کارنامه کوردستیزی جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه: بازداشت ۳۷ فعال کورد و جان باختن ۴ کولبر

بازداشت کوردستانیان و حمله به جوانان کورد رویه نظام اشغالگر ایران علیه کوردها در ماه گذشته نیز ادامه داشت. رژیم ایران در خلال یکماه، ٣٧ کوردستانی دیگر را بازداشت کرده و حداقل دو جوان کولبر را به قتل رساند

برپایه گزارش مرکز آمار و اسناد شبکه حقوق بشر کوردستان، در بهمن ماه امسال دست‌کم ۳۷ شهروند و فعال کورد در ۸ شهر مختلف ایران بازداشت شده‌اند. از این تعداد ۶ نفر جهت اجرای حکم حبس و ۳۱ نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. همزمان بیش از ۱۰ فعال مدنی، مذهبی، فرهنگی، ادبی و هنری نیز توسط نهادهای امنیتی احضار و برای چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

در ماه بهمن یک جوان اهل دیواندره به نام مهرداد طالشی پس از بازداشت توسط نیروهای کلانتری در تهران در بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور به قتل رسید و جسد وی در بیمارستان به خانواده‌اش تحویل داده شد. تاکنون شکایت و پیگیرهای خانواده وی علیه نیروهای انتظامی بی‌نتیجه بوده است.

همچنین در این ماه دست‌کم ۴ کولبر به نام‌های هاشم حسینی، خالد احمدپور، آرام جاتن و شهرام قادری در اثر تیراندازی، سقوط از ارتفاعات مرزی و سرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند و ۶ کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند. یک کاسبکار به نام  بهزاد حاتمی‌اصل نیز با تیراندازی نیروهای انتظامی واژگون و وی پس از چند روز بستری در بیمارستان جان باخت.

در بهمن ماه ۱۵ شهروند و فعال کورد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف به احکام حبس از ۳ ماه تا ۵ سال محکوم شده‌اند.

در یک ماه گذشته یک شهروند و دو نفر از نیروهای نظامی ایران در اثر انفجار مین در مناطق مرزی مهران و سرپل‌ذهاب استان‌های ایلام و کرماشان کشته و دو شهروند دیگر نیز مصدوم شدند.

رژیم اشغالگر ایران در دی ماه، ١٠١ فعال کورد را بازداشت کرد و حداقل یک کولبر را به قتل رساند و یک کاسبکار را زخمی کرد.

در آذرماه نیز ٣ کولبر از سوی نظامیان رژیم ایران به قتل رسیدند و ٧ کولبر زخمی شدند.