بازتاب گسترده کمپین «آزادی برای اوجالان» در روزنامه یونگه ولت آلمان

روزنامه آلمانی یونگه ولت یک صفحه تمام از شماره امروز خود را به کمپین «زمان آزادی اوجالان و صلح کوردستان فرا رسید» اختصاص داده است. این کمپین از سوی بزرگترین سندیکای کارگری بریتانیا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

روزنامه آلمانی یونگه ولت در شماره امروز چهارشنبه (١٣ ژانویه/ ٢۴ دی) یک صفحه کامل را به کمپین بین‌المللی آزادی برای اوجالان و صلح برای کوردستان اختصاص داده است.

کمپین آزادی برای اوجالان و صلح برای کوردستان از سوی بزرگترین سندیکای کارگران دو كشور بریتانیا و ایرلند به نام سندیکای (Unite The Union) با یک میلیون و ۵٠٠ هزار نفر عضو و سندیکای GMB بریتانیا با ٧٠٠ هزار نفر عضو آغاز شده است.

فراخوان این کمپین امروز در روزنامه آلمانی یونگه ولت (Junge Welt) منتشر شد. در نوامبر سال ٢٠٢٠ این فراخوان در روزنامه‌ی آلمانی دیگری به نام دتاگس زایتونگ (TAZ) و در ٢۴ اکتبر ٢٠٢٠ نیز در روزنامه دِرفرایتگه منتشر شده بود.

روزنامه یونگه ولت در شماره امروز خود یک عکس کنگره کنفدراسیون سندیکاهای بریتانیا را منتشر کرد که در آن اعضای کنگره و نمایندگان سندیکاها تصاویری از عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را در دست گرفته‌اند که روی این عکس‌ها عبارت «آزادی برای اوجالان» قید شده است.

'زمان آزادی اوجالان فرارسیده است'

روزنامه یونگه ولت در این رابطه نوشته است که عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد از ١۵ فوریه ١٩٩٩ خارج از قوانین بین‌المللی از کنیا ربوده شده و به ترکیه مسترد شده است و از آن زمان تاکنون بیش از ٢٠ سال است در خاورمیانه جنگ، اشغالگری، حمله و یورش ادامه دارد.

در ادامه آمده است که عبدالله اوجالان در تمام دوره اسارت خود بدون وقفه خواستار صلح، آزادی و حل مسئله کورد بوده و زندگی خود را وقف آن کرده است.

روزنامه سپس به کمپین‌هایی که با هدف آزادی برای اوجالان برپا شده‌اند اشاره کرده و می‌گوید که در فاصله سال‌های ٢٠٠۵ و ٢٠٠۶ بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کورد عبدالله اوجالان را اراده سیاسی خویش نامیده‌اند و کارزار آزادی اوجالان را امضا کرده‌اند. همچنین در سال ٢٠١۵ نیز بیش از ١٠ میلیون نفر خواستار آزادی اوجالان شده‌اند.

روزنامه یونگه ولت می‌افزاید:"اوجالان تنها یک فرد و شخصیتی سیاسی نیست که در منطقه نقش تعیین کننده‌ای در مورد حل مسئله کورد داشته باشد، بلکه همزمان دارای فکر و پروژه کنفدرالیسم دمکراتیک است که نمونه عینی آن در روژاوا (شمال و شرق سوریه) به مرحله اجرا گذاشته شده و در کشوری که دست به گریبان جنگ داخلی است روژاوا به الگویی برای آزادی و دمکراسی مبدل شده است. ما اذعان داریم که تنش و جنگ خاورمیانه که از سوی حکومت ترکیه مدیریت می‌شود با آزادی عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی دیگر به پایان خواهد رسید."

سندیکاهای کارگران بریتانیا چگونه کارزار «آزادی برای اوجالان» را آغاز کرده بودند؟

دو سندیکای بزرگ بریتانیا به نام‌های Unite The Union و GMB که دارای ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر عضو هستند در آوریل سال ٢٠١۶ با تصمیمی مشترک کارزار آزادی برای اوجالان (Freedom for Ocalan) را آغاز کردند.

این کارزار در ۴ سال گذشته از طریق برپایی میزگرد و برگزاری پانل، سمینار و کنفرانس پارادایم عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را برای ده‌ها هزار نفر از شهروندان، فعالان، دانشجویان و شخصیت‌های بریتانیا شناسانده است. کارزار آزادی برای اوجالان امروز به یکی از بزرگترین کمپین‌های جهان مبدل گشته است.

اتحادیه سندیکاهای کارگری بریتانیا خود متشکل از ۴٨ سندیکای دیگر بوده و دارای ۵ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر عضو است. سندیکای کارگران Unison نیز با ١ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر عضو به این کارزار ملحق شده است.

همچنین سندیکاهای CWU با ٢٠٠ هزار نفر عضو، سندیکای NEA NUT با ۴۵٠ هزار نفر عضو، سندیکای GFTU با ۴٠٠ هزار نفر عضو، سندیکای ASLEF و GFTU با ۴۵ هزار عضو، سندیکای FBU با ۵۵ هزار عضو، سندیکای EIS با ٨٠ هزار نفر عضو و سندیکای RMT با ٨٠ هزار نفر عضو تصمیم گرفته‌اند که در کمپین آزادی اوجالان جای گرفته و برای آزادی رهبر خلق کورد تلاش کنند.