بهای سنگین مطالبه آزادی: ۵٠ بار بازداشت و سه بار زندانی

تآمیش آکپینار ۶۲ ساله که از سوی نیروهای امنیتی در جریان حمله به حزب دمکراتیک خلق‌ها بازداشت و سپس آزاد شده بود، با اشاره به وضعیت سیاسی در ترکیه گفت: در طول ۳۳ سال، ۵٠ بار بازداشت و ۳ بار زندانی شده است.

بنابه دستور دادستانی جمهوری شهر آیدین، در ۱۴ فوریه ۱۳ نفر از زنان عضو حزب دمکراتیک خلق‌ها بازداشت شدند. بعد از چهار روز با حکم ممنوعیت خروج از کشور از سوی دادگاه این افراد آزاد شدند. تامیش آکپینار از روسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر آیدین و عضو شورای HDK یکی از این زنان بازداشت شده بود.

شروع کار سیاسی از ۱۵ سالگی

تامیش آکپینار ۶۲ ساله، سالیان درازی است که در جریان مبارزات دمکراتیک خلق کورد فعالانه حضور دارد. این زن کورد طی ۳۳ سال اخیر ۵۰ بار بازاشت و ۳ بار نیز زندانی شده است. آکپینار طی گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا در رابطه با فعالیتهای سیاسی خود اظهار داشت: وی اصالاتا از اهالی منطقه البستان در مرعش بوده و در سال ۱۹۷۰ با خانواده خود به استانبول مهاجرت کرده‌اند. وی گفت که از ۱۵ سالگی وارد سیاست شده است و با مبارزات دمکراتیک آشنایی پیدا کرده است. نخست در سازمان پارتیزان جای گرفته و تا سال ۲۰۰۰ در این سازمان حضور داشته است. آکپینار می‌گوید در تمامی سا‌ل‌هایی که کار کرده است، تمامی درآمد خود را به زندانیان و حمایت از این سازمان اختصاص داده است.

آکپینار با اشاره به وضعیت خانوادگی خود می‌گوید که در سال ۱۹۸۴ ازدواج کرده است، بعد از مدتی هسمر وی در جریان عملیات نیروهای امنیتی علیه سازمان پارتیزان با اتهام عضویت در سازمان دستگیر شده است. وی در ادامه افزود نخستین بار در سال ۱۹۸۸ در رابطه با برپایی تظاهراتی به منظور حمایت از زندانیان در چاناک قلعه بازداشت شده است. بار دوم نیز در سال ۱۹۹۰ در پارک یوغورت چوی استانبول همراه با خواهرش بازداشت و ۴۵ روز تحت شکنجه‌های شدید بوده است. بعد از این مدت آزاد اما خواهرش دستگیر و زندانی شده است. در سال ۱۹۹۶ نیز ۲۶ روز در زندان انکارا بوده و ۹ بار دیگر نیز بازداشت شده است. بعد از این بازداشت‌ها، ۳۰ بار دیگر بازداشت شده است.

آکپینار در بخش دیگری از خاطرات سیاسی خود می‌گوید که در سال ۱۹۹۷ در جریان حمله به مرکز فرهنگی مزوپوتامیا دستگیر و به اتهام عضویت در سازمان دستگیر شده و ۶ ماه در زندان عمرانیه زندانی بوده است. بعد از محاکمه به ٣ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

آکپنیار در بخش دیگری از گفتگوی خود با مزوپوتامیا گفت: در سال ۲۰۰۰ به منظور اعتراض به تعطیلی مرکز فرهنگی مزوپوتامیا برای بار ۴۷ بازداشت شده است و با اتهام عضویت در سازمان ۵ ماه و نیم را در زندان بسر برده است. زمانی نیز که ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در آیدین را برعهده داشته است با اتهام تبلیغات برای سازمان بازداشت و در سال ۲۰۱۷ از زندان آزاد شده است. وی در سال ۲۰۱۸ نیز بار دیگربار دستگیر و زندانی شده است. بعد از آن دادگاه با حکم ممنوع الخروجی حکم آزادی وی را از زندان صادر کرده است.

آکپینار اظهار داشت که به دلیل فعالیتها و مبارزاتش در حزب دمکراتیک خلق‌ها ۲۵ بار در دادگاه حاضر شده ۱۴ فوریه امسال در چارچوب پرونده‌ای که برای اعضای این حزب گشوده شده است مجددا بازداشت شده است. در مجموع وی تا کنون ۵۰ بار بازداشت شده است. در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا، تامیش آکپینار گفت: علیرغم بازداشت، زندانی و بازجویی‌های مکرر او مبارزه بی‌وقفه خود را همچنان ادامه می‌دهد و برای آفرینش جهانی زیبا برای فرزندانش مبارزه خواهد کرد.