فارس حربو: پ.د.ک و بغداد مانع بازگشت ایزدی‌ها می‌شوند

مسئول ارتباطات شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال می‌گوید، پ.د.ک ۱۳ سال در شنگال قدرت را در دست داشت، اما نتیجه‌ی آن قتلعام ۲۰۱۴ بود. همزمان وی به این مسئله اشاره می‌کند که پ.د.ک و بغداد مانع بازگشت آواره‌های ایزدی به زادگاه خود می‌شوند.

 فارس حربو مسئول ارتباطات شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال در مصاحبه‌ای با روژنیوز در مورد توافق میان پ.د.ک و بغداد بر سر شنگال صحبت کرد.

 حربو در مورد اقدامات و فعالیت‌های شورای موسس شنگال که از سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است می‌گوید، "بدون آنکه حکومت اقلیم و حکومت عراق در شنگال حضور داشته باشند،  ما در همه‌ی عرصه‌ها مانند خدمات، اقتصاد و سلامت اقدامات مهمی انجام داده و راه را برای بازگشت آواره‌های ایزدی باز کردیم."

 حربو در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد، که مقاومت مردم شنگال به درخواست خود‌مدیریتی خود آنها، همه‌ی توطئه‌های دولت ترکیه و پ.د.ک در مورد شنگال را خنثی کرد.

 حربو در مورد چگونگی رفتار پ.د.ک با ایزدی‌ها می‌گوید،"پ.د.ک موجودیت ایزدی ها را نمی‌پذیرد و علیرغم آنکه هزاران ایزدی در استان دهوک حضور دارند اما هیچ کاری برای آنها انجام نشده است، در پارلمان اقلیم نیز به کوردهای ایزدی هیچ اهمیتی داده نشده است. پ.د.ک  ۱۳ سال در شنگال حکومت را در دست داشت اما نتیجه آن برای ما فرمان سال ۲۰۱۴ بود،  پس از ۱۶ اکتبر که پیشمرگه‌های پ.د.ک از شنگال فرار کردند تاکنون مردم شنگال هیچ مشکل امنیتی نداشته‌اند، به همین دلیل مردم ایزدی خود برای منافع خود مبارزه کرده و آن را به دست بیاورند."

حربو همچنین می‌گوید، در همه جای عراق مسائل جدی امنیتی وجود دارد اما حکومت عراق تعداد زیادی نیرو به شنگال فرستاده است، اکنون در شنگال تعداد نیروهای نظامی عراق از تعداد مردم شنگال بیشتر است.

 مسئول ارتباطات شورای خودمدیریتی شنگال همچنین اشاره می‌کند که پس از توافق میان پ.د.ک و حکومت عراق بر سر شنگال، آنها مانع بازگشت آواره‌های ایزدی به شنگال می‌شوند، وی گفت، "پ.د.ک از آواره‌های ایزدی بر علیه خودمدیریتی شنگال استفاده می‌کند."

 فارس حربو در پایان سخنانش تاکید می‌کند که سیستم خودمدیریتی دموکراتیک شنگال در چهارچوب قانون اساسی عراق قرار دارد، اداره‌ای قانونی و مشروع است و آنها از آن دفاع کرده و آن را صیانت می‌کنند.  وی همچنین تاکید کرد که وجود مقرها و پادگان‌های ترکیه در خاک اقلیم کردستان تهدیدی جدی علیه ایزدی‌هاست به همین دلیل وی از همه ایزدی‌ها خواست تا به شنگال بازگردند و توطئه‌های پ.د.ک و حکومت ترکیه را  با شکست مواجه کنند.