۲٢ روز بی‌خبری از وضعیت و محل نگهداری زینب جلالیان

زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد ۱۳ سال است بدون داشتن حق اعزام به مرخصی در زندانهای ایران محبوس می‌باشد. وی در میان زندانیان سیاسی زن در ایران سنگینترین حکم یعنی حبس ابد را داراست.

علی جلالیان پدر زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد در گفتوگو با کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرد، دخترش به مکانی نامعلوم منتقل شده است و خانواده‌ی وی بیش از بیست روز است که از وضعیت دخترشان و یا محل نگهداری او خبری ندارند.

پدر زینب جلالیان همچنین گفت، علی رغم تلاش بسیار و پیگیری‌های آنها تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی و یا محل نگهداریش بدست نیاورده‌اند.

این در حالیست که زینب جلالیان در قرنطینه‌ی زندان قرچک ورامین به کرونا مبتلا شده بود و همچنین به دلیل اعتصاب غذا در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می‌برد.

به گفته‌ی آقای جلالیان، زینب در آخرین تماس خود به مادرش گفته بود، به کرونا مبتلا شده و حال او خوب نیست.

وی همچنین از تاریخ ۳۱ خرداد با درخواست انتقال به زندان خوی و یا اوین در تهران اعتصاب غذا کرده بود.

زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد ۱۳ سال است بدون داشتن حق اعزام به مرخصی در زندانهای ایران محبوس می‌باشد. وی در میان زندانیان سیاسی زن در ایران سنگینترین حکم یعنی حبس ابد را داراست.

وی در طول ۱۳ سال گذشته حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده و این در حالیست که طبق قوانین ایران، زندانیان دارای حکم حبس ابد پس از گذراندن ۳ سال زندان می‌توانند به مرخصی اعزام شوند.

زینب جلالیان بارها مورد شکنجه قرار گرفته و برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته است.

امیر سالار داوودی وکیل زینب جلالیان که هم اکنون او نیز در زندان می‌باشد گفته بود؛"نگاه مسولان امنیتی ایران به زینب جلالیان نگاهی امنیتی است و از نظر حاکمیت خطرناک است و او را به عنوان یک تروریست و یک عضو پژاک به زعم خودشان می‌دانند و فکر می‌کنند بیرون از زندان بودن‌اش می‌تواند برای شان خطرناک باشد. برای همین یک روز هم تاکنون به او مرخصی نداده‌اند."

وی همچنین گفته بود؛"خانم جلالیان همچنان مورد مراجعات پیاپی قرار می‌گیرد و متاسفانه اصرار می‌کنند که مصاحبه کند. من حتی متوجه نمی‌شوم چرا باید زینب مصاحبه کند؟ حتی یک بار به صورت مخفیانه مصاحبه‌ای با او کرده بودند به این صورت که زینب را نشانده بودند بعد خود زینب متوجه شده بود که دارند مخفیانه فیلم می‌گیرند. بعد رفته بودند فیلم را از جهات مختلف ادیت کرده و چیزی از توی آن درآورده بودند که خیلی جوانمردانه نبود. حتی برنامه مستندی هم پخش شده بود درباره زینب گفته بودند تروریست است. من واکنش نشان دادم به درخواست خود زینب که خیلی ملول و ناراحت شده بود و جزو معدود دفعاتی بود که زینب از من خواست به ماجرا ورود کنم. من هم اعلام کردم که ایشان یک فعال مدنی-فرهنگی است و تنها چیزی که به او نمی‌چسبد همین تروریست بودن است و اینکه می‌گویند از زینب سلاح گرفته‌اند کذب محض است و بعدا در گزارش نهاد امنیتی این اصلاح شد که به هیچ وجه از زینب هنگام دستگیری سلاحی کشف نشده است."

شایان ذکر است که خبرگزاری فرات نیوز روز ٢٩ ژوئن (٩ تیرماه) در گزارشی از بازجویی زینب جلالیان توسط ٢ مأمور سازمان بدنام اطلاعات ایران در پوشش اعضای موسسه امنیتی موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر کوردستان ایران» پرده برداشته بود.