دیپلماسی ک.ن.ک تدارکات خود را برای لوزان آماده می‌کند

کمیسیون دیپلماسی کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در بروکسل گردهم آمد و اعلام نمود که برای سالگرد پیمان لوزان فعالیت‌هایی را به انجام می‌رساند. ک.ن.ک خواستار اتحاد و همبستگی کوردها در مقابل حملات اشغالگرانه شد.

کمیسیون دیپلماسی مشترک کنگره ملی کوردستان که متشکل از ٣٢ حزب و سازمان کوردستانیست، روز شنبه در بروکسل پایتخت بلژیک به شور نشست.

در این نشست که نمایندگان احزاب و سازمان‌های باشور، روژاوا، روژهلات و باکور کوردستان در آن آماده بودند موضع تندی علیه حملات رژیم متجاوز ترکیه به باشور، شنگال و روژاوای کوردستان نشان داده شد و لزوم اتخاذ موضع مشترک کوردها علیه این حملات مورد تأکید قرار گرفت.

'نقشه‌های اشغالگران علیه کوردها ادامه دارند'

درسیم زند از اتحادیه میهنی کوردستان در آغاز جلسه گفت:"این نشست اهمیت ویژه‌ای دارد. در اینجا نمایندگان سازمان‌ها و احزاب هر چهاربخش کوردستان حضور دارند. نقشه‌های دولت‌های استعمارگر بر کوردستان برای نابودی خلقمان ده‌ها سال است ادامه دارد. امروز هم این نقشه‌‌ها در حال اجرا هستند. وظیفه میهن‌دوستی ایستادگی در مقابل این وضعیت است."

'هدف دولت ترک نه تنها پ.ک.ک، بلکه دستاوردهای کوردهاست'

حکمت سربلند رئیس حزب اسلامی کوردستان در سخنانی با اشاره به تحولات جاری در خاورمیانه و برنامه‌های دشمنان کوردها در این زمینه اظهار کرد،"برای نابودی دستاوردهای کوردها اقدامات بزرگی را آغاز کرده‌اند. با این همه کورد همچنان نیرو و بازیگر بزرگ منطقه است. اما کورد یک نقطه ضعف دارند و آن نیز عدم اتحاد است. اگر کورد مسائل داخلی خود را حل کنند و دارای استراتژی مشترکی باشند، مسائل حل خواهند شد. امروز بر کوردها واجب است که متحد شده و با هم عمل نمایند."

سربلند با اشاره به حملات رژیم ترک به باشور کودستان گفت:"ترکیه می‌گوید، 'پ.ک.ک آنجاست، به همین دلیل حمله می‌کنم، هدف ما این است'. شیخ سعید پ.ک.ک نبود. در زمان نسل‌کشی در درسیم پ.ک.ک وجود نداشت. کوردها هر جا وجود داشته‌اند رژیم ترک آنها را مورد حمله قرار داده‌ است. تا حد توان دست به قتل‌عام زده‌ و خواستار ریشه‌کن کردن کوردها بوده‌اند. هدف نابودی کورد و دستاوردهای آن است. چه ترکیه، چه ایران و چه دولت‌های عربی فرقی نمی‌کند. در رابطه با دشمنی با کوردها گردهم می‌آیند. ما نیز باید علیه آنها متحد شویم."

'لازم است علیه دشمن موضعی مشترک نشان دهیم'

حبیب ابراهیم از حزب اتحاد دمکراتیک با یادآوری ضرورت اتحاد میان کوردها گفت:"امروز دشمن خواستار نابودی همه ماست، اما ما با همدیگر مشکل داریم. قبل از هر چیز ما باید دست از زبان تند و تخریبگر روی تلویزیون و رسانه‌ها دست برداریم. دشمن هر روز به ما حمله می‌کند. به روژاوا، شنگال و باشور حمله می‌کند. بجای آنکه ما علیه دشمن موضع بگیریم، در میان خود مشکل داریم. تداوم این وضعیت به زیان ماست."

'ترکیه، حملات را گسترده‌تر می‌کند'

نیلوفر کوچ نماینده ک.ن.ک خاطرنشان کرد که دولت ترک سطح حملات را گسترش داده و افزود:"حملات امروز را از پ.ک.ک گسترده‌تر و فراتر ادامه می‌دهند. پیش از این به بهدینان حمله می‌کردند، اما امروز به مناطق ی.ن.ک هم حمله می‌کنند. حمله به غیرنظامیان افزایش یافته است. پیش از این در چمچمال، روز گذشته (جمعه ١٧ ژوئن) نیز در کلار دست به حمله زدند. این نشان می‌دهد که رژیم ترک مناطق هدف را گسترده‌تر می‌كند. ما باید در مقابل این کاری کنیم. به عنوان جنبش‌های کورد ما باید به شور نشسته و تصمیم بگیریم. هیچکدام از ما نباید سکوت کند. این به معنی مبدل کردن باشور به میدانی آتشین است. اردوغان شب و روز می‌گوید، تا ٢٠٢٣ می‌خواهد باشور کوردستان و روژاوای کوردستان را به خاک ترکیه ضمیمه کند."

'علیه حملات باید متحد شویم'

احمد کورده به نمایندگی از حزب عدالت کوردستان گفت:"کوردها با حملات بزرگی روبرو هستند، ترکیه هر روز خاک کوردستان را بمباران می‌کند، حملات هر روز ادامه دارند. همه سکوت کرده‌اند و تنها به تماشا نشسته‌اند. اگر ما کوردها هم به تماشا بنشینیم در حضور تاریخ مجرم خواهیم بود. از این رو باید گردهم آییم و با یکصدا علیه اشغالگری بپاخیزیم."

در ١٠٠مین سال پیمان لوزان، ترکیه درصدد اجرای برنامه‌های تازه‌ است

زبیر آیدار عضو رهبری ک.ن.ک در سخنرانی پایانی نشست گفت که کوردها بجز اتحاد هیچ راه دیگری ندارند و افزود، در صدمین سالگرد پیمان لوزان، ترکیه می‌خواهد مرزهای منطقه را تغییر دهد. آیدار خاطرنشان کرد که برای آنکه بداقبالی ١٠٠ سال پیش یکبار دیگر دامن کوردها را نگیرد، کوردها باید نیروی خود را متحد کرده و این بازیها را بر هم زنند.

آیدار خاطرنشان کرد که ک.ن.ک در ٩٩مین سالگرد پیمان لوزان آکسیون‌هایی را برگزار می‌کند و برای سال ٢٠٢٣ که مصادف ١٠٠مین سالگرد توافقنامه لوزان است ک.ن.ک در حال تدارک فعالیت‌ می‌باشد.