فرمان شنگال: هزاران نفر همچنان ناپدید هستند!

٣ آگوست ٢٠١۴ داعش و نیروهای هژمونیک در مقابل چشم جهانیان به یکی از بزرگترین قتل‌عام‌ها دست زدند. هنوز از سرنوشت هزاران ایزدی ناپدید شده اطلاعی در دست نیست؛ آیا زنده‌اند یا کشته شدند؟!

شنگال که با فرمان و قتل‌عام ٣ آگوست ٢٠١۴ بر سر زبان‌ها در سراسر جهان افتاد، امروز با خطرهای تازه‌ای روبروست. در فرمان ٢٠١۴ مطابق آمارهای رسمی که از روی جنازه‌های شناسایی شده جمع‌آوری شده ١۵٠٠ ایزدی به قتل رسیدند. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالا تعداد کشته شدگان ۵٠٠٠ نفر می‌باشد. به گفته ساکنان منطقه تاکنون ٨٧ گور جمعی شناسایی  و ٣۶ گور بازگشایی شده‌اند. از سرنوشت ٢٧٠٠ ایزدی خبری در دست نیست. آیا آنها هم کشته شدند یا زنده‌اند؟

جغرافیای شنگال

مساحت جغرافیای شنگال ٢٩٢٨ کیلومتر مربع است. کوهستان شنگال ١۴۶٣ متر ارتفاع دارد و طول آن نیز ١٠٠ کیلومتر است. شنگال یک منطقه کوهستانی واقع در وسط دشت نینوا است. شنگال ١٢۵ کیلومتر از موصل فاصله دارد. این منطقه متعلق به کوردهای ایزدیست. شنگال از ٢٠ شهرک، ٢ بخش و صدها روستا تشکیل شده است. تخمین زده می‌شود که قبل از فرمان ٣ آگوست ٢٠١۴ یک میلیون نفر ایزدی و طیف‌های دیگر در این منطقه زندگی می‌کردند. به این ترتیب که ۴۵٠ تا ۶٠٠ هزار کورد ایزدی، ۵٠ -١٠٠ عرب سنی، حدود ٢٠٠ هزار عرب شیعه، حدود ٢٠ خانوار مسیحی و ١٠٠ خانوار کوردهای خاتونی.

٧٣ فرمان

جامعه ایزدی ما تاکنون با ٧٣ فرمان روبرو شده‌اند. در هر کدام از این فرمان‌ها (قتل‌عام‌) تعداد کشته شدگان، تبعیدشدگان و ناپدیدشدگان نامشخص است.

یزدیان حملات نابودگرانه علیه خود را «فرمان» می‌خوانند. اولین فرمان علیه ایزدی‌ها در سال ٩٠۶ میلادی صورت گرفته است.

ایزدی‌ها در دوره امپراطوری عثمانی با ۵١ فرمان روبرو شده‌اند.

فرمان ٢٠١۴

گفته می‌شود که در فرمان ٣ آگوست ٢٠١۴ بیش از ٧ هزار زن و کودک ایزدی ربوده شده‌اند. در مجموع ١٠ هزار ایزدی در این فرمان ربوده شدند. زنان به عنوان کارگران جنسی در بازارها فروخته شدند و اقداماتی ضد انسانی بر آنان تحمیل شد. تبهکاران داعش زنان و فرزندان ایزدی‌ها را با توسل به زور مجبور به تغییر دین خود کردند. داعش پس از مسلمان کردن، این کودکان را در جنگ علیه مسلمانان دیگر بکار گرفت و اینچنین مراکز آیینی ایزدی را امحا کردند.

بنابر آمار سازمان ملل در سال ٢٠١۶ بیش از ٣٢٠٠ زن و کودک ایزدی در اسارت داعش بوده‌اند. حدود ٣۵٠٠ زن و کودک در این مرحله از چنگل داعش نجات داده شده‌اند. بر اساس آمارهای سال ٢٠٢٠ سازمان ملل، همچنان ٢٩٠٠ زن و کودک ایزدی ناپدید هستند. امروز این تعداد حدود ٢٧٠٠ ایزدیست.

١٢ سواره

در تاریکترین لحظه خیانت خاندان بارزانی به ایزدیان و قتل‌عام خلق شنگال بدست داعش، ١٢ سواره از کوهستان به فریاد جامعه ایزدی شتافتند، برای آنان جنگیدند و ایستادگی کردند. نیروهای ه.پ.گ و یژا ستار، نیروهای مدافع ی.پ.گ و ی.پ.ژ وارد میدان شدند و با بازکردن کریدور انسانی ده‌ها هزار انسان را به روژاوای کوردستان منتقل کردند. در خلال نجات ایزدی‌ها از چنگ تبهکاران داعش ده‌ها گریلای ه.پ.گ/یژا ستار و شروان ی.پ.گ/ی.پ.ژ به شهادت رسیدند.

شنگال از خاکستر خود برخواست

پس از این همه فرمان لازم بود ایزدی‌ها به نتیجه‌ای تاریخی دست می‌یافتند. نتیجه بنیان گذاشتن آینده آزاد با دستان خود و یک انقلاب ذهنیتی- اجتماعی- سیاسی بود. بر این اساس سازماندهی سیاسی و نظامی خودگردان را تشکیل دادند و تحت عنوان ی.ب.ش/ی.ژ.ش به خودسازماندهی نظامی پرداختند. همچنین نیروهای آسایش ایزیدخان را تشکیل داده و در سال ٢٠١۵ اداره خودگردان اعلام موجودیت کرد. همچنین حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان (PADÊ) و جنبش آزادی زنان شنگال (TAJÊ) بر این اساس تأسیس شد.