کوردستیزی فاشیست‌های تُرک؛ قتل پنج کورد طی هفت سال گذشته

برپایه‌ی گزارش رسانه‌ها در حملات نژادپرست‌های تُرک علیه کوردها طی ٧ سال گذشته دست‌کم ۵ کورد به قتل رسیده و بیش از ١٠ کورد دیگر زخمی شده‌اند.

وقتی به پشت‌پرده حملات نژادپرستانه در ترکیه علیه کوردها توجه کنیم خواهیم دید که با پدیده‌ای روزانه مواجه نیستیم. گاهی از سوی خود دولت این قتل‌‌ها سازماندهی شده‌اند و گاهی نیز از سوی نیروهای شبه‌نظامی وابسته به دولت. قتلعام ارامنه، رویدادهای ۶-٧ سپتامبر، قتلعام مرعش، چوروم و هتل مادیماک. با این همه در سال‌های اخیر تعداد حملات نژادپرستانه ترک‌های فاشیست علیه کوردها افزایش یافته‌اند.

حملات نژادپرستانه به کوردها پی در پی تکرار شده‌ و بویژه پس از انتخابات ٧ ژوئن ٢٠١۵ به اوج خود رسیدند. طی ۵ ماه مراکز و دفاتر حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در کوردستان و ترکیه بیش از ۴٠٠ بار مورد حملات جداگانه قرار گرفتند. دفاتر ه.د.پ به آتش كشیده شده، مورد سنگ‌پرانی واقع شده‌اند، فاشیست‌ها وارد ساختمان‌ها شده و پس از تاراج آنرا سوزانده‌اند.

فاشیست‌های تُرک می‌کشند و حکومت تشویق می‌کند

بنابر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در حملات نژادپرستانه به کوردها در هفت سال حداقل ۵ کورد به قتل رسیده‌اند و ١٠ کورد دیگر زخمی.

چند خبر مرتبط با حملات فاشیست‌های تُرک به کوردها که در رسانه‌ها بازتاب یافتند؛

- سپتامبر ٢٠١۵ در کاغدخانه استانبول، جوان کورد به نام «سدات آکباش» (٢١ ساله) در حالی که منتظر آمدن اتوبوس در یک ایستگاه بود، تنها به دلیل اینکه با کوردی در حین گفتگوی تلفنی بود از سوی ۶ فاشیست تُرک با چاقو و قمه به قتل رسید. شهرداری وابسته به حزب آ.ک.پ از اعزام خودرو انتقال جنازه جلوگیری کرد و ناچارا پیکر آکباش با اتوبوس به شهر زادگاهش الیح منتقل گردید.

- روز ١۶ دسامبر ٢٠١٨ در بخش هندک شهر ساکاریا «قادر ساکیچ» (۴٣ ساله) و پسرش «ب-س» (١۶ ساله) هدف حمله قرار گرفتند. قادر ساکیج جان باخت و پسرش هم بشدت مجروح شد. یک فاشیست تُرک با هویت «ه. و» از این پدر و پسر پرسیده بود "شما کورد هستید، اهل سوریه‌اید؟" پس از آنکه پدر و پسر گفته بودند، "آری، کورد هستیم" با پاسخ ه.و مواجه شدند که گفته بود؛ "از شما خوشم نمی‌اید" و با اسلحه کُلت به آنان شلیک کرده بود. قادر ساکیچ در محل حادثه جانش را از دست داد و ب.س بشدت زخمی گردید و مدتی طولانی در بیمارستان بستری شد.

- روز ٢٣ آگوست ٢٠١٩ یک کارگر فصلی به نام «شیرین توسون» (١٩ ساله) که در ساکاریا به کشاورزی می‌پرداخت هدف حمله ۶ فاشیست تُرک قرار گرفت. ۶ فاشیست تُرک در بخش آداپازار شهر ساکاریا شیرین توسون را لینچ کردند و سپس به سرش گلوله شلیک کردند. پس از ۵۴ روز بستری شدن در بخش مراقبت‌ها ویژه، شیرین توسون جانباخت.

- روز ٣١ مه ٢٠٢٠ در بخش اتیمسگوت شهر آنکارا، یک جوان کورد به نام «بارش چاکان» به بهانه اینکه به موسیقی کوردی گوش داده است، هدف حمله چاقو قرار گرفت و به قتل رسید. وزیر کشور ترکیه، سلیمان سویلو پس از این حمله وحشیانه با خانواده چاکان تلفنی صحبت کرد و آنان را تهدید کرد نگویند پسرشان در حمله نژادپرست‌ها کشته شده، اما گفته‌های شاهدان عینی و پدربزرگ بارش چاکان واقعیت قتل را افشا کرد.

- روز ١٣ سپتامبر (دیروز) در بخش دینار شهر آفیون، کارگر ساختمانی اهل اردیش استان وان به نام «اُزکان-ت» (٢۵ ساله) هدف حمله نژادپرست‌های ترک قرار گرفت. اُزکان جان باخت و دو کارگر دیگر به نام‌ها «فرات-ت» و «امره-و» مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند.

هر ۵ فرد کشته شده در ٧ سال گذشته تنها به دلیل کورد بودن به قتل رسیدند. آن‌ها کورد بودند، با کوردی حرف زده بودند یا به موسیقی کوردی گوش می‌دادند به قتل رسیدند. هیچ کدام از قاتلان این ۵ فرد کورد مجازات نشدند. سیستم قضایی تُرک‌های فاشیست‌ قاتلان مورد بازخواست قرار نداد.

حمله به کوردها در بیمارستان‌های باکور کوردستان

تعداد زیادی از کوردها در حملات نژادپرستانه زخمی شده‌اند. چند نمونه از این رویدادها به شرح زیر می‌باشند؛

- سال ٢٠١٣ در شهر استانبول شهروند کورد به نام «رضوان ایشلر» به بهانه اینکه در خودرو اداری به کوردی سخن گفته است هدف حمله نژادپرست‌های ترک قرار گرفت. ایشلر زخمی شد و به بیمارستان دولتی کوراوغلو منتقل شد، اما مدت‌های مدید ایشلر و خانواده‌اش مورد تهدید لفظی قرار داشتند.

- روز ١٠ نوامبر ٢٠١٨ یک سرباز کورد هدف حمله نژادپرست‌های ترک قرار گرفت. فیکرت بایدمیر در دوره سربازی در آگری با زبان کوردی سخن می‌گفت مدت‌ها از سوی سربازان تُرک تهدید می‌شد که اجازه نمی‌دهند سربازیش را به پایان برساند. سرانجام هدف حمله سرباز‌های فاشیست قرار گرفته و برای مدتی طولانی در بیمارستان بستری شد.

- نوامبر ٢٠١٩ «اکرم یاشل» (٧١ ساله) هدف حمله نژادپرست‌های تُرک قرار گرفت. اکرم یاشیل در بیمارستان دانشگاه ١٨ مارس شهر چاناک‌کاله تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت. پس از آنکه در گفتگو با همسرش با زبان کوردی سخن گفته بود هدف حمله نژادپرستانه قرار گرفت. فردی که همراه یک بیمار دیگر بود به یاشل ٧١ ساله حمله کرد. این رخداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

یکبار دیگر ساکاریا

در آخرین مورد خانواده دمیر از روستای کلک از توابع بخش شمرخ استان مردین برای کارگری فصلی به بخش اورتاکوی شهر ساکاریا رفته بودند. اعضای این خانواده هدف حمله نژادپرستان ترک قرار گرفتند. این خانواده روز ۴ سپتامبر در نتیجه حمله فاشیست‌های ترک مجبور به بازگشت به روستایشان شدند.

خانواده در مورد حمله نژادپرست‌های ترک به رسانه‌ها گفته بودند:"ما ١٧ کارگر برای کار در مزرعه رفته بودیم، صاحبان مزارع ما را تهدید کرده و مورد تحقیر قرار دادند. ما خواستیم از کار دست بکشیم. آن‌ها هم به روستاهای اطراف خبر دادند و با قمه و چاقو به ما حمله‌ور شدند. به بهانه اینکه کورد هستیم هدف حمله قرار گرفتیم."

نژادپرستی چیست؟

حتی اگر تعریف نژادپرستی در ترکیه با تمامی جوامع بشری متفاوت باشد اما واقعیت این است که نژادپرستی از لحاظ حقوقی جرم علیه بشریت است. نژادپرستی یک «بیماری»، «رفتاری آگاهانه»، «شیوه‌ای از مدیریت- قدرت» می‌باشد. فردا در ادامه این مبحث به تاریخ، تعریف و نشانه‌های اجتماعی نژادپرستی می‌پردازیم.