خدمت‌رسانی سازمان بهداشت شنگال به ساکنان علی‌رغم کمبود امکانات

سازمان بهداشت شنگال پس از قتلعام آگوست ٢٠١۴ با امکانات محدود و چند کادر پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان از روز تأسیس تاکنون به رغم تمامی موانع و کاستی‌ها خدمت‌رسانی به جامعه ایزدی را ادامه داده است.

فعالان بخش درمانی بیمارستان شنگال اعلام کردند که به رغم موانع و کمبود امکانات پزشکی، سازمان بهداشت شنگال بدون وقفه به وظیفه خدمت‌رسانی به خلق این منطقه ادامه داده و مصمم است خدمات خود را ادامه دهد. فعالان بخش درمانی از تحصیلکردگان علم پزشکی خواستند در فعالیت‌های سازمان بهداشت شنگال جای گیرند.

هوین شنگالی و خویداد حمو مسئولان سازمان بهداشت شنگال در مورد موانع و کاستی‌های مراکز درمانی در شنگال با خبرگزاری فرات گفتوگو کردند.

'ما نه پزشک و نه دارو در اختیار داشتیم'

هوین شنگالی از مسئولین سازمان بهداشت شنگال با اشاره به قتلعام خلق ایزدی در آگوست ٢٠١۴ و فقدان امکانات پزشکی می‌گوید:"ما برای خدمات بهداشت عمومی خلقمان این سازمان را تأسیس کردیم. نخستین گام را برای خلقمان در کوهستان شنگال برداشتیم. سال ٢٠١۴ ما هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم. تنها یک پزشک اینجا بود. ما نزد وی آموزش دیدیم و آنچه خود می‌دانست به ما آموخت. اکنون نسبت به گذشته تفاوت‌های بزرگی روی داده است. ما برای تأمین داروها و همچنین دسترسی به پزشک‌های با مسائل بسیاری روبرو بودیم. تنها یک پزشک اینجا بود و او هم با منطقه و زبان خلق آشنایی نداشت. ما به پزشک‌های بیشتری نیاز داشتیم، کادر پزشکی وجود نداشت. ما دو نفر نزد این پزشک آموزش دیدیم و تا به امروز هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.

شنگالی گفت که هدف آنان نجات خلق شنگال از بیماری‌ها و کمک به بهداشت عمومی ساکنان بوده است.

هوین شنگال در پایان سخنان خود گفت:"از روزی که این بیمارستان را تأسیس کرده‌ایم حکومت عراق هیچگونه کمکی به ما نکرده است. خلق شنگال علی‌رغم تمامی کاستی‌ها و فقدان تجهیزات کافی از ما رضایت خاطر دارند."

'سه مرکز درمانی ما به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهند'

خویداد حمو رئیس سازمان بهداشت شنگال در سخنانی خاطرنشان کرد که در اولین گام آنان یک بیمارستان را در منطقه سردشت کوهستان شنگال راه‌اندازی کرده‌اند و اکنون این مرکز سه شعبه را مدیریت می‌کند. یکی از آنان بیمارستان شهیدان خانه‌سور است و یکی دیگر که به عنوان مرکز درمانی شهید قاسم بورک نامگذاری شده است در روستای بورک فعالیت می‌کند. همچنین سه مرکز درمانی هم راه‌اندازی کرده‌ایم، ما از روز تأسیس این مراکز به خدمت‌رسانی ادامه داده‌ایم."

'به پزشک و دارو نیاز داریم'

حمو با اشاره به کمبود کادر پزشکی گفت:"مدتی مدید بدون پزشک بودیم. در این مرحله پزشکان شمال سوریه به ما کمک کردند. هم پزشک و هم دارو را تأمین کردند. پس از مسدود شدن دروازه گمرکی راه تأمین نیازهای ما هم مسدود شد. اکنون تعداد کمی پزشک در اختیار داریم و داروهایمان هم از یک مرکز رسمی تأمین نمی‌شوند. ما برای تأمین دارو همچنین برای جذب پرسنل پزشکی با مسائل بیشماری روبرو هستیم. با این همه به فعالیت‌هایمان ادامه داده‌ایم و از خدمت‌رسانی باز نخواهیم ایستاد."