حبس و شکنجه شهروندان کورد در زندان‌های ایران ادامه دارد

منابع حقوق بشری می‌گویند شاکر باقی زندانی سیاسی کورد در زندان مرکزی اورمیه دست به اعتصاب غذا زده، وکیل امیرحسین حاتمی جوان ایلامی که زیر ضرب و شتم مأموران به قتل رسید اعلام شکایت کرده و یک شهروند سقزی به اتهام سیاسی راهی زندان شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، شاکر بهروز، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام دیروز در مقابل دفتر نگهبانی زندان مرکزی ارومیه تحصن کرد و نامه اعلام اعتصاب غذا را به زندانبانان داد.

اعتصاب غذای این زندانی سیاسی در اعتراض به فشار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه اعضای خانواده شاکی پرونده‌ برای عدم رضایت بوده است.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خانواده مقتول که از اعضای بومی سپاه بود را تحت فشار قرار داده که علیه شاکر باقی اعلام شکایت بکنند. به آنها هشدار داده شده در صورت رضایت در این پرونده، حقوقشان در بنیاد شهید قطع خواهد شد.

شاکر باقی که از سال ١٣٩٧ در زندان است می گوید برای اعتراف به قتل تحت شکنجه قرار گرفت اما این اتهام بخاطر عضویت در یک حزب اپوزیسیون کوردستان بوده و واقعیت ندارد.

از سویی دیگر وکیل امیرحسین حاتمی، جوان کورد اهل ایلام که مهرماه امسال در زندان فشافویه جان باخت می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که امیرحسین حاتمی به قتل رسیده است.

علی مجتهدزاده در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت قوه قضاییه علت مرگ این زندانی را برق‌گرفتگی اعلام کرده ولی ما علت فوت امیرحسین حاتمی را قتل می‌دانیم.

به گفته این وکیل، قتل این زندانی کار یک نفر نیست و در این باره از رئیس سابق سازمان زندان‌ها، رئیس زندان و افسر نگهبان شکایت شده است.

امیرحسین حاتمی، جوان ۲۲ ساله ایلامی که در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بود، اواخر تابستان امسال در پی درگیری با فرد دیگری بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شد، اما چند روز بعد اعلام شد که او در زندان جان باخته است.

اعضای خانواده و همشهریان امیرحسین حاتمی طی روزهای گذشته با تجمع مقابل این زندان، خواستار پاسخ‌گویی مسئولان درباره مرگ مشکوک او شده بودند.

همچنین خبرگزاری هرانا گزارش کرده، یک شهروند کورد به نام فواد عجمی اهل سقز، اوایل مهرماه ۱۴۰۰، جهت اجرای حکم حبس راهی زندان سقز شده است.

این منبع می گوید فواد عجمی تابستان سال ٩٩ توسط نیروهای امنیتی در سقز بازداشت و پس از چند روز با تودیع وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌ بود.

او از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.