اهالی شنگال: هیچ توافقی بدون رضایت ما قابل قبول نیست

​​​​​​​"شنگال و ایزدی‌ها دیگر مانند گذشته نیستند، اکنون مردم هشیار هستند، هیچ کسی نمی‌تواند تفاهمی را که مورد قبول ما نیست بر ما تحمیل کند، ما ی.ب.ش و ی.ژ.ش را داریم و به هیچ نیروی دیگری نیاز نداریم."

 حکومت اقلیم کوردستان با ریاست پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) و حکومت مرکزی عراق در مورد شنگال و خلق ایزدی توافقی امضا کردند، این در حالیست که هیچ کدام از نمایندگان حقیقی ایزدی‌ها از این توافق اطلاع ندارند و در آن شرکت ندارند.

ایزدی‌ها این توافق را رد کرده و می‌گویند، ما به هیچ وجه هیچ توافقی که بر ایزدیها تحمیل شود را نمی‌پذیریم، مخصوصا اگر نماینده‌ی حقیقی ایزدی‌ها یک طرف این توافق نباشد و رضایت ایزدی‌ها در نظر گرفته نشود.

اعتراضات و تجمعات خلق شنگال علیه این توافق همچنان ادامه دارد و آنرا فرمانی دیگر علیه خلق ایزدی می‌دانند. هموطنان ایزدی ساکن در بخش سنون از توابع شنگال در مورد این توافق به خبرگزاری فرات نیوز صحبت کردند.

حجی دهال یک هموطن اهل بخش سنون است که همه‌ی عمر خود را در آنجا گذرانده است، وی گفت:"خلق ایزدی از این توافق مطلع نیست و نظر آنها پرسیده نشده است. ما خواهان زندگی آرام هستیم، ما می‌خواهیم که همه‌ی نیروها با هم متحد شوند."

حجی دهال همچنین گفت:"زمانی که داعش به شنگال حمله کرد، نیروهای پ.د.ک فرار کردند و خلق ایزدی را در چنگال داعش تنها گذاشتند اما پ.ک.ک آمد و مردم منطقه را نجات داد، آنها مقاومتی تاریخی انجام دادند. ما می‌خواهیم که نمایندگان حقیقی ایزدی‌ها از هر توافقی مطلع باشند و مردم خود در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.»

یک شهروند دیگر با نام رشید داود می‌گوید:"ما اینجا به فراموشی سپرده شده‌ایم، در مورد ما توافق می‌کنند و به دلخواه خود در مورد زندگی ما تصمیم‌گیری می‌کنند.‌ ما اجازه نمی‌دهیم نیروهایی که پیشتر از شنگال گریخته و مردم شنگال را تنها گذاشتند دوباره به اینجا بازگردند.»

عادل حاجی یکی دیگر از اهالی سنون نیز گفت:"ما می‌خواهیم آن نیرویی که از منطقه دفاع می‌کند، از مردم خود منطقه تشکیل شود و نمی‌شود نیروی دیگری بیاید که در زمان خطر مردم ایزدی را تنها بگذارد و به اشغالگران تسلیم کند."

قندیل تل‌عزیر یک شهروند ایزدی دیگر می‌گوید:"ما به دلیل سیاست پ.د.ک قتل‌عام شدیم و هزاران زن و دختر ایزدی ربوده شدند و کودکان بسیاری بی‌مادر شدند. پس از آن نیز پ.د.ک در سال ۲۰۱۷ یک بار دیگر شنگال را به حشد شعبی تسلیم کرد. ما نمی‌پذیریم یک بار دیگر پ.د.ک ما را بفروشد.»

وی همچنین گفت:"ایزدی‌ها اکنون مانند گذشته نیستند، به هیچ وجه هیچ توافقی را که نمایندگان واقعی آنها در آن حضور نداشته باشند را نمی‌پذیرند. اکنون خلق ایزدی نیروی مدافع خود را دارد، ما به هیچ نیروی دیگری نیاز نداریم، ما ی.ب.ش و ی.ژ.ش را داریم و به آنها باور داریم."