"بیایید برای آزادی وطن و جامعه‌مان بجنگیم"

چیا روژهلات عضو جمعیت جوانان روژهلات کوردستان (ک.ج.ر): جوانان در عوض اینکه خود را درگیر سیاست‌های کثیف و اشغالگری دولت‌های استعمارگر کنند و سپس کشته شوند، بیایند و به صفوف گریلاهای آزادی بپیوندند.

ویان کاروخ از اعضای شورای اجرایی اتحادیه زنان جوان روژهلات کوردستان (ی.ژ.ج.ر) و چیا روژهلات عضو جمعیت جوانان روژهلات کوردستان (ک.ج.ر) در گفتگویی با آژانس خبری فرات نیوز، به بیان نقطه نظرات و ارزیابی خود نسبت به مسئله خودکشی جوانان و سیاستهای رژیم ایران در روژهلات کوردستان پرداختند.

رژیم ایران به شیوه‌ای سیستماتیک جوانان را هدف گرفته است

ویان کاروخ از اعضای شورای اجرایی اتحادیه زنان جوان شرق کوردستان (ی.ژ.ج.ر) با اشاره به اقدامات روزانه حکومت ایران علیه جوان اظهار کرد: "ما روزانه شاهد حملات دشمن به جوانان هستیم، در روژهلات کوردستان نیز وضع به همین منوال است و حکومت ایران جوان را هدف قرار داده است. تمامی حکومتهای اشغالگر این سیاستها را علیه جوانان ما پیاده می‌کنند، اشغالگران می‌خواهند که پتانسیل، شجاعت، اراده، اعتماد به نفس را از جوانان ما بگیرند. به شکلی که جوانان نتوانند نقش اصلی خود در جامعه را ایفا نمایند.

با سیاست‌های خود در تلاش هستند از جوانان ما نیروهای وابسته و مزدور بسازند

کاروخ با بیان این موضوع اشاره کرد، حملاتی که از ناحیه دشمن صورت می‌گیرد، یک بعدی نبود و به مانند  بمباران است و گفت: "جوانان ما به طور روزانه هدف بمباران ایدئولوژیک هستند، این اقدام با تبلیغات همه جانبه و فراگیر شکل می‌گیرد، آنها در تلاش هستند که مبحث تبعیض جنسی را در ذهن جوانان جایی داده و منطبق با سیستم سرمایه‌داری آنها را از طریق تبلیغات رسانه‌ای به خود وابسته کنند. آنها از طرق مختلف سعی می‌کنند جوانان را از مسیر آزادی و فعالیت در راستای آزادی منحرف کرده و آنها را درگیر زندگی و آزادی کاذب کنند. این حملات چند وجهی بوده و جامعه جوان و بخصوص زنان جوان را هدف گرفته است. هم خانواده و هم نظام سرمایه‌داری/دولتی در این فکر هستند که چگونه می‌توانند جوانان را با افکار تبعیض جنسیتی و مردسالارانه بزرگ و پرورش داده و از انها در راستای اهداف خود بهره‌برداری کنند.

امروزه می‌بینیم که روزانه زنان کشته می‌شوند، اما مرگ آنها خودکشی و خودسوزی اعلام می‌شود، فاجعه بسیار بیشتر از این حرفهاست و باید مورد توجه قرار بگیرد. یک نمونه آشکار آن، گلاله شیخی است، او زنی سخت کوش و مقاوم بود. ما سیستم آموزشی ایران را قبول نداریم و آن را به طور کامل رد می‌کنیم و آنچه می‌خواهم بگویم در تائید این سیستم نیست، تنها برای توضیح مورد گلاله به آن اشاره می‌کنیم. گلاله سال‌ها زحمت کشید و درس خواند و می‌خواست در نتیجه تلاش و درس خواندن خود، بتواند معیشت زندگی خود را مستقل تامین کند، اما توط همسرش کشته می‌شود. ما با تحلیل این نمونه درک می‌کنیم که مفهوم این جملات "اگر تو مال من نباشی، نمی‌توانی مال کسی دیگری باشی و زندگی جدایی برای خودت داشته باشی" چیست. جامعه‌ای که ارزش‌ها و معیارهای خود را بر اساس پایه‌های اخلاقی گذاشته بود، امروز به کجا و به چه تباهی رسیده است. امروزه هزاران زن در روژهلات کوردستان، در ایران و در دیگر مناطق مورد خشونت قرار گرفته و کشته می‌شوند. زنان به شکلی دائمی تحت شکنجه و ظلم قرار می‌گیرند. در زمانه‌ای که با جامعه‌ای فاقد اخلاق و وجدان روبرو هستیم و جوانان در برابر چنین فاجعه‌هایی سکوت می‌کنند، آیا قانون یا صلاحیت قانونی وجود دارد که بتواند پاسخگوی این جنایات باشد؟ بدون شک در چنین شرایطی، سیستم به هر طریقی به جوانان حمله خواهد کرد. زیرا او می‌داند که یک جوان کورد و پیشاهنگ برای او خطری بسیار جدی است. سیستم از انرژی و حضور جوانان می‌ترسد. با این حملات و خنثی کردن جوانان می‌خواهد سیستم خود را توسعه داده و رشد دهد و ارتش خود را بسازد. بنابراین مهم و لازم است که جوانان از سیاست‌های اشغالگرانه دشمن که به جوانان تحمیل می‌کند، آگاه باشند و خود را درگیر این سیاست‌های کثیف نکرده و به آن آلوده نشوند و خود را برای مقابله و مبارزه با آن مسئول بدانند."

جوانان باید مراقب باشند و در ایجاد یک سیستم دمکراتیک نقش رهبری و پیشاهنگی خود را ایفا کنند

ویان کاروخ در ادامه ذکر کرد که زنان جوان باید به این باور برسند که زندگی و مرگ باید باید با آزادی عجین شود و زندگی بدون آزادی بی‌ارزش است، کاردوخ در ادامه اظهار داشت: "اگر زندگی ما منوط به تبعیض جنسیتی باشد، پس بهتر است چنین زندگی وجود نداشته باشد، زیرا نبود آن بهتر از حضور و وجود آن است. به همین دلیل است که دشمن روزانه جنبش آپویی را هدف حمله قرار می‌دهد، چون نمی‌خواهد جوانان با این جنبش آشنا شده و آزادی حقیقی را درک کنند. جنبش ما نشان داد که زنان ملک و ناموس کسی نیستند، بلکه وطن و هویت ما ناموس ما هستند، دشمن اشغالگر ایران این فلسفه و بینش را در جنبش آپویی مشاهده کرده است. دشمنان می‌بینند که جوانان آپویی چگونه در هفتانین و گاره مقاومت کردند و امروز در زاپ، متینا و آواشین این زنان جوان هستند که پیشگام مبارزه‌اند. با تبعیت از اندیشه و اراده آزاد در برابر ارتش ناتو مقاومت کرده و اجازه نمی‌دهد که سرزمین آنها اشغال شود."

به کوه‌ها بیایید و با پیوستن به جنبش آزادی علیه اشغالگران مبارزه کنید

کاروخ در پایان سخنان خود به مشکلات جوانان به ویژه زنان جوان در نتیجه سیاست‌های رژیم ایران توجه کرد و رو به جوانان گفت: "جوانان، به ویژه زنان جوان، باید نقش اصلی و مسئولیت‌پذیری خود را به انجام برسانند، به کوه‌های کوردستان آمده و در این جنگ و مقاومت جایگاه خود را بدست بیاورند."

چیا روژهلات عضو جمعیت جوانان روژهلات کوردستان (ک.ج.ر) نیز در ارتباط با  افزایش میزان خودکشی‌ها در میان جوانان صحبت کرد و گفت که حکومت اشغالگر ایران در تلاش است که جوانان را از واقعیات دور کرده و آنها را درگیر سیاست‌های کثیف خود کند. سیاستهایی که روی جوانان پیاده می‌شود، تا جایی پیش رفته است که تعداد زیادی از جوانان را به خودکشی مجبور کرده است. امروز شاهد خودکشی جوانان ۱۲ ساله در روژهلات کوردستان هستیم، یا جوانانی کم سن و سال که از زندگی اجتماعی بریده و سرگردان شده‌اند. این همه بیکاری وجود دارد، جوانان ناچارند کولبری کنند، باید علت اصلی این پدیده‌ها شناسایی شود. باید فهمید که چه کسی و چه جریانی سیاست نسل‌کشی جوانان را اجرا می‌کند؟ بدون شک دولت اشغالگر و استعماری ایران است که جوانان ما را از جامعه جدا و به این شک آنها را از واقعیت دور کرده و نابود می‌کند. اگر به تاریخ گذشته جوانان کوردستان نگاهی بیاندازیم، مواردی از این دست را نخواهیم یافت، بلکه شاهد جوانانی مبارز، قهرمان و تسلیم‌ناپذیر خواهیم بود که در مقیاس جهانی بی‌نظیر بوده‌اند. اما امروزه اشغالگر با تمام قوای خود دست به کار شده است که جوانان را کنترل و برای اهداف خود به کار بگیرد.

زمان آن رسیده است که جوانان قیام کنند

چیا روژهلات در ادامه افزود، امروز دشمن گریلاها را هدف گرفته است و آنها را آماج حملات خود قرار داده است، دشمن در حقیقت گریلا، کلیت جامعه کوردستان را هدف حمله قرار داده و در تلاش است ملت کوردستان را قتل‌عام نماید. این یعنی نابودی کامل ملت کورد و جوانان آن. زمان آن فرا رسیده است که جوانان کورد در مقابل حملات دشمن مقاومت کنند، همانطور که در حمله اشغالگرانه چند سال پیش داعش و گروه‌های تروریستی وابسته ترکیه که علیه روژاوا انجام دادند. جوانان روژهلات به آتش تبدیل شدند و در مقابل ظلم و استعمار ایستادگی کردند و ملتمان را از کشتار و نسل‌کشی رهانیدند. زمانی که زنان به بردگی گرفته شدند، مورد تجاوز قرار گرفتند، سر آنان بریده شد و در بازارها به فروش رسیدند، جوانان ما نتوانستند سکوت کنند و این ظلم و تعدی را قبول کنند، بسان آتش شعله‌ور شده و موضع رادیکال گرفتند. هزاران جوان ما در روژاوا جانباخته و با خون خود سرزمین و جامعه کوردستان را حفظ کردند. این جواب جوانان کورد برای اشغالگران و استعمارگران بود: "مهم نیست چه پیش می‌آید، هر اتفاقی هم بیافتد، ما پشت هم را رها نخواهیم کرد." اگر امروز میزان خودکشی‌ها، مواد مخدر و اعتیاد در جوانان افزایش یافته است، منشأ آن به شکلی کاملا مشخص و مستقیم سیاست‌های دشمن است. زیرا دشمن از تکرار تاریخ سربلندی و مقاومت جوانان هراس دارد، نمی‌خواهد کوردها متحد شوند و جوانان به پشت و پناه هم تبدیل شوند.

چیا روژهلات اعلام کرد، حکومت با این هدف که جوانان را از هم دور کند، انها را از راستی و حقیقت بازداشته و فردگرایی را در بین آنها ترویج می‌کند، همچنین آنها را در دنیایی توهمی و خیالی قرار می‌دهد و بدین شکل آنها را لیبرالیزه کرده و تمام قدرتشان را می‌گیرد. چیا روژهلات در ادامه افزود که امروه حس میهن‌دوستی جوانان کاهش پیدا کرده و لازم است جوانان بفهمند و کشف کنند که چه کسی آنها را به این پرتگاه‌ها رسانده است.

در عوض گرفتار شدن در سیاست‌های کثیف و استعماری دولت‌های اشغالگر کوردستان، به صفوف گریلاهای آزادی بپیوندید

روژهلات با اشاره به سیاست‌های دولت اشغالگر ایران رو به جوانان گفت، در عوض اینکه گرفتار سیاستهای استعماری و کثیف این حکومت شوید، در عوض اینکه به مرز خودکشی رسیده و جان خود را بستانید، در عوض اینکه گرفتار مواد مخدر شوید، بیایید و به صفوف گریلاهای آزادی بپیوندید. هدف دشمن نابودی شماست. بیایید و یک بار دیگر اراده خود را نشان دهید و علیه اشغالگران مبارزه کنید. نگرش خود را اینگونه تعیین کنید، اشغالگر باید متوقف شود. تاکنون انواع سیاستهای کثیف را در حق ملت و سرزمین ما انجام داده‌اند. "دیگر بست است و اجازه نمی‌دهیم."

برای آزادی سرزمین و ملتمان مبارزه کنیم

چیا روژهلات از اعضای (ک.ج.ر) در پایان سخنان خود، رو به جوانان اعلام کرد: "تحت عنوان جمعیت جوانان روژهلات کوردستان از تمامی جوانان بخصوص زنان جوان روژهلات کوردستان و ایران می‌خواهم به صفوف ما پیوسته و برای آزادی وطن و ملت مبارزه کنند. ما دشمن را شکست خواهیم داد و رهبر آپو که منبع و سرچشمه اراده جوانان است را از زندان آزاد خواهیم کرد."