فلکناز اوجا خواهان حمایت و حفاظت خلق از شنگال شد

فلکناز اوجا سخنگوی مشترک روابط خارجی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که ارتش عراق درصدد حمله به اراده خلق شنگال برآمده است و در این رابطه افزود: تلاش می‌کنند تا هفتادوپنجمین فرمان را علیه خلق شنگال به اجرا درآورند.

در چارچوب توافق شنگال که بین حکومت مرکزی بغداد و پارت دمکرات کوردستان امضا شده است، روز گذشته ارتش عراق ۱۰ هزار نفر از نظامیان خود را به سوی شنگال اعزام نموده است. بعد از محاصره شنگال توسط نیروهای نظامی عراق، مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال، بیانیه‌ای را منتشر کرده و خواستار دفاع خلق از شنگال شد.

سخنگوی مشترک روابط امور خارجی حزب دمکراتیک خلق‌ها و نماینده ایزدی پارلمان، فلکناز اوجا با خاطرنشان نمودن حملات داعش در اگوست سال ۲۰۱۴ به شنگال، اظهار داشت: نیروهای پیشمرگه در آن زمان عقب‌نشینی کردند و جامعه ایزدی را تنها گذاشتند. کسانی که جامعه ایزدی را بدون دفاع رها کردند امروز می‌خواهند فرمان دیگری را علیه خلقمان در شنگال اجرا کنند.

هشدار نسبت به وقوع هفتادوپنجمین فرمان

اوجا خاطرنشان کرد که در حملات داعش هزاران نفر ایزدی به قتل رسیدند و هنوز نیز از سرنوشت ۲ هزار و ۹۰۰ زن ایزدی خبری در دست نیست. ایزدیان با نیروی خود، از خود دفاع کردند. حیات جدیدی را آغاز کردند. نیروی دفاعی خود را ایجاد کردند. امروز نیز با این توافق می‌خواهند با فرمان ۷۵ علیه ایزدیان بار دیگر دست به حمله بزنند.

تصمیم کاملا سیاسی است

فلکناز اوجا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: این توافق بین پارت دمکرات کوردستان و حکومت مرکزی بغداد منعقد شده است و بنابه درخواست ترکیه و همکاری امریکا امضا شده است. اکنون اطراف شنگال از سوی نیروهای عراقی به محاصره درآمده است. بین شنگال و روژآوای کوردستان نیز ارتباط قطع شده است. این تصمیم اتخاذ شده تصمیمی کاملا سیاسی است. در سال ۲۰۱۴ داعش نتوانست که با فرمان ۷۴ نیات خود را تحقق بخشد، اما امروز تلاش می‌کنند همان مقاصد را با تحمیل ۷۵ فرمان تحقق بخشند. از طریق این توافق، اراده خلق ایزدی را به رسمیت نشاخته‌اند. می‌خواهند ایزدیان را از شنگال اخراج کنند. عراق در سال ۲۰۱۴ نتوانست از شنگال دفاع کند و خلق را در مقابل نیروهای داعش بدون دفاع رها کرد. خلق ایزدی و رزمندگان آزادی مقاومتی تاریخی را از شنگال به عمل آوردند. با محاصره شنگال که برای ایزدیان مکانی مقدس به شمار می‌رود، تلاش می‌کنند که ارتباط بین روژآوا و شنگال را قطع کنند. شنگال و خلق شنگال را محاصره کنند. اکنون خلق شنگال با تهدیدی بزرگ روبرو مانده است.

نباید سکوت کرد اوجا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سکوت در مقابل حمله به شنگال به معنای روی دادن فرمان دیگری بوده و نباید در این رابطه سکوت کرد. من از تمامی احزاب سیاسی، دیاسپورای کورد و نیروهای بین‌المللی درخواست می‌کنم، لازم است که علیه روی دادن فرمان دیگری علیه ایزدیان صکوت نکنند. اگر شنگال از ایزدیان تخلیه شود، بخشی از کوردستان از دست می‌رود. برای حفاظت از شنگال با تمامی امکاناتمان اقدام می‌کنیم. هیچ کس حق ندارد که زمینه‌ساز روی دادن فرمانی دیگر علیه ایزدیان شود و درصدد تحقق اهدافی برآید که داعش نتوانسته بود انجام دهد. امروز نیز از طریق توافقی که بین پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق ایجاد شده است، اراده خلق ایزدی را به رسمیت نشناخته‌اند. خلق ایزدیمان در مقابل فرمان ۷۴ سر تعظیم فرود نیاورد، امروز نیز تسلیم نخواهد شد.