۲۱ فوریه ۲۰۱۳: سالروز درگذشت مادر برفو، زنی با چشمان همیشه باز

روز گذشته ۲۱ فوریه مصادف با مرگ یک از نمادهای جهانی مادران صلح، مادر برفو در باکور (شمال کوردستان) بود.

در ۲۱ فوریه سال ۲۰۱۳ مادر برفو یکی از نمادهای جهانی مادران صلح در جهان و  مادران روزهای شنبه در باکور درگذشت. او مادر جمیل کاربیگ بود که در جریان کودتای ۱۲ سپتامبر از سوی کوتاچیان دستگیر شد.

مادر برفو از زمان دستگیری جمیل تا ۲۱ فوریه ۲۰۱۳ به مدت ۳۳ سال برای یافتن فرزندش یک دم از پا ننشست و در ۱۰۶ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست داد. جنازه مادر برفو با مشارکت مادران شنبه و مدافعان حقوق بشر در منطقه گولی از توابع قارص به خاک سپرده شد.

مادر برفو ۳۳ سال آخر عمر خود را در پی یافتن استخوان‌ها و بقایای جنازه جمیل سپری کرد. او حتی در سن ۱۰۵ سالگی نیز در دادگاه عاملان کودتای ۱۲ سپتامبر به رهبری کنعان اورن شرکت کرد. برفو پیش از آنکه جان خود را از دست بدهد گفته بود: "دارای سه دختر و سه پسر هستم. اما فرزندم جمیل در این میان یک انقلابی بود. هر گاه از دولت می‌پرسیدیم که چه بر سر جمیل آمده است می‌گفتند فرار کرده است و رفته است. اما آخرین بار یکی از نمایندگان آ.ک.پ به نام ظفر اوسکولو به من گفت که جمیل در زیر شکنجه کشته شده است. از آن زمان به بعد من در پی استخوان‌های جمیل هستم. اما تا زمانی که بقایای جسد جمیل را پیدا نکنم و بر مزارش دعا نخوانم چشمهای من باز خواهند ماند. به من وعده بازگرداندن بقایای جنازه جمیل را داده‌اند، من امیدوارم که وعده خود را عملی کنند. اما تقاضایی دارم؛ تا زمانیکه از مزار جمیل اطلاعی نیابم و حتی اگر بمیرم، جنازه من را به گور نسپارید. وصیت می‌کنم که با فرزندم در یک آرامگاه به خاک سپرده شویم."