خودداری رژیم ترکیه از تحویل جنازه یک گریلای شهید

کنعان کایا در رابطه با عدم استرداد پیکر برادر شهیدش گفت: ۱۶ ماه است که جنازه برادرم که در جریان حملات هوایی جان خود را از دست داده است در جولمرگ مانده و ان را برای دفن به ما تحویل نمی‌دهند.

در ۱۸ اگوست ۲۰۱۹ در جریان حمله هوایی ارتش اشغالگر ترک به منطقه تاله از توایع جولمرگ ۲ عضو نیروهای مدافع خلق به شهادت رسیده بودند. یکی از این شهدا سرهات کایا بود و اکنون با گذشت ۱۶ ماه نیروهای اشغالگر هنوز پیکر این شهید را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند. خانواده وی تا کنون برای تحویل پیکر این شهید به دادستانی مراجعه کرده‌اند، با این وجود دادستانی و نیروهای ترک به خواسته این خانواده توجهی نکرده‌اند. خانواده شهید سرهات کایا گمان می‌کنند که احتملا به دلیل آنکه پیکر فرزندشان در جریان حمله هوایی قطعه قطعه شده است از تحویل پیکر وی سرباز می‌زنند.

کنعان کایا در رابطه با این موضوع اظهار داشت که چند بار به دادستانی و نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌ند اما هیچ تقاضایی برای نمونه‌برداری DNA از آنها نشده است. در این خصوص کایا گفت که دادستانی نامه‌ای را به نیروهای ژاندارمری ارسال کرده است، اما ژاندارمری ترک ادعا می‌کند به دلیل ممنوعیت ورود به این منطقه نمی‌توانند پیکر وی را تحویل بدهند. کنعان کایا در این باره گفت: دو پایگاه نظامی در منطقه بمباران شده وجود دارد و این منطقه نیز در کنار یک روستا واقع شده است. همچنین اظهار داشت که روستاییان منطقه بخش‌هایی از پیکر انسان را در منطقه یافته‌اند و بقایای این اجساد را نیز در همان منطقه دفن کرده‌اند.

کنعان کایا از افرادی که ادعا می‌کنند فرزندان آنها ربوده شده‌اند و مدتی است در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها در آمد تجمع کرده‌اند گفت: جنازه برادرم در فاصله ۳۰ کیلومتری من قرار دارد، نمی‌توانم آن را تحویل بگیرم. جنازه را به من تحویل نمی‌دهند، این واقعیات را ببینید، تسلیم بازی‌های آنها نشوید.

کایا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که آنها گمان می‌کنند که برادرشان در جریان حمله هوایی مورد اصابت واقع شده است. با این وجود حتی اگر از بقایای جنازه وی یک دست نیز باقی مانده باشد، ما خواهان استرداد آن هستیم. این اقدام آنان غیر انسانی است. حتی اگر صد سال نیز بگذرد، ما خواهان بازگشت جنازه وی هستیم.