آلدار خلیل: توطئه‌های ترکیه به نتیجه نرسیدند

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اعلام نمود که ترکیه تلاش نمود تا از انتخابات آمریکا به عنوان فرصتی برای خود استفاده کرده و به شمال-شرق سوریه حمله کند، اما توطئه‌های ترکیه به نتیجه نرسیدند.

آلدار خلیل عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با تلاش‌های انها برای دست‌یابی به اتحاد ملی، توطئه‌ها و حملات دولت ترک به شمال-شرق سوریه، آرایش روسیه، ایران و حکومت دمشق، آمریکا و تلاش‌های دیپلماتیک خودمدیریتی، به پرسشهای خبرنگار روزنانه ینی اوزگور پولتیکا پاسخ داد.

آلدار خلیل در رابطه با تلاش‌های انجام شده از سوی حزبشان برای دست‌یابی به اتحاد ملی در روژآوای کوردستان اظهار داشت: دست‌یابی به اتحاد ملی لازم است. شرایط برای دست‌یابی به اتحاد ملی اگر کم نیز بوده باشد، ایجاد شده است. تلاش‌ها برای اتحاد بین احزاب اتحادیه میهنی کورد PYNK و شورای میهنی کورد ENKS اکنون به دلیل عدم حضور نماینده امریکا در منطقه متوقف شده است. در برخی از موارد گام‌هایی را برداشته‌ایم. در رابطه با مسائل سیاسی به توافق و هم‌فکری‌هایی دست یافته‌ایم تا مرجعی کوردی در روژاوا برای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، دیالوگ برقرار باشد، و فعالیتهای مشترک صورت گیرد. اما شورای میهنی کورد در این چارچوب بر اساس نظرات خود برداشت‌های دیگری را از این توافق داشته و تلاش نمودند تا توافق خودمدیریتی دمکراتیک را تغییر دهند. اما ما این مسئله را نپذیرفتیم. زیرا قرارداد اجتماعی شمال-شرق سوریه با اراده مشترک تمامی خلق‌های سوریه تنظیم شده است. درست نیست که چند حزب گردهم آمده و آن را تغییر دهند. این موضع آنان، خودمدیریتی را نه تنها بهبود نمی‌بخشد بلکه تخریب می‌کند. به همین دلیل این سوال ایجاد می‌شود که آیا می‌خواهند خودمدیریتی را بهبود بخشند یا تخریب کنند. برای نمونه می‌خواهند که سیستم دفاعی و زبان مادری را تغییر دهند، همچنین می‌خواهند که سیستم خودمدیریتی را از میان بردارند، و مفهوم ملت دمکراتیک را نادیده گرفته و آن را جدی نمی‌بینند.

ازطرف دیگر و با این خواسته‌ها، درصدد پیوستن به خودمدیریتی هستند. ما گفتیم بسیار خوب، گفتیم تا کنون با دشمن همکاری داشته‌اید، تا کنون با ائتلاف به اصطلاح اپوزیسیون سوری همکاری داشته‌اید که مغز متفکر آن در دست دولت ترک است. اما دست‌یابی به اتحاد نیازمند شرایطی است. از انتخابات حرف زدیم. اما آنها می‌خواهند بدون انتخابات نیمی از تمامی مناصب و پست‌های خودمدیریتی را نیز در دست داشته باشند. اما اکنون گفتوگوها متوقف شده‌اند.

از طرف دیگر مسائلی وجود دارند که در دستور روز قرار نگرفته‌اند. اما در صورتیکه زمان مناسبی برای آن برسد، در دستور کار روز قرار می‌گیرند. مسئله پیشمرگه‌های روژ یکی از این موارد است، اما این افراد در واقع پیشمرگ نیستند. افرادی هستند که از طریق دولت ترک به تبهکار تبدیل شده‌اند. در شنگال و قندیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانگونه که اردوغان از تبهکاران دیگری در لیبی یا آذربایجان استفاده می‌کند، از این افراد نیز استفاده می‌کند. افرادی که تبدیل به تبهکار شده باشند انسان‌های درستی به شمار نمی‌روند. به همین دلیل امکان ندارد که ما این مسئله را قبول کنیم. درست نیست افرادی که به تبهکاری دست زده باشند، در روژآوا به خدمت سربازی دست بزنند.

اگر از دست ترکیه برآید، تمامی روژآوا را اشغال می‌کند

آلدار خلیل در رابطه با این سوال که چرا حملات دولت دولت ترک به عین عیسی و تل تمر بسیار شدید هستند نیز گفت: دولت ترک می‌خواهد که ترکیه بزرگ و پهناوری را ایجاد کند و در همین راستا تلاش می‌کند تمامی روژآوای کوردستان را به اشغال در آورد. اما در این رابطه ترکیه نمی‌تواند پاسخگوی موازنات بین‌المللی باشد، از طرف دیگر بحران اقتصادی دولت ترک را نیز باید در این باره دخیل دانست، همچنین مشکلاتی که ترکیه با تمام جهان داشته و اجازه نمی‌دهند که ترکیه با حداکثر توان موجود دست به تجاوز بزند.

آلدار خلیل در بخش دیگری از سخنان خود با روزنامه ینی اوزگور پولتیکا خاطرنشان ساخت که دولت ترک در منطقه به منبع تمامی مشکلات تبدیل شده و در این باره اظهار داشت: اما دولت ترک مانند قبل نمی‌تواند به شیوه‌ای گسترده و همه جانبه دست به حمله بزند.در عین حال با وجود بحران نیز تلاش می‌کنند تا در یکی از کشورها دست به اقداماتی بزنند. در ماه دسامبر زمانیکه همه جهان مشغول تدارک جشن‌های سال جدید بود، هیچ کس در محل کار حاضر نبود و در امریکا نیز فرایند انتقال قدرت در جریان بود، ترکیه تلاش کرد از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و در چند روز تمامی این منطقه را به اشغال درآورد. اما دچار فریب شد و با مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک مواجه شد. نیروهای سوریه دمکراتیک به مقاومت جانانه‌ای دست زدند، از این تریبون به تمامی نیروهای سوریه دمکراتیک درود می‌فرستم مقاومتی تاریخی را نشان دادند. خلقمان نیز در مقابل حملات ایستادگی کردند. و از این طریق بود که تلاش‌های آنان با شکست مواجه شد.

عزیمت هاکان فیدان به دمشق

آلدار خلیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در جریان حملات صورت گرفته به عین عیسی و تل تمر، شاهد بروز کشمکش‌هایی در قامشلو بودیم. بدون گمان این حملات و مشکلات روی داده در قامشلو با یکدیگر ارتباط داشتند. در این رابطه نه فقط دولت ترک، روسیه، رژیم سوریه و ایران و آمریکا نیز حضور داشتند. نیروهای ائتلاف که متکشل از ۷۳ کشور است در این جا حضور دارند. کشورهای بسیاری در سوریه نقش مهمی ایفا می‌کنند. اطلاعاتی در دست است که رئیس میت ترکیه، هاکان فیدان از طریق روسیه به دمشق رفته است. در زمانی که دولت ترک به عین عیسی و تل تمر حمله می‌کرد، رژیم دمشق نیز در قامشلو به تحرکاتی دست زده و از این طریق تلاش می‌کند خودمدیریتی دمکراتیک را با مشکل مواجه کند. ما اطلاعاتی در دست داریم که در این رابطه به اقداماتی دست زده‌اند. اما توطئه‌های آنان در عین عیسی و تل تمر و قامشلو به نتیجه نرسیدند. اما این گفته‌ها به این معنا نیست که بحران خاتمه یافته است، تنش‌ها و برخوردها همچنان ادامه دارند و مشکلاتی در جریان هستند. اما توطئه‌های انان در آستانه‌ی شکست قرار دارد.

اشغالگری به معنای قتل‌عام است

آلدار خلیل در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اشغالگری دولت ترک و نحوه اشغالگری گفت: اشغالگری دولت ترک در شمال-شرق سوریه اشغالگری عادی نبوده و با اشاره به نحوه اشغال این مناطق از سوی دولت ترک گفت: دولت ترک در مناطقی که به اشغال خود در می‌آورد ساکنان منطقه را از این جغرافیا بیرون رانده و یا آنها را به زندان می‌افکند یا شکنجه می‌کند. همراه با دست زدن به اشغالگری، دمگرافی منطقه را نیز تغییر می‌دهد، تاریخ و فرهنگ این منطقه را نیز تغییر می‌دهد، و سعی می‌کند فرهنگ و تاریخ و زبان خود را جایگزین کند. بر خلق منطقه ظلم کرده و به همین دلیل درست نیست که تنها شاهد تجاوزات رژیم اشغالگر ترک بود و در این باره کاری نکرد. برای آزادی این مناطق اشغال شده باید مبارزه گسترش داده شود. ما تصمیم راسخی داریم که تمامی مناطق اشغالی را به هر نحو ممکن آزاد کنیم. ما امیدواریم که سال ۲۰۲۱ به سال آزادی منطقه عفرین، سریکانی و گری سپی تبدیل شود، به همین دلیل علاوه بر تدارکات نظامی لازم است خود را از هر لحاظ آماده کنیم.

باید اشغالگری را خاتمه داد

آلدار خلیل در بخش دیگری از سخنان خود خواست که خلق‌های شمال-شرق سوریه واقعیت دولت ترکیه را به خوبی مشاهده کرده و بدانند که دولت ترک برای نشان دادن دشمنی خود از دست زدن به هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند، به همین دلیل لازم است که هیچگاه نباید امیدوار بود که این دولت برای آنان گامی بردارد.

آلدار خلیل عضو شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: مسئله‌ای که لازم است انجام داد اینست که ما اشغالگری را در سرزمین خود خاتمه داده و اشغالگران را بیرون برانیم. خلقمان در درجه اول، در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و تاریخی، فرهنگی دست به نبرد انقلابی خلقی زده و در این باره باید خود را به خوبی سازماندهی کند، تمامی آحاد خلقمان باید خود را بخشی از این مبارزه دیده و برای ممانعت از تداوم اشغالگری، مبارزه خود را گسترش دهد. برخی می‌گویند که اجازه بدهید دولت ترک جریان آب را باز کند کافی است. مسئله این نیست که دولت ترک جریان آب را باز کند یا نه، مسئله اشغالگری است، تا زمانیکه اشغالگری حضور داشته باشد، این رویدادها تکرار می‌شوند. راه حل تمامی این مشکلات پایان دادن به اشغالگری است.