"آماده نبودیم جاسوس میت و پاراستن باشیم، پ.د.ک از هولیر بیرونمان کرد"

یک خانواده اهل باکور کوردستان که چندین سال است در هولیر زندگی می‌کنند با خشونت و با توسل به زور از این شهر اخراج شدند. به گفته حسن آجار خانواده وی تنها به این دلیل از هولیر رانده شدند که آماده نبودند برای میت ترکیه و پاراستن بارزانی خبرچینی کنند.

حسن آجار، همسرش و دو فرزند خردسالش پس از آنکه به گفته وی جاسوسی برای میت ترکیه و پاراستن پ.د.ک را رد کردند از هولیر بیرون رانده شدند. آجار می‌گوید که او به ترک هولیر پاسخ رد داده است اما فرزندانش از سوی آسایش پ.د.ک با خشونت و توسل به اسلحه به داخل یک خودرو برده شده‌اند و آنان را در ایست بازرسی «دیگله» (خط مرزی میان پ.د.ک و ی.ن.ک که به مرز دو كشور شباهت بیشتری دارد) رها کرده‌اند.

صبح امروز حسن آجار و همسرش و هر دو فرزند خردسالش در مقابل دفتر سازمان ملل در شهر سلیمانیه در نشستی خبری شرکت کردند. حسن آجار گفت:"من اهل جولمرگ باکور کوردستان هستم. سال ٢٠٠٣ به دلیل فعالیت‌های سیاسی دستگیر شدم و ١٢ سال را در زندان‌های رژیم ترک بسر بردم، سال ٢٠١۴ به دلیل بیماری مزمن که در زندان به آن مبتلا شده بودم، همچنین به درخواست آقای عبدالله اوجالان برای آزادی زندانیان سیاسی در ترکیه آزاد شدم.

پس از آزادی از زندان‌های رژیم ترک به شهر هولیر آمده و پناهنده شدم. به کار و امور روزانه خود مشغول بوده و عضو دفتر ه.د.پ بودم. هیچگونه فعالیت غیرقانونی انجام نداده‌ام تا برای حکومت اقلیم و یا پ.د.ک مانعی بوده باشد. یکسال پیش پ.د.ک و میت ترک از خانواده من خواستند که برایشان جاسوسی کنیم. ما این درخواست آنان را رد کردیم و به آنها گفتیم که به این بی‌اخلاقی دست نخواهیم زد. پس از آن ما را تهدید کردند و چندین بار خواستار ترک هولیر شدند. ما به درخواست ترک هولیر هم پاسخی ندادیم. حتی من را به قتل تهدید کردند ولی من هولیر را ترک نکردم."

این پناهجوی باکور کوردستان در ادامه گفت:"دیروز از آسایش هولیر تلفنی با من تماس گرفتند و گفتند که در اوراق اقامت شما مشکلی وجود ارد. ما نیز فورا به مرکز صدور اقامت رفتیم. آنجا ما را دستگیر کردند، با خشونت و زور ما را سوار خودرو کردند و در خارج از شهر هولیر در ایست بازرسی دیگله ما را رها کردند.

دختر خردسال آجار از پدرش می‌خواهد که به تحصیل در مدرسه ادامه دهد. حسن آجار از دفتر سازمان ملل خواست تا برای حل مشکل آنان اقدام کند.