"در دیدار با رئیس جمهوری خواستار به رسمیت شناختن شنگال شدیم"

عمر صالح، ریاست مشترک حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان اعلام کرد که آنان به نمایندگی از تمامی طیف‌‌های شنگال با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار کرده‌اند و افزود: ما خواستار به رسمیت شناختن اداره خودمدیریتی شنگال شدیم.

١٩ ژوئن هیئتی از شنگال با برهم صالح، رئیس جمهور عراق ملاقات کرده و در مورد شنگال، عراق و مطالبات جامعه ایزدی با وی گفتگو کرد.

برهم صالح با حضور حمید الشاطری رئیس دفاع میهنی در کاخ سلام در بغداد از این هئیت شنگال استقبال کرد، عمر صالح، رئیس حزب آشتی و دمکراسی ایزدیان (PADÊ)(پاده) در این هیئت جای گرفته بود. عمر صالح در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی این ملاقات پرداخت.

'٢٠ نفر در این هیئت با رئیس جمهور دیدار به عمل آوردند'

عمر صالح، رئیس مشترک پاده در رابطه با ترکیب هیئت گفت:"ما قبل از این دیدار با همدیگر گفتگو کردیم و افرادی که در هیئت جای گیرند را برگزیدیم تا بتوانیم مسائل شنگال، وضعیت جاری در آن را به خوبی توضیح دهیم و راه‌چاره‌ای برای مسائل بیابیم. تا بتوانیم گزارشی را در مورد مطالبات جامعه ما به حکومت عراق برسانیم. در هیئت داود جندی از اتحاد وطنی، سعید بتوش از حزب تقدم، نعام الیاس، سهام دخیل ، خزال رشو از جنبش زنان ایزدی، خودیدا چوکی شهردار سنون، فواد حمید و عیسی شمو نماینده مسیحیان، شیخ احمد مدلی و خلیل ابراهیم ایاز از سنی‌ها، عبدالرزاق به نمایندگی ترکمن‌های شنگال در هیئت جای گرفتند. تقریبا ٢٠ نفر در این هیئت که با مسائل مردم شنگال آشنایی دارند در هیئت حضور داشتند."

'مطالبات خلقمان را با برهم صالح در میان گذاشتیم'

عمر صالح گفت که هیئت ضمن گفتگو با برهم صالح گزارشی را در مورد مسائل شنگال به رئیس جمهور تقدیم کرده است و افزود:"ما گزارش را به رئیس جمهوری تقدیم کردیم، نماینده تمامی بخش‌های جامعه در تنظیم گزارش شرکت کردند و در دیدار کاخ سلام هم حضور داشتند. آنها هم این دیدار را مهم ارزیابی می‌کنند. در کمتر از ۶ ماه دیگر فرماندار شنگال با رأی‌گیری مردم شنگال برگزیده می‌شود. در صورت لزوم انتخابات برگزار خواهد شد. ما خواستار اداره امور خود هستیم نه اینکه افرادی از خارج ما را اداره کنند. ما می‌خواهیم جلوی سوداگری بیگانگان را بگیریم. شنگال حق دارد خود تصمیم‌گیرنده باشد، تا خلق شنگال به زادگاهشان بازگردند."

'موضوع اصلی بازگشت آوارگان بود'

"در مورد آوارگان به تفصیل سخن گفتیم. ما گفتیم که چرا آوارگان بازنمی‌گردند، به دلیل بازی‌های سیاسی نمی‌توانند برگردند. مانع بازگشت آنان می‌شوند و با گفتن اینکه ما با بلوک در آنجا خانه می‌سازیم مانع بازگشت مردم می‌شوند. از طریق سازمان‌ها و موسسه‌ها حق آنها را لگدمال می‌کنند. بجای آنکه به زادگاه خود بازگردانده شوند برایشان در خارج از شنگال خانه می‌سازند. تمامی احزاب از برنامه هیئت مطلع بودند. احزابی که در هیئت جای نگرفتند موضع خود را در رابطه با مخالفت با بازگشت آوارگان به شنگال نشان دادند."

'پ.د.ک نخواست این دیدار صورت گیرد'

عمر صالح رئیس مشترک پاده با تأکید بر اینکه آنان هیچ تبعیضی میان احزاب و جریان‌ها حتی پ.د.ک باقی نگذاشته‌اند گفت:"ما به پ.د.ک هم اطلاع دادیم، حیدر شَشو نماینده پ.د.ک است، جنبش صلاح نیز در این هیئت حضور نداشت. آنها نمی‌خواستند در هیئت جای بگیرند. ما خواستیم که از هر بخش جامعه در هیئت جای داشته باشند. حتی خدر صالح به عنوان فردی مستقل در این هیئت جای گرفت. هر کسی می‌تواند مشارکت کند. به عنوان هئیت عمومی ما ملاقات انجام دادیم. پ.د.ک هم اطلاع داشت، ویان دخیل هم نخواست شرکت کند و حتی می‌خواستند مانع این ملاقات شوند. اما در هر صورت ما موفق شدیم. ما امیدواریم که شنگال به محلی برای تصمیم‌گیری و مدیریت امور خود مبدل شود."

'می‌خواهند شنگال به قبل از ٢٠١۴ بازگردد'

"پ.د.ک می‌خواهد اداره قبل از ٢٠١۴ به شنگال بازگردد. اما ما با هیچ کسی سر دشمنی نداریم. اما اگر در حساسترین زمان تو را تنها گذاشته و بگریزند، تو نیز مجبور می‌شوی مقاومت کنی و در مقابل دشمنان بأیستی. آنها خود از شنگال گریختند و فرار کردند. هیچ کسی به زور آنها را بیرون نکرد. وقتی شنگال هدف حمله واقع شد آنها به شنگال پشت کردند و فرار کردند. اما اینبار در ٢٠١٧ هیچ حمله‌ای به شنگال صورت نگرفته بود، حشد الشعبی مناطقی را تخلیه کرد، آنها هم خواستند این خلا را اشغال کنند. اما آنچه محرز است این می‌باشد که نمی‌خواهند آرامش و امنیت در شنگال حکمفرما شود. ما نمی‌خواهیم اداره سابق به شنگال بازگردد و طبق میل خود اینجا رفتار کند."

'اجازه نمی‌دهیم در امور شنگال دخالت کنند'

عمر صالح در رابطه با حملات اخیر به شنگال گفت:"از طریق سازمان‌های مدنی، مغازهای مردم را هدف قرار می‌دهند. این اقدام جرم است، این‌ها مردم تو و جامعه تو هستند. چرا از مردم خود دفاع نمی‌کنی؟ پ.ک.ک را بهانه قرار می‌دهند، اما دروغ است، ما در شنگال هستیم. آنها همیشه مانع‌تراشی کرده‌اند. حیدر ششو هم با آنهاست. برخی می‌خواهند ایزدی‌ها را به جان هم بیاندازند. اجازه نمی‌دهیم ما را علیه همدیگر به کار گیرند. درهای ما برای تمامی طیف‌های ایزدی گشوده است. از تمامی جامعه درخواست می‌کنیم که متحد شوند. میت در هر جایی خود را سازماندهی کرده است. در شنگال هم هستند. متأسفانه امروز در شنگال ایزدی‌هایی داریم که با میت همکاری می‌کنند. رخدادهای اخیر نشانه نیرومندی ترکیه نیست، بلکه نشانه وجود جاسوس و خبرچین در میان خلق ایزدیست. رژیم ترک تنها خواستار اشغال موصل و کرکوک نیست، بلکه به دنبال اشغال دیاله، صلاح‌الدین و الأنبار هم می‌باشد. در سال آینده موعد ١٠٠ ساله پیمان لوزان به پایان می‌رسد. زمان زیادی باقی نمانده است. به همین دلیل است که رژیم ترک هار شده است."