باشاران: ما رفقای همان ساکینه‌ای هستیم که بر صورت قاتلان تف می‌کرد

یاد و خاطره زنان کورد به قتل رسیده در پاریس و سلوپی، در درسیم، آنکارا و جولمرگ گرامی داشته شد. عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها، در این رابطه اظهار داشت: ما رفقای همان ساکینه‌ای هستیم که بر صورت قاتلان تف می‌کرد.

در مراسمی در درسیم  یاد و خاطره انقلابیون کورد، ساکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز که در سال ۲۰۱۳ در پاریس ترور شدند، گرامی داشته شد. مراسمی که قرار بود در کنار مزار ساکینه جانسز برگزار شود به دلیل ممانعت نیروهای پلیس برگزار نشد. به همین دلیل اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها و ساکنان منطقه به منظور بزرگداشت وی به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها رهسپار شدند.

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در درسیم، در مراسم یادبود ساکنیه جانسز سخنرانی کرده و با ادای احترام به لیلا، فیدان، ساکینه، پاکیزه، سیوه و فاطمه، نسبت به تمامی زنان انقلابی که به شهادت رسیده‌اند، ادای احترام نمود.

باشاران مقاومت ساکینه جانسز در زندان آمد را خاطرنشان کرده و گفت: ساکینه جانسز تمامی حیات خود را به مبارزه برای آزادی اختصاص داد. مبارزه وی هنوز هم در دیوارهای زندان آمد طنینهانداز است. موضع وی که بر صورت اسعد اُکتای تف کرد، امروز نیز از سوی زنان در مقابل با قاتلان و حمله‌کنندگان نشان داده می‌شود. باشاران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زنان کورد همیشه بر صورت قاتلان تف خواهند انداخت، آنها نیز به خوبی می‌دانند که زنان دست از مبارزه بر نمی‌دارند.

باشاران در ادامه سخنان خود افزود: هر روز زنان را هدف قرار می‌دهند، اما نمی‌توانند ما را بترسانند. زیرا ما رفقای همان ساکینه‌ای هستیم که در مقابل قاتلان می‌ایستاد. ما رفقای فیدان دوغان هستیم که حیات خود را به مبارزه اختصاص داد. ما رفقای لیلاهایی هستیم که در دیاسپورا مبارزه خود را ادامه داد. ما رفقای همان سیوه هستیم که زندگی خود را در زندان‌ها گذراند، اما قدمی عقب ننشست. ما رفقای فاطمه‌ها و آسیه‌ها و پاکیزه‌ها هستیم.

آنکارا

شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها، در آنکارا، برای سه زن سیاستمدار کورد، ساکینه جانسیز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز که در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس به قتل رسیدند، بیانیه‌ای را قرائت کرد.

فاطمه کلیچ آصلان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها- شاخه سینجان آنکارا، نیز اعلام کرد که سه زن سیاستمدار کورد از سوی نیروهای تاریکی کشته شدند. سه سال بعد از آن از سوی همان نیروها این بار در سلوپی شرنخ، سیوه دمیر، فاطمه اویار و پاکیز نایر به قتل رسیدند. نه ترکیه و نه فرانسه به منظور روشن شدن ابعاد این قتلعام قدمی برنداشتند. تلاش می‌کنند بر اساس دشمنی با کوردها رانت‌های سیاسی را نصیب خود کنند. از این طریق جنبش آزادی  زنان را هدف خود قرار دادند. اما ما در مقابل قتلعام‌ها سازماندهی خود را گسترش می‌دهیم.

ترکیه و فرانسه مسئول هستند

کلیچ آصلان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت ترکیه در طول تاریخ خود قتلعام‌های بزرگی را خصوصا در مقابل مبارزه زنان رقم زده است. زنان سیاستمدار کورد را به قتل می‌رساند و نسبت به جنازه‌های این زنان نیز بی‌احترامی می‌کند این همان عقلانیت مردسالارانه دولت است که در مقابل مبارزه زنان قرار می‌گیرد. بلوک فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ اما سرانجام از میان رفته و  اراده زنان به پیروزی می‌رسد. ما نسبت به زنان مبارز ادای احترام می‌کنیم. این مراسم نیز با شعارهای ژن، ژیان، آزادی به پایان رسید.

جولمرگ

مراسم یادبود ۶ زن مبارز و انقلابی کورد که در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ در پاریس و سلوپی از سوی نیروهای امنیتی دولت ترک به قتل رسیده بودند در جولمرگ نیز برگزار شد. روسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، فعالان جنبش زنان آزاد و شورای مادران آشتی در این مراسم شرکت کردند. در این نشست که با یک دقیقه سکوت ادای احترام به شهدا آغاز شد، فیلمی مستند از فعالیتهای سیاسی ۶ زن سیاستمدار آغاز شد. با سخنرانی و سردادن شعار ژن، ژیان، آزادی این مراسم خاتمه یافت.