غریب حسو: رویدادهای شنگال تداوم توطئه علیه کورد هستند

غریب حسو ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک اعلام نمود که تحرک ادوات جنگی به سوی شنگال همانند حملات دولت ترک در شمال-شرق سوریه و جنوب کوردستان هستند. حسو تایید کرد که این اقدامات در چارچوب توطئه‌ای علیه کوردها قرار می‌گیرد.

غریب حسو ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) در رابطه با تجمع نیروهای عراقی در شنگال با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

در این گفتگو غریب حسو اظهار داشت که توافق بغداد با پارت دمکرات کوردستان توافقی شوم بوده و در راستای منافع خلق ایزدی قرار ندارد. همچنین حسو اظهار داشت که نمایندگان ایزدیان در شنگال دیدارهای فراوانی را با مسئولان عراقی انجام داده‌اند اما هیچ کس به مطالبات آنان توجهی نکرده است.

حسو در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که توافق می‌تواند سرآغاز فرمان دیگری علیه ایزدیان باشد؛ ایزدیانی که داعش آنها را قتلعام کرد. حکومت عراق و نیروهای پارت دمکرات کوردستان به جای دفاع و محافظت از شنگال و ایزدیان، این منطقه را تخلیه کرده و از آنجا فرار کردند. در این باره حسو افزود: حکومت عراق و جنوب کوردستان بدون هیچ مقاومتی شنگال را به گرگ‌های خاکستری داعش تحویل دادند.

حسو در ادامه سخنان خود گفت: شنگال با حمایت و اقدام نیروهای مدافع خلق از دست داعش نجات چیدا کرد، جهانیان نیز شاهد مقاومت گریلاهای ایزدی برای نجات شنگال بودند. حزب کارگران کوردستان وظیفه اخلاقی و انسانی خود را در مقابل خلق ایزدی انجام داد، برای جامعه ایزدی و حفظ فرهنگ متفاوت آنان، فداکاری کرده و سپس نیروهای مدافع خلق به کوه‌های کوردستان بازگشتند.

غریب حسو در باره حمایتهای هولیر و بغداد از شنگال و خلق ایزدی نیز اظهار داشت که مدت ۶ سال است که شنگال آزاد شده است، اما در طول این ۶ سال، نه هولیر و نه بغداد هیچیک از ایزدیان حمایتی نکرده و ایزدیانی که به دلیل حمله داعش آواره شده‌اند، کشته شدند و ربوده شدند، هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند. برعکس،  زمانیکه نیروهای سوریه دمکراتیک سوریه زنان شنگالی را از دست داعش آزاد کردند، حکومت بغدا حتی اجازه نمی‌داد که آنها به سرزمین خود باز گردند.

غریب حسو در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار در رابطه با علت تجمع نیروهای عراقی در مرزهای شنگال اظهار داشت: چرا باید در مرزهای شنگال ۱۰ هزار نظامی عراقی تجمع کنند؟ آنها می‌خواهند بر اراده ایزدیان استیلا پیدا کنند. می‌خواهند دستاوردهایی را که با خون کسب شده اند از میان بردارند. معلوم است که حکومت بغداد تمایل دارد ایزدیان یا بمیرند یا تسلیم شوند.

غریب حسو همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اعلام کرد که ارتشی که اکنون به سوی شنگال حرکت کرده است، همان ارتشی است که در سال ۲۰۱۴ در مقابل داعش فرار کرد. امروز فرمان جدیدی علیه ایزدیان در حال صورت گرفتن است. زمانی که داعش دست به قتلعام ایزدیان زد، چرا ده هزار نظامی را به این منطقه سوق نداده و از آنان دفاع نکرد. چرا اکنون می‌خواهند وارد این منطقه شوند؟

غریب حسو ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار افزود: تجمع نیروهای عراقی در شنگال تاثیرات منفی را به دنبال داشته و قدمی مثبت ارزیابی نمی‌شود. در عین حال قدمی بسیار خطرناک است که موجودیت ایزدیان را در شنگال با تهدید مواجه می‌کند. در این رابطه حسو هشدار داد که اگر از سوی دولت عراق گامی در این رابطه برداشته شود به معنای تشدید تنشها علیه ایزدیان خواهد بود. و این اقدام علیه ایزدیان به معنای بودن یا نبودن یا به معنای مقاومت یا مرگ خواهد بود.

غریب حسو  واکنش حکومت عراق را در مقابل شنگال محکوم کرده و در این باره گفت: اگر دولت عراق، دولتی واقعا فدرال است، باید نسبت به خودمدیریتی ساکنان شنگال این منطقه اعتراف کند و اگر حکومت عراق همچنان بر موضع خود باقی بماند، بار دیگر نیز شاهد خونریزی خواهیم بود و بار دیگر دولتهایی مانند ترکیه از اشغالگری بهره‌گیری می‌کنند. به همین علت از جامعه جهانی می‌خواهیم که نسبت به این مسئله دخالت کرده و نسبت به حمله و فشار علیه ایزدیان موضعگیری نمایند. خصوصا که سازمان ملل متحد حمایت خود را از این توافق به عمل آورده است و میانجیگری بین هولیر و حکومت بغداد را بر عهده داشته است در این باره مسئولیت دارد.

حسو در بخش دیگری از گفتگوی خود تایید نمود که جامعه ایزدی و خودمدیریتی شنگال اراده خود را به نیروهایی مسترد نمی‌کند که از انها حمایت نکرده است. خلق ایزدی در مقابل خواسته‌های آنان تسلیم نشده و پروژه خود را حفظ خواهد کرد.

غریب حسو در رابطه با تلاشهای پارت دمکرات کوردستان نیز گفت: بعید نیست که نیروهای پارت دمکرات کوردستان با ارتش بغداد وارد شنگال شوند، به همین دلیل است که هر دو طرف شنگال را محاصره کرده و خلق را دچار تحریم کرده و به تسلیم وادارند. آنها در این رابطه شاید حتی آب را نیز بر روی ساکنان شنگال قطع کنند. توطئه علیه شنگال ابعاد بزرگی دارد. حسو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که لازم بود بغداد مرکز دست‌یابی به راه حل‌ها می‌بود نه انکه خود به مرکز توطئه برای قتلعام خلق تبدیل شود. اما باید این مسئله به خوبی درک شود که امروز هر کسی که شنگال را در کنترل داشته باشد، جنوب کوردستان را کنترل می‌کند.

غریب حسو ریاست جنبش جامعه دمکراتیک همچنین اعلام کرد که نه فقط علیه شنگال بلکه علیه تمامی کوردها، کوه‌های کوردستان و شمال-شرق سوریه توطئه‌ای مشترک در جریان است. دولت ترک سه سال پیش عفرین را اشغال کرد، سال قبل سریکانی و گرسپی را اشغال کرد و اکنون نیز در تل تمر و عین عیسی تلاش‌هایی را برای اشغالگری آغاز کرده است. دولت ترک در جنوب کوردستان نیز به کوه‌های کوردستان حمله کرده است. حکومت عراق نیز تلاش می‌کند که شنگال را تحت کنترل قرار دهد. تمامی این رویدادها با همدیگر در ارتباط هستند. این توطئه، توطئه‌ای طراحی شده و مشترک است.

غریب حسو در خاتمه سخنان خود تایید کرد که ذهنیت عدم پذیرش طرف مقابل در خاورمیانه گسترش یافته است. و این ذهنیت نیز علت تمامی فتلعام‌ها و آسیبهایی است که به خلق‌های ساکن در منطقه و خصوصا خلق کورد وارد می‌شود. اما در نهایت دیالوگ، پذیرش طرف مقابل تنها راه برای حل مسائل و مشکلات منطقه است.