردستان هستند. هر یک از این شهیدان گران‌قدر نمونه و الگویی واقعی و والا برای جوانان خلق کرد و خلق‌های دیگر ایران به شمار می‌آیند. نکته‌ی مهم شناخت ماهیت وجودی و حوزه‌ی تاثیرگذاری این شهیدان در عرصه‌ی زیست‌محیطی کردستان و ایران است. شهدای یادشده با مشارکت فعال در اشاعه و تاسیس تشکل‌های زیست‌محیطی مردم ‌نهاد در سطح شرق کردستان و جغرافیای ایران توانستند از دایره‌ی تنگ‌نظری‌های ناسیونالیستی کردی و فارسی مرسوم، گذار و راه برون‌رفتی باشند برای بن‌بست سیاسی-اجتماعی موجود در ایران. به نظر می‌رسد، فعالین مستقل، اندیشمندان و تشکل‌ها و نهادهای زیست‌محیطی موجود در ایران باید بیشتر به تشریح نقش‌ویژه و جان‌فشانی‌های این شهدای راه همزیستی آزادانه‌ی انسان و طبیعت بپردازند. چراکه حوزه عملکردی این فعالین و بخصوص شریف باجور، محدود به جغرافیای کردستان نبوده و هر کجا که بحران و تحدیدی برای زیست‌بوم ایران روی می‌داد، او و همراهانش با تمامی وجود در آنجا برای یاری‌رسانی حضور می‌یافتند.

   حوزه‌ جغرافیایی و زیست‌محیطی ایران در سال‌های اخیر شاهد فجایع زیست‌محیطی بسیاری بوده است. تبعات و تاثیرات این تخریبات و فجایع را می‌توان به‌صورت مستقیم در زندگی روزمره‌‌ی خلق‌های ایران مشاهده کرد. اگرچه بخشی از مشکلات مربوط به فعل‌وانفعالات طبیعی و ارگانیک خود زیست‌بوم است، اما قسمت بزرگی از آن ساخته‌وپرداخته فعالیت‌های مخرب انسان است.

   حوزه‌ی زیست‌‌محیطی ایران و به‌ویژه شرق کردستان، دچار مشکلات زیست‌محیطی فراوانی است که تا حد بسیاری برآیند عملکرد و رویکردهای رژیم اشغالگر اسلامی ایران است. در این وادی دولت و حکومت مرکزی و استبدادی موجود از هیچ حربه‌ای برای نابودی زیست‌بوم کردستان روی‌گردان نبوده است. خلق‌ ما در شرق کردستان باید این موضوع را عمیقا درک نماید که سدسازی‌های بی‌رویه و آتش‌سوزی‌های کوهستان‌های پوشیده از درختان عمدتا بلوط امری اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی نبوده و نیست.

   کمیته اکولوژیک، جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان-کودار بر این باور است که مبارزه با رویکردها و عملکردهای خصمانه‌ای که از جانب حکومت و نیروهای نظامی-امنیتی رژیم صورت می‌گیرد، احتیاج به آگاهی، سازمان‌دهی و شعور جمعی گسترده‌ای را دارد. در همین راستا از مردم فهیم و آگاه شرق کردستان می‌خواهیم با همگرایی و تکیه ‌بر اراده‌ی وجودی خود و بدون مراجعه به نهادهای وابسته به رژیم، در دفاع از زیست‌بوم خود هوشیارانه‌تر عمل نمایند و نگذارند این سرزمین متنوع ازلحاظ فرهنگی و طبیعی به بیابانی بی‌آب‌وعلف تبدیل شود.

 کمیته اکولوژیک، جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان-کودار/ ٢۵ آگوست ٢٠١٩"