بزرگداشت یاد و خاطره سه زن انقلابی: آنکارا عامل ترور است

روز گذشته طی برگزاری مجالسی یاد و خاطره هر سه زن انقلابی کورد که در سال ۲۰۱۳ در پاریس ترور شده بودند در شهرهای محل زادگاه خود و بسیاری از شهرهای دیگر کوردستان و ترکیه گرامی داشته شد.

روز گذشته با برگزاری مجالس یادبودی در کوردستان و شهرهای مختلف ترکیه، یاد و خاطره سکینه جانسز از اعضای موسس حزب کارگران کوردستان، فیدان دوغان نماینده گنگره ملی کوردستان و لیلا شایلمز از اعضای جنبش جوانان کورد در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس در جریان یک ترور سیاسی جان خود را از دست داده بودند، گرامی داشته شد. همزمان با آن به سوه دمیر، پاکیزه نایر و فاطمه اویار که در ۴ ژانویه ۲۰۱۶ در منطقه سیلوپی شرنخ به قتل رسیده بودند ادای احترام شد.

مرعش:

یاد و خاطره فیدان دوغان سیاستمدار کوردی که با سکینه جانسز و لیلا شایلمز ترور شدند، در منطقه البستان از توابع مرعش بر سر مزار وی گرامی داشته شد. علیرغم باران زیاد و محاصره نیروهای پلیس و ژاندارمری، این مراسم در آرامستان روستای خاپون برگزار شد. عایشه آجار باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها، رمزیه توسن پارلمانتار این حزب، مادران آشتی و فعالان جنبش زنان آزاد، اعضای مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها، اقوام و بستگان فیدان دوغان و صدها نفر دیگر در این مراسم یادبود شرکت کردند.

آنکارا عامل ترور است

در این مراسم تصاویر هر سه زن انقلابی در دست حاضران مشاهده می‌شد. عایشه آجارا باشاران سخنگوی مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در این مراسم سخنرانی کرده و گفت: امروز روی سیاه برای ما به شمار می‌رود. سه زن سیاستمدار در قلب اروپا ترور می‌شوند. ۹ سال از آن رویداد گذشته است اما عاملان اصلی این ترور هنوز معرفی و محاکمه نشده‌اند. هر چند نقش ترکیه در این قتل‌عام کاملا مشخص است، نه جامعه بین‌المللی و نه سازمان‌های بین‌المللی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. تلاش می‌شود عاملان این ترور همچنان ناشناس باقی بمانند. در این فرایند قتل‌عام زنان کورد همچنان ادامه دارد. در سلوپی ۳ زن سیاستمدار با همان شیوه به قتل رسیدند. عاملان این قتل‌ها یکی هستند. زیاد دور نیستند. در طول تاریخ زنان به طور پیوسته مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند. اما در مقابل ما به عنوان مجلس زنان حزب دمکراتیک خلقها و فعالان جنبش زنان آزاد، هیچگاه دست از پیگیری عاملان آن بر نمی‌داریم. پیام این قتل‌عام، دست کشیدن از مبارزه است. ما بار دیگر علام می‌کنیم تا زمانیکه صلحی شرافتمندانه تحقق پیدا نکند، ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم.

در پایان این مراسم، شرکت کنندگان با گذاشتن دسته‌های گل بر مزار فیدان دوغان، شعار «ژن، ژیان، آزادی» را سر دادند.

مرسین:

یاد و خاطره لیلا شایلمز از اعضای جنبش جوانان کورد هم بر مزار وی در آرامستان گونای کنت شهر مرسین گرامی داشته شد. مادران آشتی، مسئولان و اعضای حزب مناطق دمکراتیک، TUAY-DERو AYKAY-DER، تولای حاتم اوغولاری از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان و بسیاری از افراد دیگر در این مراسم حضور داشتند. زنان با شعار «ژن، ژیان آزادی» به سوی آرامستان و مزار لیلا شایلمز حرکت کردند. در بخشی از ین مراسم، مریم اربی از اعضای جمعیت مادران آشتی سخنرانی کرده و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سوه، پاکیزه و فاطمه اویار که در منطقه سیلوپی سرنخ به قتل رسیده بودند گفت: این زنان ظالمانه کشته شدند. نه به قتل‌عام زنان. مادران آشتی تا زمان کسب آشتی و دمکراسی مبارزه خود را ادامه می‌دهند.

بعد از سخنرانی مریم اربی، تولای حاتم اوغولاری سخنرانی کرده و گفت: با قتل‌عام پاریس خواستند فرایند صلح با خلق کورد را متوقف کنند. در این باره به اقدامات تخریبی فراوانی دست زدند. با دست زدن به قتل‌عام سیلوپی ضربه سنگین‌تری به فرایند صلح وارد کردند. این فرایند با قتل زنان خاتمه پیدا کرد. زنان سیاستمدار را به قتل رساندند. ما زنان، از سنت دولت‌های ترکیه، خاورمیانه و سوریه و ایران و عراق در تقابل با زنان کورد اطلاع داریم. تا زمانیکه عاملان قتل‌عام مشخص نشوند، در این کشور امکان ندارد که مسئله کورد به شیوه‌ای دمکراتیک و صلح‌آمیز حل شود. اما مبارزه ما تا زمانیکه هیچ زنی به قتل نرسد ادامه خواهد یافت. در شهرهای دیگر باکور کوردستان، در وان و سرت هم با برگزاری مراسم‌هایی، یاد و خاطره سه زن انقلابی کورد گرامی داشته شد.